Dzieci poznają świat finansów. Fundacja Banku Millennium edukuje maluchy przez zabawę.

200 warsztatów w 70 przedszkolach i ponad 5000 dzieci przeszkolonych w całej Polsce. To skala projektu „Finansowy Elementarz” Fundacji Banku Millennium i Fundacji Verba, którego celem jest przedstawienie przedszkolakom podstawowych pojęć związanych ze światem finansów i pomoc w ich zrozumieniu. W projekcie, objętym honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka, wezmą udział dzieci w wieku od 3 do 6 lat.

Z badania „Diagnoza wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce”[1] wynika, że przedszkole i szkoła są często miejscem pierwszych refleksji ekonomicznych. Dlatego Fundacja Banku Millennium zdecydowała się pomóc najmłodszym w rozumieniu otaczającego ich świata finansów.

-Warto, aby każde dziecko, już od początku nauczania przedszkolnego, było etapami przygotowywane do zrozumienia i poznania świata finansów. Fundacja Banku Millennium we współpracy z Fundacją Verba postanowiła wyjść naprzeciw potrzebie edukacji finansowej najmłodszych i zorganizować cykl bezpłatnych warsztatów „Finansowy Elementarz”. W trakcie spotkań w przedszkolach dzieci dowiedzą się skąd się biorą pieniądze, jak oszczędzać, jak planować wydatki oraz jak rozsądnie wydawać pieniądze. Ponadto zabawy proponowane podczas warsztatów  będą promować postawę otwartości, charytatywności, aktywności i kreatywności.- mówi Paulina Wołosz, Członek Zarządu Fundacji Banku Millennium.

Prowadzone na świecie od kilkudziesięciu lat badania na temat socjalizacji ekonomicznej potwierdzają tezę, że edukacja finansowa dzieci powinna rozpoczynać się już na poziomie przedszkolnym. Zarówno realizowane w latach 50 analizy amerykańskiego socjologa Anselma Straussa, jak i te z lat 80, autorstwa włoskich psycholożek Anny Emilii Berti i Anny Silvia Bombi wskazują, że znajomość monet, rozumienie wartości pieniądza oraz pojęcie zysku nabywane są przez dzieci stopniowo. Stwierdzono, że maluchy w wieku przedszkolnym w ogóle nie rozumieją pojęcia pieniądza, a 5 – 6 latki traktują zakupy jako rytuał nie rozumiejąc, że to wymiana towaru za pieniądze. Z badań przeprowadzonych w Polsce[2] wynika, że dzieci, które dostają kieszonkowe i w związku z tym mają swoje własne, pierwsze doświadczenia z gospodarowaniem pieniędzmi, szybciej przyswajają i rozumieją pojęcia ekonomiczne oraz zasady związane z wymianą pieniędzy.

– Edukacja finansowa jest wciąż obszarem pomijanym w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W rzeczywistości kończy się na nauce rozpoznawania nominałów monet i banknotów oraz wykonywaniu podstawowych operacji matematycznych na nich. Brakuje bardzo ważnego aspektu wychowawczego. Skąd tak naprawdę biorą się pieniądze? Dzieci uważają, że z bankomatu w ścianie. Nie wiążą pochodzenia pieniędzy z pracą, a tym samym nie rozumieją, że trzeba na nie zapracować. Im wcześniej zaczniemy im to uświadamiać, tym lepiej przygotujemy je do właściwego pełnienia roli przyszłego pracownika, męża/ żony, ojca/matki, obywatela. – mówi Anna Surmacz, psycholog dziecięcy.

W lepszym zrozumieniu świata finansów pomogą maluchom przygotowane specjalnie na potrzeby „Finansowego Elementarza” materiały edukacyjne – książki z serii „Pan Sebastian”, książeczki do kolorowania i naklejki. Materiały stworzone we współpracy z rodzicami – pracownikami Banku Millennium, będą dostępne również w kącikach dla dzieci w oddziałach banku.

„Finansowy elementarz” jest częścią szerszego programu edukacji finansowej Fundacji Banku Millennium, który obejmuje również edukację finansową gimnazjalistów prowadzoną przez wolontariuszy z Banku Millennium.

[1] Raport konsorcjum Pracownia Badań i Innowacji Społecznych Stocznia i Grupa IQS na zlecenie NBP,2014.

[2] A. Trzcińska: Socjalizacja ekonomiczna i cechy indywidualne jako determinanty postaw oraz zachowań oszczędnościowych młodzieży (Rozprawa doktorska). Warszawa: Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, 2012.

Podziel się: