BNP Paribas Wealth Management oferuje usługi doradcze na rynku sztuki już od 1976 roku. Jest to pierwsza tego typu oferta stanowiąca integralną część banku obsługującego zamożnych klientów w zakresie rynku sztuki i własności dzieł sztuki.
Wewnętrzny zespół historyków BNP Paribas Wealth Management, który specjalizuje się w dziełach sztuki od renesansu po „klasyczną” sztukę współczesną (artyści mający ugruntowaną renomę na „wtórnym” rynku aukcyjnym), udziela obiektywnych porad klientom zainteresowanym zakupem lub sprzedażą dzieła sztuki. Zespół działa w trzech głównych sektorach rynku sztuki: na aukcjach, w galeriach i na międzynarodowych targach sztuki, a także uczestniczy w negocjacjach podczas transakcji prywatnych.
Usługa w pełni spersonalizowana
Dla klientów, którzy chcą dokonać zakupu, dział doradztwa na rynku sztuki wybiera najlepszej jakości dzieła dostępne na rynku. Dla sprzedających, dział doradztwa analizuje pochodzenie oraz miejsce danego dzieła w dorobku artysty, a także różne strategie sprzedażowe zgodnie z charakterem dzieła i wymaganiami sprzedającego.
Zarówno dla kupujących, jak i sprzedających dzieła sztuki BNP Paribas Wealth Management oferuje badania due diligence: weryfikacja autorstwa, pochodzenia, historii publikacji i wystaw, stanu przechowania, wyceny i tworzenie kolekcji dzieł sztuki oraz zarządzanie nimi, administrowanie tymczasowymi wystawami i długoterminowymi wypożyczeniami.
40 lat doświadczenia na rynku sztuki pozwala BNP Paribas Wealth Management towarzyszyć klientom planującym długoterminowe inwestowanie w dzieła sztuki. Do tego rodzaju dywersyfikacji aktywów niezbędny jest czas.
40 lat zasadniczych zmian w świecie sztuki komercyjnej: bardziej otwarty, dostępny i przejrzysty rynek
– 40 lat temu większość naszych klientów była zainteresowana obrazami dawnych mistrzów i impresjonistów. Dziś chcą mieć do czynienia ze sztuką nowoczesną i współczesną. Zauważamy także zmiany w profilu naszych kolekcjonerów. Nasza baza kolekcjonerów jest dużo bardziej zróżnicowana, na pewnym poziomie młodsi przedsiębiorczy klienci zaczynają się interesować dziełami sztuki – wyjaśnia Antoinette Leonardi, dyrektor Art Advisory w BNP Paribas Wealth Management.
- Świat sztuki staje się bardziej „demokratyczny”, rośnie apetyt na sztukę ogólnie i na poziomie podstawowym: wizyty w muzeach, kolejki do wystaw.
- Internet oferuje bezprecedensowy dostęp do informacji:specjalistyczne strony (Artnet, Artprice) publikują wyniki sprzedaży na aukcjach; domy aukcyjne – zarówno międzynarodowe, jak i regionalne – promują swoje aukcje na dedykowanych stronach; informacje na temat dzieł sztuki i reprodukcje są dostępne na całym świecie. Można nawet licytować lub śledzić aukcje na żywo wprost z domu lub biura.
- Targi sztuki przeżywają boom: według Forbesa obecnie istnieje 60 międzynarodowych targów sztuki, a jeszcze 10 lat temu było ich zaledwie 10. W przypadku targów dedykowanych sztuce współczesnej w 1970 roku było ich tylko 3, a w 2015 roku aż 269.
Rynek sztuki w 2016 roku: przejściowy dla głównych graczy na rynku
Wyniki rynku sztuki są publikowane co roku w pierwszym kwartale. W 2015 roku odnotowano spadek wartości sprzedaży dzieł sztuki o 7 proc. do przeszło 63 mld USD.
2016 był rokiem przejściowym dla głównych graczy na rynku zmagającym się ze spadkiem sprzedaży w obliczu niepewności dotyczącej międzynarodowej sytuacji polityczno-ekonomicznej, którą wielu sprzedających postanowiło przeczekać.
Najważniejsze wnioski:
- Niedobór ważnych dzieł sztuki w górnym segmencie rynku (powyżej 10 mln USD). Rekordowa cena za obraz Picasso Femmes d’Alger (179,4 mln USD w 2015 roku w nowojorskim domu aukcyjnym Christie’s) nie zostanie pobita w tym roku. Najwyższa cena osiągnięta do tej pory w 2016 to 81,4 mln USD za obraz Claude’a Moneta La Meule, także na aukcji w Christie’s.
- Domy aukcyjne (po raz kolejny) zwiększyły prowizje od nabycia.
- Pomimo ogólnego spadku utrzymuje się silna konkurencja pomiędzy nabywcami najlepszych dzieł sztuki: sprzedaże kolekcji jednego właściciela bądź kolekcjonera także cieszą się popularnością w tym roku, szczególnie jeżeli dzieła dopiero co wchodzą na rynek i/lub pochodzą ze znanej kolekcji. Przykłady: sprzedaż kolekcji należących do kolekcjonera Leslie Waddington w Christie’s, sprzedaż kolekcji Davida Bowiego w londyńskim Sotheby’s: każda partia przedmiotów w obu aukcjach znalazła nabywcę i obie aukcje przekroczyły górne prognozy wartości.