Zawisza Czarny, trzymasztowy szkuner z ożaglowaniem typu Va Marie, to ikona polskiego żeglarstwa oraz kultury marynistycznej. Statek z galionem przedstawiającym najsłynniejszego polskiego rycerza zbudowano na bazie kadłuba statku rybackiego. Banderę podniesiono 15 lipca 1961, a pierwszym kapitanem został delegowany z Marynarki Wojennej kmdr Bolesław Romanowski. Wielokrotnie rozbudowywany i modernizowany jacht wychował na swoim pokładzie już kilka pokoleń żeglarzy. Tylko w ciągu jednego roku dorobek Zawiszy Czarnego to:
- 41 rejsów
- 1358 h płynięcia pod żaglami
- 1886 osób, które odbyły rejs
- 224 dni na morzu
- 124 zawinięć do polskich i zagranicznych portów
Żeglując po morzach i oceanach Zawisza Czarny stał się wizytówką Polski. W 1990 roku opłynął kulę ziemską, dwukrotnie opłynął też przylądek Horn. W 1984 roku załoga Zawiszy Czarnego, wykazując się odwagą godną patrona, uratowała 8 członków załogi żaglowca Marques, który zatonął podczas gwałtownego sztormu u wybrzeży Bermudów. Załoga Zawiszy otrzymała za tę akcję nagrodę Komitetu Olimpijskiego Fair Play. Obecnie, Zawisza Czarny realizuje rejsy dla młodzieży, harcerzy, klubów i szkół żeglarskich po Morzu Bałtyckim, Północnym i Norweskim. Organizowane też są rejsy międzynarodowe z mieszaną załogą polsko – litewską lub polsko – ukraińską.
Zawisza Czarny zakończył właśnie sezon żeglarski i czeka go remont. Jego koszt przekroczyć może nawet milion złotych. Na ten cel zorganizowano m.in. internetową zbiórkę. Imiona i nazwiska darczyńców, którzy wpłacą kwotę powyżej 500 złotych, zostaną wygrawerowane na tablicy pamiątkowej umieszczonej na statku. Z kolei ci, którzy przekażą datek w wysokości tysiąca złotych, dostaną kawałek starego poszycia żaglowca z wygrawerowanym podziękowaniem.