ING Bank Śląski: Rozwój usług dla niepełnosprawnych

ING Bank Śląski dąży do zapewnienia dostępu do usług wszystkim klientom. Poniżej informacje na temat działań podejmowanych przez bank, zmierzających do ograniczenia barier w korzystaniu z naszych usług przez klientów niepełnosprawnych.

Krystian Setera, Dyrektor Departamentu Strategii i Wsparcia Dystrybucji
Krystian Setera, Dyrektor Departamentu Strategii i Wsparcia Dystrybucji

Uruchomiliśmy w bankomatach banku obsługę głosową, umożliwiającą korzystanie z naszych urządzeń klientom niewidomym lub niedowidzącym:

  • 16 grudnia 2015 roku uruchomiliśmy 56 urządzeń z obsługą głosową w nowych lokalizacjach. Do lutego 2016 roku planujemy uruchomienie łącznie ponad 100 urządzeń z obsługą głosową, wyposażonych w opisy w alfabecie Braille’a. Wszystkie urządzenia instalowane w nowych lokalizacjach będą wyposażane w funkcję obsługi głosowej.
  • Kolejne instalacje planujemy podejmować na podstawie analiz wykorzystania urządzeń z obsługą głosową, potrzeb naszych klientów, we współpracy z organizacjami osób niepełnosprawnych, oraz w zgodzie z  rekomendacjami Komisji Europejskiej przedstawionymi we wniosku dotyczącym europejskiego aktu w sprawie dostępności.

W ramach rozwoju usług dla osób niepełnosprawnych w I kwartale 2016 roku planujemy uruchomienie we wszystkich bankomatach z obsługą głosową wypłaty zbliżeniowej dla osób niewidomych.

TrING_MG_9841 RGBansakcja zbliżeniowa jest rozwiązaniem umożliwiającym osobom niepełnosprawnym dokonanie bezpiecznej i wygodnej wypłaty:

  • transakcja jest inicjowana przez krótkie, jednokrotne zbliżenie karty do czytnika,
  • klient nie wypuszcza karty z ręki (nie ma konieczności wkładania – wyjmowania karty do szczeliny czytnika),
  • czytnik zbliżeniowy jest umieszczony przy klawiaturze, a więc znacznie niżej od standardowego (stykowego),
  • transakcja jest uproszczona, wymaga jedynie 4 kroków: przyłożenie karty, wpisanie PIN, wybór kwoty, wybór potwierdzenia transakcji i odbiór banknotów,
  • transakcja jest odporna na skimming, co jest szczególnie istotne dla osób niewidomych – nie mających wizualnej możliwości weryfikacji stanu urządzenia,
  • czytniki zbliżeniowe będą wyposażone w oznaczenie w języku Braille’a.

W oddziałach bankuudostępniamy usługę MIGAM dla klientów niesłyszących. W I kwartale 2015 roku, jako pierwszy bank w Polsce uruchomiliśmy w 20 oddziałach usługę tłumacza języka migowego.

Od 1 października 2015 rozszerzyliśmy tę usługę w ok. 400 oddziałach, czyli wszystkich placówkach naszego banku. Pracownicy Banku obsługując klienta niesłyszącego korzystają ze specjalnej usługi tłumacza online, który dokonuje symultanicznego tłumaczenia rozmowy z klientem, z języka polskiego na język migowy i odwrotnie.

Równocześnie w oddziałach ING Banku Śląskiego systematycznie likwidujemy bariery architektoniczne oraz instalujemy podjazdy i pochylnie dla osób poruszających się na wózkach. W przypadku braku możliwości skonstruowania podjazdu czy pochylni montujemy podnośniki, platformy schodowe, windy przyścienne lub inne urządzenia do transportu pionowego. Stosowane są także posadzki antypoślizgowe. Urządzenia instalowane są na wysokości, która umożliwia ich obsługę przez osoby niepełnosprawne ruchowo.

Małgorzata Jarczyk-Zuber, Dyrektor Departamentu Rozwoju Jakości Obsługi Klienta
Małgorzata Jarczyk-Zuber, Dyrektor Departamentu Rozwoju Jakości Obsługi Klienta

Dodatkowo pracownicy banku zostali zapoznani z zasadami savoir-vivre przy wykorzystaniu „Praktycznego poradnika savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych” Judy Cohen.

Jako Bank uczestniczyliśmy także w pracach ZBP nad przygotowaniem dokumentu „Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnościami przez banki”. Uczestniczyliśmy w  opracowaniu  zarówno pierwszej jak i drugiej edycji dokumentu. Od listopada 2014 wykorzystujemy ten dokument w celu poprawy jakości obsługi  klientów niepełnosprawnych.ING_MG_9752 RGB