Euro Bank S.A.

Magdalena Suchanek, dyrektor zarządzający, Euro Bank S.A.

Our People Round The World. Zbieramy kilometry, by pomagać

Już od dwóch lat pracownicy eurobanku uprawiają sport w szczytnym celu. Dzięki wspólnemu wysiłkowi już ponad 150 tys. zł trafiło na konta wskazanych przez nich fundacji.

„Our People Round The World” to wewnętrzna akcja eurobanku, w ramach której pracownicy zbierają kilometry po to, by później przeliczyć je na złote, a uzyskane środki przekazać na ważne cele społeczne. Wsparliśmy już Fundację Mam Marzenie pomagającą chorym dzieciom, a także wrocławskie Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt (prowadzone przez Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami).

Zasada rywalizacji jest prosta: 1 km = 1 zł. Pracownicy wiosną każdego roku biegają, jeżdżą na rowerach, wędrują, pływają. Liczy się każda dyscyplina, która wiąże się z pokonywaniem dystansu przy użyciu własnych mięśni. Kilometry gromadzimy w aplikacji, a po zakończeniu akcji zamieniamy je na złote.

Gdy rozpoczynaliśmy projekt „Our People Round The World” oczywiście liczyliśmy na to, że zjednoczy on pracowników w rywalizacji o wspólny, charytatywny cel. Wyniki dwóch dotychczasowych odsłon akcji przerosły jednak nasze oczekiwania. W pierwszej edycji (2017 r.) wzięło udział 505 osób. W drugiej (2018 r.) – już 638 osób. W pierwszej wspólnie pokonaliśmy ponad 55 tys. km. Rok później postawiliśmy sobie za cel 80 tys. km – pracownicy eurobanku pokazali jednak, że to wciąż za mało. W efekcie bariera 100 tys. km została pokonana. O skali zaangażowania niektórych eurobankowców może świadczyć to, że rekordzista w trakcie 45 dni edycji 2018 r. pokonał ponad 3,3 tys. km!

Każdej edycji projektu towarzyszy szereg działań wewnętrznych, zachęcających do udziału w nim – jego sercem jest strona internetowa ourpeople.pl. Można na niej na bieżąco śledzić licznik kilometrów, a dodatkowo zobaczyć np. w którym miejscu globu aktualnie jesteśmy – w 2018 r. pracownicy symbolicznie odwiedzili ciekawe miejsca na świecie, np. Wielki Mur Chiński czy Mount Everest. Wyprodukowaliśmy również dwa filmy promujące akcję, w których wystąpili pracownicy eurobanku.

Bardzo cieszy nas to, że widzimy realne efekty naszego wysiłku. 50 tys. km zebranych w ubiegłorocznej odsłonie naszej akcji zmieniło się w nowoczesny sprzęt weterynaryjny we wrocławskim Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt.

Ponad 100 tys. km zebranych od początku projektu zostało zamienionych na środki finansowe, które trafiły do Fundacji Mam Marzenie. Te pieniądze oznaczają, że marzenia wielu podopiecznych Fundacji mogą zostać spełnione. Pracownicy eurobanku w ramach wolontariatu pracowniczego angażują się w ich realizację. Dzięki temu dzieci dostają wymarzone laptopy do gier, spotykają się ze swoimi idolami, uczestniczą w imprezach sportowych, czy wyjeżdżają w ciekawe miejsca.

Akcja „Our People Round The World” w 2017 r. została uznana za jedną z trzech najlepszych kampanii CSR w Polsce. Taką decyzję podjęło jury prestiżowego konkursu Złote Spinacze. eurobank został wyróżniony Brązowym Spinaczem. Dwa filmy promujące naszą akcję zostały też docenione podczas 13. edycji festiwalu FilmAT.

#BezSmogu. Chcemy, by Polacy wiedzieli, czym oddychają

Już sto czujników zamontowanych na placówkach eurobanku monitoruje stan jakości powietrza w miejscowościach w całej Polsce. W ten sposób chcemy wesprzeć budowanie społecznej świadomości na temat smogu.

Polska od dawna przoduje w rankingu krajów, w których jakość powietrza jest bardzo zła. Wdychamy ogromne ilości smogu, co każdego roku przyczynia się do chorób i śmierci tysięcy osób.

W eurobanku zdajemy sobie sprawę z tego, jak wielkim zagrożeniem jest smog. Dlatego zdecydowaliśmy się podjąć kroki, by uświadamiać Polaków, jakim powietrzem oddychają. Stąd wzięła się akcja #BezSmogu.

Zależało nam na tym, by nasze działania w jej ramach przybrały jak najbardziej realne kształty. Wykorzystaliśmy w tym celu fakt, że oddziały eurobanku często są zlokalizowane w małych miejscowościach w Polsce – takich, w których do tej pory nie było ani jednego czujnika smogu. Tymczasem błędne jest założenie, że smog występuje tylko w dużych aglomeracjach.

Uznaliśmy, że trzeba zmienić to przekonanie i we współpracy z firmą Airly zaczęliśmy montować urządzenia na naszych placówkach. W pierwszym roku akcji (2017 r.) uruchomiliśmy 50 czujników smogu, rok później – drugie tyle. Odczyty z nich wszystkich można śledzić na stronie airly.eu/map/pl oraz w aplikacjach Airly dostępnych na systemach Android lub iOS.

Sensory eurobanku mierzą poziom stężenia pyłów zawieszonych PM1, PM2.5 oraz PM10, temperaturę powietrza, ciśnienie atmosferyczne oraz wilgotność powietrza. Znajdują się m.in. w województwach: pomorskim, kujawsko-pomorskim, śląskim, dolnośląskim, małopolskim, lubuskim, łódzkim, mazowieckim, lubelskim, zachodniopomorskim, wielkopolskim, opolskim.

Ale czujniki smogu to tylko jeden z elementów kampanii #BezSmogu. Jednocześnie edukujemy społeczeństwo, a także oferujemy produkty proekologiczne.

Na potrzeby drugiej edycji kampanii postanowiliśmy sprawdzić wiedzę Polaków na temat smogu. Badanie „Smog – prawdy i mity wśród Polaków” pokazało, jak wiele mitów narosło wokół tego zjawiska. Np. bardzo często Polacy błędnie zakładają, że smog występuje tylko w dużych miastach, bądź że szkodzi tylko dzieciom, osobom starszym i kobietom w ciąży.

Jako najczęstszą przyczynę powstawania smogu Polacy wskazują spalanie w piecach nieodpowiednich rzeczy (82 proc.). Wymieniają również korzystanie ze starych pieców (67 proc.), przemysł (58 proc.) oraz ruch samochodowy (56 proc.). To wszystko czynniki, na które mamy wpływ. Oznacza to, że każda osoba i firma może przyczynić się do poprawy jakości powietrza.

Nasi klienci dostali też możliwość korzystania z proekologicznych produktów bankowych. We współpracy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju zaproponowaliśmy im m.in. pożyczkę energooszczędną. Jej posiadacze mogą liczyć na niższe koszty, jeżeli wykorzystają środki na energooszczędne rozwiązania dla domu lub mieszkania.

ŹRÓDŁOEuro Bank S.A.