Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki młodzież się uczy, pracuje i rozwija

Współczesna młodzież w Polsce coraz częściej korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, zmieniając swoje podejście do edukacji, pracy i codziennego życia. Fundacja IT Girls oraz Nationale-Nederlanden, przy wsparciu CampusAI, wspólnie działając na rzecz edukacji technologicznej i odpowiedzialnego podejścia do innowacji, zaprezentowały raport „Pokolenie AI. Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji”. Opracowanie dostarcza kompleksowego obrazu, jak młodzi Polacy postrzegają i wykorzystują sztuczną inteligencję, jakie są ich potrzeby, a także jakie wyzwania i zagrożenia dostrzegają w tej technologii. W raporcie znajdziemy komentarze ekspertów i ekspertek, takich jak: Artur Kurasiński, Aleksandra Przegalińska, czy Jowita Michalska.

Młodzież a sztuczna inteligencja – główne wnioski raportu

Młodzież w Polsce wykazuje wysoki poziom znajomości sztucznej inteligencji. Wyniki badania pokazują, że 100% respondentów zna termin „AI”, a aż 72% młodych Polaków deklaruje, że dobrze rozumie, czym jest ta technologia. Co więcej, dwie trzecie badanych (63%) aktywnie korzysta z narzędzi opartych na AI, co czyni ją integralną częścią ich codzienności. Popularność takich aplikacji jak ChatGPT, Gemini czy Bing potwierdza, że AI zyskuje coraz szersze zastosowanie w życiu młodzieży.
Jednym z najważniejszych obszarów, w których sztuczna inteligencja znalazła zastosowanie, jest edukacja. Aż 67% młodych ludzi wykorzystuje AI jako wsparcie w nauce, w tym do rozwiązywania trudnych zagadnień, organizowania pracy czy generowania pomysłów na projekty. Ponad połowa respondentów (56%) używa narzędzi AI do pomocy w nauce, a 50% wskazuje na jej rolę w nauce języków obcych. Wnioski te potwierdzają, że AI wspiera rozwój umiejętności i kompetencji młodych ludzi.

Świadomość na temat zagrożeń i odpowiedzialnego korzystania

Mimo rosnącej popularności i szerokiego zastosowania, młodzież dostrzega także potencjalne zagrożenia związane z AI. Ponad 65% uczniów ma świadomość ryzyka wykorzystania danych osobowych przez narzędzia AI, a 57% obawia się, że AI może mieć negatywny wpływ na ich edukację. Wyniki te podkreślają potrzebę edukacji na temat ochrony danych oraz rozwijania krytycznego myślenia wśród młodych ludzi, aby mogli świadomie korzystać z nowych technologii
Równocześnie młodzież oczekuje odpowiedzialnego podejścia do rozwoju i stosowania AI. 53% respondentów opowiedziało się za wprowadzeniem regulacji, które zobowiązałyby firmy tworzące modele AI do ujawniania danych wykorzystywanych podczas ich trenowania. Ta potrzeba większej przejrzystości i etyki w stosowaniu AI jest ważnym sygnałem dla decydentów oraz firm technologicznych.
Zaskakującym wnioskiem z badania jest stosunkowo niski poziom zaangażowania rodziców i nauczycieli w edukację na temat AI. Aż 63% uczniów deklaruje, że nie oczekuje od nauczycieli pomocy w korzystaniu z narzędzi AI, co może wskazywać na brak kompetencji lub świadomości w tym zakresie. Z kolei ci uczniowie, którzy poszukują wsparcia, najczęściej wskazują na potrzebę oceny prawdziwości generowanych treści oraz zrozumienia potencjalnych zagrożeń związanych z AI.

Współpraca na rzecz przyszłości technologii

Fundacja IT Girls, współautor raportu, od lat działa na rzecz wyrównywania szans w dostępie do technologii oraz promowania odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych narzędzi.
ŹRÓDŁONationale-Nederlanden