Co drugi Polak wyjedzie na ferie w tym roku – będzie drożej, ale chętnych na wyjazd nie brakuje

Rozpoczynające się ferie zimowe będą dla Polaków czasem nie tylko wypoczynku, ale także finansowych kompromisów. Choć ponad połowa z nas planuje wyjazd, większość szuka oszczędności – wybiera tańsze hotele lub mniej popularne kierunki. To efekt rosnących cen, które sprawiają, że zimowy wypoczynek będzie droższy niż przed rokiem – wynika z badania „Wyjazdy Polaków na ferie” przeprowadzonego na zlecenie Compensy. Nie planujemy jednak oszczędzać na zakupie ubezpieczenia. 71% Polaków nie wyobraża sobie zimowego wyjazdu bez odpowiedniej polisy.

20 stycznia rozpoczynają się ferie w pierwszych województwach: kujawsko-pomorskim, lubuskim, małopolskim, świętokrzyskim i wielkopolskim. Z tej okazji Compensa po raz trzeci* zbadała plany Polaków na zimowy wypoczynek. W tym roku na ferie planuje wyjechać rekordowy odsetek badanych – aż 53%. To prawie dwa razy więcej niż w ubiegłym roku, gdy w analogicznym badaniu chęć wyjazdu deklarowało 30% osób. 43% ankietowanych spędzi ferie z rodziną i dziećmi, a 42% z partnerem lub partnerką. Co piąty badany (18%) wyjeżdża z przyjaciółmi, a co dziesiąty samotnie. 5% Polaków wyśle swoje dzieci na obóz. Jeśli chodzi o środek transportu niemal dwie trzecie osób (65%) planuje dotrzeć na ferie samochodem, 21% wybierze pociąg, a 18% samolot.

Zimowy urlop głównie w Polsce

Spośród osób planujących wyjazd 58% zamierza zorganizować go samodzielnie w Polsce, a 12% wyjedzie za granicę, organizując podróż na własną rękę. 20% skorzysta z usług biura podróży – wybierając się za granicę (11%) lub planując urlop w Polsce (9%). Dla porównania rok temu zimowy urlop w Polsce planowało 67% badanych; a 18% wyjechało samodzielnie za granicę.

Najczęstszym kierunkiem wyjazdów zagranicznych w trakcie zimy nadal są góry 40% ankietowanych planuje spędzić w nich ferie. Coraz większą popularnością cieszą się również ciepłe destynacje – plażę lub basen w tym roku wybierze 37% badanych. Co czwarta osoba zdecyduje się na tzw. city break, czyli wyjazd do wybranego miasta w celu zwiedzania i odkrywania lokalnych atrakcji.

Najpopularniejsze aktywności Polaków podczas ferii, niezależnie od kierunku podróży, to piesze wędrówki (48%) oraz zwiedzanie zabytków i atrakcji turystycznych (46%). Część urlopowiczów planuje po prostu odpocząć i deklaruje, że nie będzie podejmować żadnych aktywności (34%). Co trzeci ankietowany będzie jeździć na nartach, co piąta osoba wybierze jazdę na łyżwach (21%), a co dziesiąta sięgnie po snowboard lub narty biegowe.

Ferie znów będą droższe 

W tym roku Polacy planują przeznaczyć na zimowy wyjazd więcej niż w ubiegłych latach. To efekt coraz wyższych kosztów wypoczynku. 42% badanych deklaruje, że ferie będą ich kosztować między 1500 a 3000 zł na osobę. Rok temu taki próg wskazało 33%, a dwa lata temu 30%. Wzrost widać również w grupie wydającej między 3000 a 4500 zł – obecnie takie wydatki na osobę deklaruje 18% ankietowanych wobec 15% w 2024 roku i 12% w 2023 roku. Najniższe wydatki – do 1500 zł na osobę – planuje 35% badanych, co stanowi spadek w stosunku do 42% w ubiegłym roku i 51% sprzed dwóch lat. Niższy jest również odsetek osób planujących wydać ponad 4500 zł na osobę i wynosi 5% wobec 10% w 2023 roku.

Niemal trzy czwarte respondentów (72%) zamierza ograniczać wydatki podczas tegorocznego wyjazdu. Najczęściej dotyczy to standardu miejsca pobytu, np. hotelu (30%) oraz wyboru mniej popularnych lokalizacji (23%). Co piąty badany (21%) planuje zmniejszyć wydatki na ubrania, sprzęt sportowy lub atrakcje turystyczne. 19% będzie ograniczać wydatki na wyżywienie, np. rezygnując z wizyt w restauracjach. Tyle samo osób chce zaoszczędzić na sposobie dojazdu. Tylko 28% badanych deklaruje, że nie planuje żadnych oszczędności. Rok temu podobną deklarację złożyło 36% ankietowanych osób.

Porównując odpowiedzi z ostatnich trzech lat, obserwujemy wyraźną zmianę w podejściu Polaków do wydatków. Chociaż nadal spora część planuje ograniczać koszty, systematycznie rośnie odsetek osób, które decydują się przeznaczać większe kwoty na wyjazdy. Warto zauważyć, że coraz mniej Polaków oszczędza na ubezpieczeniu – w tym roku to zaledwie 15% badanych, w 2023 roku było to 17%. To dobra wiadomość, ponieważ świadczy o rosnącej świadomości w zakresie bezpieczeństwa finansowego i korzyści, jakie oferuje posiadanie odpowiedniego ubezpieczenia turystycznego podczas pobytu za granicą – komentuje Anna Bałuka, ekspertka ds. ubezpieczeń turystycznych i menedżer produktu w Biurze Ubezpieczeń Detalicznych w Compensie.

Na ferie tylko z ubezpieczeniem

Z roku na rok coraz więcej osób wykupuje ubezpieczenie na ferie. W tym roku zamierza to zrobić aż 71% badanych. Dla porównania w 2024 było to 64%, a w 2023 roku – 61%. Najczęściej wskazywanym przez ankietowanych rodzajem ochrony ubezpieczeniowej, którego potrzebują podczas zimowego urlopu, jest NNW (40%), co może wynikać z faktu, że większość Polaków planuje spędzić urlop w kraju. Na drugim miejscu znalazło się ubezpieczenie OC, czyli odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym – wskazuje na nie 25% osób. Co piąty badany wskazuje ubezpieczenie kosztów leczenia za granicą, w tym ważne miejsce zajmuje ubezpieczenie kosztów transportu do Polski w razie wypadku lub choroby (23%), a ubezpieczenie bagażu – 13%. Wśród osób planujących zakup ubezpieczenia 38% wybierze sumę ubezpieczenia kosztów leczenia za granicą w wysokości 20 tys. euro (ok. 85 tys. zł), 20% zdecyduje się na wariant od 20 tys. euro do 40 tys. euro, a 13% sięgnie po wyższą ochronę – powyżej 40 tys. euro.

Planując zakup ubezpieczenia kosztów leczenia za granicą, warto dobrze przemyśleć wybór sumy ubezpieczenia. Decyzja aż 38% osób o wyborze najniższej kwoty – do 20 tys. euro – niesie za sobą duże ryzyko. W przypadku poważniejszych zdarzeń zdrowotnych lub konieczności transportu medycznego ta suma może okazać się niewystarczająca i wymagać dopłaty z własnych środków. Dlatego warto rozważyć wyższe sumy ubezpieczenia, które w pełni ochronią osoby wyjeżdżające na zimowy wypoczynek przed niespodziewanymi wydatkami – dodaje Anna Bałuka z Compensy.

 * badanie w 2024 i 2023 roku przeprowadziła firma Wiener, której właścicielem od lipca 2024 r. stała się Compensa. Wiener to obecnie marka należąca do Compensy.

Nota metodologiczna

Badanie przeprowadzone przez SW Research w dniach 12-19 grudnia 2024 r. na ogólnopolskiej próbie 1042 osób w wieku 18 lat i więcej. Kwoty dobrano według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda badania: CAWI

ŹRÓDŁOCompensa TU S.A Vienna Insurance Group