- Fundacja PKO Banku Polskiego cały czas wspiera osoby i instytucje poszkodowane w wyniku powodzi. Wnioski można nadal składać na stronie https://www.fundacjapkobp.pl/
- Z zebranych pieniędzy do tej pory Fundacja wsparła m.in.: lokalne OSP, kilkaset rodzin, seniorów oraz ośrodki kultury i sportu z terenów dotkniętych powodzią.
- Fundacja PKO Banku Polskiego, we współpracy z Jakubem Wygnańskim, prezesem Fundacji Stocznia, przygotowuje raport dotyczący wniosków z ostatniej powodzi, który pomoże skutecznie reagować na takie kryzysy w przyszłości.
W ciągu 4 miesięcy od uruchomienia zbiórki, na koncie Fundacji PKO Banku Polskiego na rzecz pomocy osobom poszkodowanym przez powódź zgromadzono 11,2 mln zł – wszystkim darczyńcom dziękujemy! Dzięki temu wsparciu do tej pory fundacja m.in. kupiła sprzęt ratowniczy dla lokalnych OSP, niezbędne wyposażenie AGD dla rodzin, które straciły swój dobytek i sfinansowała wyjazd ponad 5,2 tys. dzieci z terenów dotkniętych powodzią na zielone szkoły. Ale to nie koniec działań – kolejne wnioski o wsparcie można składać na stronie http://www.fundacjapkobp.pl/.
– Pierwsze tygodnie po powodzi były wielkim testem zaufania. Społeczeństwo obywatelskie zdało egzamin śpiewająco. Wsparcie ze strony państwa, polskich przedsiębiorstw i trzeciego sektora jest kluczowe w walce ze skutkami powodzi. Zaangażowanie Fundacji PKO Banku Polskiego było w tej sytuacji obowiązkiem. Wolontariusze i aktywiści, którzy działają na terenach dotkniętych powodzią, z niepokojem patrzą na nadchodzącą wiosnę. Minęło już kilka miesięcy od powodzi, a lista potrzeb się nie kończy. Z powodu zimy niektóre remonty były dotąd niemożliwe – ruszą dopiero wiosną. Dlatego cały czas zachęcamy do wpłat na naszą zbiórkę. Zachęcamy również instytucje, które niosą tę pomoc do składania wniosków przez naszą stronę – podkreśla Maciej Kuziemski, Prezes Fundacji PKO Banku Polskiego.
Jak udało się już pomóc?
Do końca 2024 r. Fundacja:
- wsparła m.in. 17 lokalnych jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej,
- kupiła wyposażenie dla Centrum Kultury i Biblioteki w Bardzie oraz Centrum Kultury i Rekreacji w Lądku- Zdroju,
- sfinansowała pobyt ponad 5,2 tys. dzieci z terenów dotkniętych powodzią na zielonych szkołach.
Współpraca z innymi organizacjami
Dzięki współpracy Fundacji PKO Banku Polskiego z Funduszem Lokalnym Masywu Śnieżnika udało się wesprzeć ponad 600 rodzin m.in. z okolic Bystrzycy Kłodzkiej, Stronia Śląskiego czy Lądka-Zdroju. Pomoc otrzymały głównie rodziny wielodzietne, samotne matki z dziećmi, seniorzy i osoby z niepełnosprawnościami. Każda z rodzin otrzymała sprzęt AGD, którego potrzebowała. W sumie w ramach umowy, Fundusz otrzymał z fundacji 3,75 mln zł.
W ramach współpracy PKO Banku Polskiego z Polskim Centrum Pomocy Międzynarodowej udało się sfinansować m.in. sprzęt ratunkowy taki jak pompy, agregaty, ubrania specjalistyczne dla strażaków dla 8 oddziałów OSP oraz osuszacze, nagrzewnice i materiały budowlane dla rodzin poszkodowanych przez powódź. Możliwe było także prowadzenie punktu pomocowego oraz wsparcie materialne i psychologiczne dla osób, które szczególnie ucierpiały w wyniku powodzi.
Dzięki pieniądzom z Fundacji PCPM wsparło odbudowę siedziby Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Głuchołazach oraz infrastruktury sportowej Bolesławieckiego Klubu Sportowego. Pierwsza inicjatywa umożliwiła wznowienie zajęć integracyjnych i terapeutycznych dla dzieci, a druga ciągłość treningów dla 250 młodych zawodników. Dodatkowo, w Lewinie Brzeskim otwarta została świetlica oferująca zajęcia dla dzieci. To szczególnie ważne działania dla Fundacji PKO Banku Polskiego, ponieważ jednym z jej celów na najbliższe miesiące jest działanie na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Pomoc Fundacji PKO Banku Polskiego dla ofiar powodzi nadal trwa
Pomoc dla powodzian prowadzona przez Fundację nadal trwa – wnioski o wsparcie można składać na stronie http://www.fundacjapkobp.pl/. Cały czas trwa również zbiórka pieniędzy, które można przelewać na numer konta: 30 1020 1068 0000 1702 0337 3529 z tytułem: Darowizna dla powodzian.
Raport o skutecznym przeciwdziałaniu skutkom powodzi
W styczniu prezes Fundacji PKO Banku Polskiego, Maciej Kuziemski odwiedził tereny w Kotlinie Kłodzkiej dotknięte powodzią w 2024 roku. Wspólnie z Jakubem Wygnańskim, prezesem Fundacji Stocznia i liderem trzeciego sektora w Polsce, rozmawiali z lokalnymi aktywistami i przedstawicielami organizacji pozarządowych, o tym jak najskuteczniej pomagać osobom pokrzywdzonym przez powódź, co jest jeszcze do zrobienia oraz jak przeciwdziałać takim wydarzeniom w przyszłości.
– Mówi się, że Polak jest „mądry po szkodzie”. Owszem, to jednocześnie rodzaj krytyki, ale także, w pewnym sensie, zobowiązanie. Katastrofy są boleśnie pouczające. Doświadczenie powodzi z zeszłego roku pokazuje, że bardzo dużo nauczyliśmy się od czasu tzw. Powodzi Tysiąclecia z 1997r. Wiele spraw tym razem zadziałało lepiej. W ramach pracy nad raportem dla Fundacji PKO Banku Polskiego staram się w bezpośrednich rozmowach z organizatorami pomocy poznać szczegóły zdarzeń – nie tylko w krytycznych momentach ataku powodzi, ale tego co nastąpiło później i tego, co jeszcze czeka społeczność dotkniętą przez powódź. Wierzę, że wnioski z raportu pomogą mądrze ją wspierać teraz i w przyszłości – podkreśla Jakub Wygnański, prezes Fundacji Stocznia.
– Zmiany klimatu sprawiają, że wkraczamy w stulecie powodzi. Najwyższy czas zastanowić się, jak żyć w zmieniającym się świecie? Jak skutecznie przygotować się na nadchodzące kryzysy, jak chronić ludzi i ich dobytek oraz jak najsprawniej odbudowywać to, co zostało zniszczone? – podsumowuje Maciej Kuziemski.
Raport będzie okazją do ogólnopolskiej, eksperckiej debaty nad skutecznymi i trwałymi strategiami przeciwdziałania i walki ze skutkami powodzi w przyszłości.
Pracownicy banku z pomocą dla powodzian
Dzięki zaangażowaniu pracowników banku z regionu wrocławskiego udało się pomóc 145 potrzebującym rodzinom z zalanych terenów. Wolontariusze, w tym dyrektorzy oddziałów i pracownicy, angażowali się w akcję odwiedzając potrzebujących, wspierając i pomagając logistycznie i organizacyjnie. Na tę pomoc z funduszu zebranego przez Fundację kupiono sprzęty pierwszej potrzeby m.in.: podstawowe meble, sprzęt AGD, materiały budowlane, piece i opał. W Głuchołazach pracownicy lokalnego oddziału pomagali przy odgruzowywaniu mieszkań, przeprowadzali zbiórki charytatywne, udzielali pomocy i wsparcia, a nawet przyjmowali powodzian pod swój dach. Oddział w Głuchołazach zaopiekował się 32 rodzinami, większość z nich to klienci banku.
– Wspólnymi siłami udało nam się pomóc ponad 30 rodzinom, które mieszkają na terenie zalanej Kotliny Kłodzkiej. Jako wolontariusze Fundacji PKO Banku Polskiego odwiedzaliśmy poszkodowanych i organizowaliśmy pomoc. Z zebranej zbiórki pomogliśmy dostarczać sprzęty pierwszej potrzeby, takie jak: piece, opał, materiały budowlane meble i podstawowe sprzęty AGD, czyli wszystko to, co było niezbędne do przetrwania podczas zbliżającej się zimy. Wśród poszkodowanych byli również pracownicy naszego oddziału, a mimo to przez cały czas mogłam na nich liczyć! Pierwsze chwile po zejściu wody wszyscy spędziliśmy w oddziale i razem go sprzątaliśmy – mówi Magdalena Janiszewska dyrektor Oddziału 1 PKO Banku Polskiego w Kłodzku, który również został zalany.