Bank BPS przedstawił nową strategię na lata 2025-2027 pod hasłem „Wspólne cele naszą misją”. Kładzie w niej nacisk na wzmacnianie stabilności finansowej i innowacyjności, a jednocześnie podkreśla swoją rolę jako koordynatora rozwiązań rozwojowych powszechnie wdrażanych przez banki spółdzielcze Zrzeszenia BPS. Dlatego kluczowe projekty na najbliższe trzy lata związane są
z cyberbezpieczeństwem oraz transformacją cyfrową i procesową. Służyć one będą zarówno samemu Bankowi BPS, jak i wszystkim bankom spółdzielczym Zrzeszenia BPS, dla których standaryzacja jak największej liczby procesów i produktów to droga do skutecznego obniżania kosztów działania.
W nowej strategii Bank BPS założył także konkretne działania w ramach efektywnego zarządzania ryzykiem oraz wskazał inicjatywy do realizacji rozwijające kapitał ludzki.
– Przygotowując strategię na najbliższe lata, przyjrzeliśmy się najpierw bieżącej sytuacji wewnętrznej, prognozowanym warunkom makroekonomicznym, trendom rynkowym oraz oczekiwanym zmianom regulacyjnym. Bank BPS jest w dobrej, stabilnej kondycji finansowej. Przed nami wyzwania związane z rozwojem portfela kredytowego – plany są ambitne, ale w ofercie mamy dobre produkty, konkurencyjne rynkowo. Jesteśmy zadowoleni z poziomu jakości portfela kredytowego, niemniej zakładamy dalszą jego poprawę. W najbliższych latach skupimy się na optymalizacji wskaźników kapitałowych banku. Będziemy zatem utrzymywać kapitały i odpowiednią strukturę bilansu na poziomie zapewniającym bezpieczne funkcjonowanie oraz spełnianie wszystkich norm nadzorczych. Wypracowane zyski chcemy inwestować w dużej mierze w podniesienie jakości świadczonych usług w zakresie produktów dla banków spółdzielczych i ich klientów – mówi Artur Adamczyk, Prezes Zarządu Banku BPS.
10 kierunków strategicznych
Strategia Banku BPS zakłada realizację 10 kierunków strategicznych w ramach czterech wyodrębnionych perspektyw działalności.
W działalności Banku BPS płynnie przenikają się dwie funkcje: komercyjna, czyli związana z obsługą własnych klientów, oraz zrzeszeniowa, czyli ukierunkowana na obsługę banków spółdzielczych Zrzeszenia BPS. To banki spółdzielcze Bank BPS uznaje za swojego partnera strategicznego. W kontekście budowania wartości dodanej dla banków spółdzielczych za strategiczne uznano wspieranie ich w rozwoju biznesowym, wypracowywanie standardów procesowych i produktowych oraz realizację projektów zrzeszeniowych w celu zwiększenia efektywności, jakości, rentowności, cyfryzacji.
Bezpieczeństwo i rozwój
– Strategia „Wspólne cele naszą misją” powstała z myślą o bankach spółdzielczych i jest uzupełnieniem strategii Zrzeszenia BPS, przyjętej w czerwcu zeszłego roku. Po latach odbudowy stabilności finansowej Banku BPS, to jest moment, w którym mocniej inwestujemy w nowe rozwiązania dla banków spółdzielczych. Nawet projekty, które realizujemy w Banku Zrzeszającym to swego rodzaju poligon doświadczalny, zanim będziemy mogli zaoferować jakość, której oczekują banki spółdzielcze. Przykładowo, Bank BPS inwestuje w Zrzeszeniową Hurtownię Danych, która znacząco obniży koszty operacyjne banków spółdzielczych, a w przyszłości również pomoże analizować portfel klientów i budować strategie sprzedażowe. Inny przykład to SOC Zrzeszeniowy, który powstaje w Banku BPS, a który będzie obsługiwać całe Zrzeszenie – dodaje Prezes Artur Adamczyk.
Nowa strategia podkreśla znaczenie rozwoju narzędzi informatycznych, automatyzacji procesów i produktów oraz cyfryzacji. Obok już realizowanych projektów zrzeszeniowych, takich jak wspomniana Zrzeszeniowa Hurtowania Danych, Funkcjonalności Kartowe Online, Threat Intelligence i Centrum Cyberbezpieczeństwa (SOC), Bank BPS zakłada także wsparcie banków spółdzielczych w rozwoju biznesowym i backofficowym między innymi poprzez budowę centrum kompetencji dla Zrzeszenia w obszarze ryzyka, cyberbezpieczeństwa, produktów, HR, zgodności. Oprócz tego, bank chce zwiększyć zakres usług fakultatywnych świadczonych bankom spółdzielczym. Miernikiem sukcesu będzie w tym przypadku liczba banków spółdzielczych, które aktywnie skorzystają z usług „wystawionych” przez Bank BPS. Ambicją banku jest, aby na przykład z fakultatywnych usług cyberbezpieczeństwa korzystało powyżej 75 proc. banków zrzeszonych.
To ludzie napędzają zmianę
W transformacji cyfrowej i procesowej w samym Banku BPS wiodącą rolę odgrywa program BPS odNowa, osadzony już mocno w kulturze organizacyjnej. To skuteczny sposób na wyszukiwanie osób, które mają predyspozycje do zarządzania projektami i zespołami. Funkcjonowanie BPS odNowa zarząd banku uznaje za modelowy przykład zaangażowania i motywacji pracowników, co jest niezbędne do dynamicznego rozwoju całej organizacji. Dlatego w budowaniu zmotywowanego środowiska pracy, postawiono na zaufanie
i współpracę.
– Jako zarząd, pragniemy, aby każdy pracownik czuł się pewnie i rozumiał swoje miejsce w większej całości. Stabilność to nie tylko kwestia finansów, ale także relacji, współpracy i transparentnej komunikacji. Wiemy, że możemy liczyć na pracowników Banku BPS, na ich otwartość na zmiany i aktywność w ich wdrażaniu tak, aby była to również przygoda, która czyni naszą pracę ciekawszą – podkreśla Prezes Adamczyk.
Wśród inicjatyw w obszarze kapitału ludzkiego, strategia wymienia rozwijanie kapitału intelektualnego pracowników oraz wsparcie zdrowia psychofizycznego.
Biznes i finanse
W kontekście rozwoju biznesu samego Banku BPS, w strategii postawiono na rozwój akcji kredytowej, w tym kredytów konsorcjalnych. W 2027 roku portfel kredytów dla MŚP ma wzrosnąć o 30 proc., kredytów gotówkowych dla klientów indywidualnych – o 40 proc., a kredytów hipotecznych – o 15 proc. Bank planuje także rozwój portfela produktów zielonych.
W perspektywie finansowej kluczowe pozostaje efektywne i bezpieczne zarządzanie środkami, które Bank BPS pozyskuje od zrzeszonych banków spółdzielczych, zwiększenie dochodowości samego Banku jak i podmiotów z Grupy Kapitałowej, jak również efektywne zarządzanie kapitałem.