Dane Visa pokazują, że wydatki konsumentów na rozrywkę związaną z grami wideo są wśród najszybciej rozwijających się segmentów w Europie

  • Według danych Visa, wydatki konsumentów na rozrywkę związaną z grami rosły w 2024 r. szybciej niż w sektorach takich jak, podróże, moda, teatr i kino.
  • Twórcy treści związanych z grami napędzają ten wzrost – niemal połowa polskich graczy angażuje się w aktywności tego typu influencerów, na przykład oglądając ich filmy przynajmniej raz w tygodniu.
  • By wspierać europejską „gospodarkę twórców”, Visa uznaje autorów treści za małe firmy – dzięki czemu mogą oni łatwo i bezpiecznie płacić oraz otrzymywać płatności.

Nowe dane Visa[1], jednego ze światowych liderów płatności cyfrowych, pokazują, że wydatki posiadaczy kart Visa na rozrywki związane z grami w Europie zwiększyły się o 16,7% w 2024 r. w porównaniu do roku poprzedniego. Oznacza to jednocześnie o 40% wyższe tempo wzrostu niż ogólny wzrost wydatków posiadaczy kart Visa.

Jak wynika z danych Visa, wydatki na rozrywkę w branży gier urosły w ostatnim roku bardziej niż te przeznaczone na podróże, modę czy kino i teatr – odpowiednio o 60%, 75% oraz 85%, co czyni sektor gier jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Co ciekawe, gracze wydają więcej i dokonują większej liczby transakcji w porównaniu do przeciętnego posiadacza karty Visa w Europie, przy czym Hiszpanie wydają najwięcej na tego typu rozrywkę, a Węgrzy dokonują średnio największej liczby transakcji[2].

Gracze w Europie reprezentują zaawansowaną cyfrowo i znaczącą grupę demograficzną, a rozrywka w branży gier jest kluczowym sposobem utrzymywania więzi i źródłem kreatywności, zwłaszcza wśród młodszych odbiorców. Rola twórców treści związanych z grami staje się tu coraz bardziej widoczna, a oni sami mają potencjał, by dalej napędzać rozwój tego typu działalności. W Visa jesteśmy zaangażowani we wzmacnianie pozycji tych twórców, zapewniając im możliwość łatwego i bezpieczniejszego płacenia oraz otrzymywania zapłaty – wskazał Maciej Reszczyński, Dyrektor Marketingu Visa w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Dynamiczny rozwój gospodarki twórców treści gamingowych

Badanie Visa[3] podkreśla rosnący wpływ influencerów na zakupy związane z grami – ponad 1/4 polskich graczy twierdzi, że twórcy treści mają istotny udział w ich procesie decyzyjnym, jeśli chodzi o wydatki. Ponadto, prawie połowa graczy angażuje się w działalność twórców gamingowych, na przykład oglądając ich filmy, przynajmniej raz w tygodniu.

Wraz ze wzrostem popytu na treści rozrywkowe związane z grami, rośnie również ich podaż. Z danych Visa wynika, że 1/5 graczy streamuje, a blisko 18% udostępnia treści związane z grami w mediach społecznościowych. Spośród osób tworzących treści, ponad 1/5 uważa się za „twórców treści gamingowych”, a więcej niż połowa rozważyłaby zostanie nimi w przyszłości. Ponadto, jak pokazuje badanie Visa – ponad 85% graczy uważa, że ścieżka kariery influencera w branży gier stała w ciągu trzech ostatnich lat bardziej atrakcyjna.

Spośród tych graczy, którzy tworzą treści:

  • Ponad 1/3 generuje z tego tytułu dochód, a kolejne 59% chciałoby to robić.
  • Subskrypcje (44%), zakupy konsumentów (41%) oraz współprace z markami (41%) są najczęstszymi czynnikami generującymi przychody.
  • Niemal 1/4 z osób, które zarabiają na tworzeniu treści, otrzymuje za to wynagrodzenie przekraczające około 5 000 zł[4] miesięcznie, a ponad 9 na 10 uważa, że ich przychody znacznie wzrosną w ciągu następnego roku.

Pomimo tego, że rozwijająca się gospodarka gier wykazuje zachęcające oznaki wzrostu, twórcy treści stoją przed poważnymi wyzwaniami, jeśli chodzi o zarabianie pieniędzy pochodzących od ich fanów. Największymi wyzwaniami dla osób generujących przychody z tworzenia treści są: regularne wpływy, rozwijanie i utrzymywanie bazy odbiorców, a także przyjmowanie płatności od konsumentów – fanów.

Z kolei ci, którzy tworzą treści, ale jeszcze na nich nie zarabiają, wymieniają wśród nich m.in. wspomniane już wcześniej rozwijanie i utrzymywanie bazy odbiorców, pozyskiwanie sponsorów czy nawiązywanie współpracy z markami, zrozumienie zasad konkretnej platformy, a także tworzenie angażujących treści i zarządzanie stresem oraz radzenie sobie z techniczną stroną tworzenia treści, w tym z konfiguracją streamingu czy montażem.

Visa uznaje twórców treści za małe firmy i angażuje się we wspieranie ich w szybkim otrzymywaniu płatności. Obecnie twórcy mogą łatwo i bezpiecznie płacić oraz otrzymywać płatności za pomocą narzędzi finansowych, zasobów i produktów Visa dostępnych dla małych firm na całym świecie. Ponadto, mając na względzie powyższe, Visa zorganizowała niedawno w Warszawie wydarzenie poświęcone branży gier. W spotkaniu wzięło udział ponad 100 gości, a z uczestnikami swoimi spostrzeżeniami podzielili się m.in. eksperci i prezenterzy eSportu – Frankie Ward i Trevor „Quickshot” Henry.

Zaangażowanie Visa w świat gier jest dla mnie oraz innych twórców działających w tej przestrzeni niezwykle ekscytujące. Twórcy, influencerzy i streamerzy to w rzeczywistości małe firmy, które często mają styczność z wydatkami, zarówno na poziomie biznesowym, jak i podczas kontaktu ze swoimi fanami i społecznościami. Dedykowanie czasu i rzeczywistych zasobów przez Visa, aby wspierać nasze środowisko na każdym z etapów generowania zysków, ma ogromne znaczenie i świadczy o uznaniu Visa dla branży oraz nowej generacji małych firm, które są cyfrowe i skoncentrowane na tworzeniu tożsamości – powiedział Trevor ‘Quickshot’ Henry, prezenter i twórca treści.

Gracze z pasją inwestują w nowe gry i wspierają uwielbiane przez siebie tytuły. Wielu z nich jest aktywnymi członkami społeczności internetowych, takich jak te tworzone i prowadzone przez twórców treści, których chcą wspierać również finansowo. By było to możliwe, potrzebują bezpiecznych, szybkich i niezawodnych rozwiązań płatniczych, którym mogą zaufać – takich jak te oferowane przez Visa. Cieszy nas natomiast fakt, że Visa zdaje sobie z tego sprawę i jest zainteresowana budowaniem relacji także w przestrzeni gier – dodał Frankie Ward, twórca treści gamingowych.

Wsparcie graczy w rozwijaniu ich potencjału

Badanie Visa wykazało, że sektor gier nie tylko pobudza gospodarkę, ale także zwiększa umiejętności graczy. Ponad 8 na 10 graczy z Polski uważa, że granie, oglądanie materiałów lub tworzenie treści związanych z gamingiem lub esportem poprawia ich umiejętności w obszarze rozwiązywania problemów. Co więcej, twórcy treści gamingowych podzielają ten pogląd – 7 na 10 z nich wskazuje, że dzięki tego typu aktywnościom doskonalą oni swoje umiejętności cyfrowe oraz w zakresie projektowania stron internetowych.

[1] Dane zostały przeanalizowane przez globalną sieć VisaNet w 2024 r.

[2] Dane zostały przeanalizowane przez globalną sieć VisaNet porównując wartości z 2024 i 2023 r.

[3] Badanie w formie ankiety internetowej przeprowadzono w lutym 2025 r. wśród 5 565 konsumentów w wieku 18-65 lat, którzy grają w gry wideo co najmniej raz w miesiącu. Objęło ono kraje takie, jak: Francja, Niemcy, Włochy, Polska oraz Wielka Brytania.

[4] Kurs kupna GBP wynoszący 4,9177, przyjęty na dzień 10.03.2025, dostępny na stronie Narodowego Banku Polskiego.

ŹRÓDŁOVISA