W ciągu 7 lat eksperci PZU przeanalizowali ponad 7 tys. pomysłów na nowe rozwiązania w Grupie PZU. 5 proc. z nich, czyli około 350, zostało poddanych szczegółowej weryfikacji, obejmującej m.in. walidację biznesową oraz wykonalność prawną i technologiczną. 77 rozwiązań przeszło pilotaż, z czego 49 zostało przekazanych do wdrożenia w PZU. Dzięki programowi ubezpieczyciel zyskał ponad 200 mln zł (skumulowane korzyści).
Firma podsumowuje dotychczasowe efekty programu w najnowszym raporcie „PZU Ready for Startups. W jaki sposób największy ubezpieczyciel w CEE współpracuje ze start-upami?”.
– Ponad tysiąc pomysłów na innowacje i rozwiązań oferowanych przez start-upy analizujemy co roku w PZU. To zasługa programu PZU Ready for Startups, funkcjonującego z powodzeniem od ponad 7 lat. Pozwala on rozwinąć się start-upom, które często potrzebują wsparcia w adaptacji do potrzeb biznesowych i w wyskalowaniu proponowanych rozwiązań. Ważne w tych procesach jest doświadczenie partnera doskonale znającego rynek oraz mającego dużą skalę – mówi Jan Zimowicz, członek zarządu PZU SA, odpowiedzialny m.in. za digitalizację, CRM i innowacje.
PZU współpracuje z młodymi firmami technologicznymi, stale rozwijając stworzony w 2017 r. program PZU Ready for Startups. Powstał on z myślą o nawiązywaniu efektywnej współpracy ze start-upami przy opracowywaniu, testowaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, które mogą przynieść realne korzyści biznesowe i zwiększyć satysfakcję klientów PZU.
– Najlepsze innowacje rzadko kiedy powstają na papierze, a dużo częściej są rezultatami działań w duchu „learning by doing” oraz świadomego rozwoju prowadzonego na podstawie uzyskiwanych rezultatów. Dlatego staramy się jak najszybciej testować rozwiązania, w które wierzymy. Co warto jednak podkreślić, blisko 40% projektów kończy się na etapie pilotażu. Mamy mandat na ponoszenie porażek i traktujemy to jako bardzo ważny element budowy kultury innowacyjności w PZU. Dzięki takiemu modelowi jesteśmy w stanie testować ryzykowne projekty, wyciągamy dużo wniosków i nie wdrażamy nic na siłę. Nasze elastyczne podejście umożliwia nam odważne eksperymentowanie – tłumaczy Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji i AI w PZU.
Innowacje ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i… Kazachstanu
PZU współpracuje zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi start-upami. W swoim dorobku ubezpieczyciel ma zrealizowane projekty z partnerami z 12 krajów, m.in. z Wielkiej Brytanii, Danii, Stanów Zjednoczonych, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Kazachstanu czy Niemiec. Przykładem jest współpraca z brytyjską firmą technologiczną, dzięki której PZU jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce i jeden z pierwszych na świecie wdrożył rozwiązanie wykorzystujące AI w obsłudze szkód komunikacyjnych.
Spośród 49 zrealizowanych projektów najwięcej, bo aż 16 (33% wszystkich wdrożeń), usprawniło obszar obsługi szkód i świadczeń. 22% przedsięwzięć dotyczyło sprzedaży i marketingu, 16% produktów, a 12% obsługi klienta.
– Nowatorskich rozwiązań i inspiracji szukamy na całym świecie, przy czym z oczywistych względów najbardziej preferujemy współpracę z rodzimymi start-upami. Polski rynek insurtech pozostaje relatywnie skromny na tle bardziej dojrzałych rynków, natomiast należy zaznaczyć, że dojrzewa w sposób zdrowy, a rozwiązania oferowane przez polskie start-upy coraz lepiej wpisują się w nasze oczekiwania i potrzeby – dodaje Marcin Kurczab.
PZU poszukuje partnerów do wdrażania innowacji m.in. poprzez udział w programach akceleracyjnych. Na przestrzeni ostatniego roku do akceleratorów, których partnerem jest PZU zgłosiło się blisko 400 start-upów, które wskazały największego polskiego ubezpieczyciela jako preferowanego odbiorcę technologii.
– Pomimo ochłodzenia europejskiego rynku insurtech, jaki obserwujemy od trzech lat, jako PZU nadal znajdujemy wiele wartościowych i ciekawych projektów, które się na nim rodzą – podkreśla Jan Zimowicz.
W ramach akceleratorów PZU testuje obecnie nowe rozwiązania z trzema start-upami z obszarów cyberbezpieczeństwa, ubezpieczeń online i konwersacyjnej sztucznej inteligencji. W drugim kwartale ubezpieczyciel zamierza zakończyć te testy i podjąć decyzję o wdrożeniu najlepszych rozwiązań.
Na tropie najnowszych trendów
Wśród kluczowych technologii, które w najbliższym czasie mają potencjał zmienić oblicze sektora ubezpieczeń, PZU wskazuje:
- generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) – może być ona bardzo użyteczna w automatyzacji i poprawie efektywności pracy. Branża ubezpieczeniowa, ze względu na swój charakter i znaczną liczbę danych oraz dokumentów, które przetwarza, ma duże możliwości wykorzystania tej technologii;
- wizję komputerową (ang. computer vision) – ma ona istotny potencjał optymalizowania procesów związanych m.in. z obsługą szkód, w których ubezpieczyciele przetwarzają bardzo dużą liczbę zdjęć. PZU wdrożył już narzędzia wykorzystujące wizję komputerową i planuje testować oraz wprowadzać kolejne rozwiązania;
- Internet rzeczy (IoT) – urządzenia IoT dostarczają dane w czasie rzeczywistym, umożliwiając dynamiczne zarządzanie ryzykiem. Monitorowanie zdrowia, stylu jazdy czy stanu nieruchomości pozwala na tworzenie bardziej elastycznych i spersonalizowanych polis. Ubezpieczyciele mogą również wykorzystywać IoT do prewencyjnego ograniczania ryzyka;
- hiperpersonlizację – wykorzystanie AI i analityki danych pozwala dostosowywać produkty i procesy ubezpieczeniowe do indywidualnych potrzeb klientów. Algorytmy analizują ich zachowania i preferencje. Umożliwia to oferowanie polis i procesów skrojonych pod potrzeby klientów, a co za tym idzie, zwiększa ich satysfakcję.
Najnowszy raport „PZU Ready for Startups. W jaki sposób największy ubezpieczyciel w CEE współpracuje ze start-upami?” można pobrać ze strony: https://www.pzu.pl/innowacje