ROE powyżej 18 proc., C/I poniżej 35 proc., 1,4 mln młodych klientów do 26. roku życia, 4,4 mln aktywnych klientów mobile, pozycja lidera bankowości korporacyjnej i bankowości dla sektora publicznego, dywidenda na poziomie 50-75 proc. rocznego zysku netto – to kilka z wielu założeń nowej strategii Banku Pekao S.A. na lata 2025-2027. Bank, zgodnie z zaprezentowanym hasłem strategii „Sięgamy ponad horyzont”, stawia sobie ambitne cele oparte na trzech filarach, którymi są: WZROST, DOSTĘPNOŚĆ oraz SPRAWNOŚĆ. Pośród priorytetów na następne trzy lata znaleźć można m.in. rozbudowę produktów dla młodych klientów, rozwój oferty bancassurance, wzmocnienie kanałów cyfrowych banku, w tym rozwój bankowości konwersacyjnej nowej generacji, jak również dalszą digitalizację i automatyzację kluczowych procesów. Bank zakłada także cele ESG, będące integralną częścią jego strategii biznesowej.
W horyzoncie strategii Pekao chce utrzymać ROE powyżej 18 proc. pomimo zakładanego spadku stopy referencyjnej NBP do 3,5 proc. Planuje osiągnąć to m.in. poprzez wzrost udziałów rynkowych w strategicznych obszarach i produktach, zmianę struktury przychodów oraz utrzymanie bezpiecznego poziomu ryzyka, gdzie zakładany CoR na koniec 2027 roku ma kształtować się na poziomie 65-75 bps. Prognozuje także utrzymanie wskaźnika efektywności C/I poniżej 35 proc. oraz utrzymanie wypłaty dywidendy na poziomie 50-75 proc. zysku netto w każdym roku trwania strategii. Bank będzie nadal zachowywał bezpieczną pozycję płynnościową, utrzymując bufory kapitałowe znacznie powyżej minimów regulacyjnych. Ponadto zamierza budować efektywną strukturę kapitałową poprzez regularne emisje na lokalnym i europejskim rynku długu.
– Nasza strategia na lata 2025–2027 to ambitny plan wzrostu banku, w którym stawiamy na rozwój biznesu w kluczowych segmentach detalicznych i korporacyjnych oraz aktywne wspieranie transformacji polskiej gospodarki. Chcemy konsekwentnie budować pozycję banku, do którego klienci w Polsce naturalnie kierują się przy codziennych i najważniejszych decyzjach finansowych. Technologie – w tym zaawansowana analityka danych, automatyzacja i sztuczna inteligencja – będą motorem tej zmiany, pomagając nam oferować bardziej intuicyjne, spersonalizowane rozwiązania i jednocześnie usprawniając procesy wewnętrzne. To przełoży się na trwałą poprawę efektywności operacyjnej i skalowalność naszego modelu biznesowego – mówi Cezary Stypułkowski, prezes Zarządu Banku Pekao S.A.
WZROST, DOSTĘPNOŚĆ oraz SPRAWNOŚĆ – te trzy filary wyznaczają działania strategiczne Pekao na najbliższe lata. Bank chce rosnąć w kluczowych segmentach i produktach, budując solidny wynik oraz zwiększając udziały rynkowe. Przez następne trzy lata będzie także rozwijał swoje kanały zdalne i jeszcze bardziej dopasuje usługi i produkty do zmieniających się potrzeb klientów. Ponadto będzie rozwijał się technologiczne, co wesprze kształtowanie się nowej kultury organizacyjnej.
WZROST
W horyzoncie nowej strategii bank planuje zwiększenie bazy klientów poniżej 26. roku życia do 1,4 mln dzięki rozbudowie produktów dla młodych klientów i dopasowaniu oferty do ich stylu życia, relacji i potrzeb. Jednocześnie, nie zapomina o dotychczasowych klientach, dla których również stworzy kompleksową ofertę, ułatwi zarządzanie ich środkami oraz udostępni narzędzia wspierające planowanie finansów osobistych i inwestycji. W ten sposób chce zyskać 700 tys. aktywnych klientów na przestrzeni kolejnych trzech lat. Bank chce także jeszcze bardziej wykorzystać swoją obecność w mniejszych miejscowościach, postrzegając szeroką sieć oddziałów jako swoją przewagę konkurencyjną.
Pekao stawia także na produkty ubezpieczeniowe. Poprzez wykorzystanie partnerstwa z Grupą PZU, planuje zbudować pozycję lidera wzrostu na rynku bancassurance. W tym celu m.in. stworzy silną linię ubezpieczeń standalone, dostępnych poza produktami bankowymi oraz wdroży system pozwalający na w pełni zdalny zakup i zarządzanie ubezpieczeniami. Bank założył, że w 2027 roku składka przypisana brutto ze sprzedaży ubezpieczeń wyniesie 1 mld zł.
Bank chce rozwijać się również w zakresie leasingu i faktoringu. Dzięki kompetencjom Grupy Pekao, planuje uplasować się w TOP3 w kontekście tych usług, jeszcze skuteczniej oferując je przedsiębiorcom poprzez odpowiednie spozycjonowanie oraz automatyzację i usprawnienie procesów.
Pozycja lidera bankowości korporacyjnej i bankowości dla sektora publicznego to kolejne cele nowej strategii. Pekao planuje aktywnie wykorzystać sytuację gospodarczą, finansując jeszcze więcej dużych projektów transformacyjnych. Postawi na prognozowanie potrzeb klientów w priorytetowych sektorach oraz zmodyfikuje procesy decyzyjne w celu jak najsprawniejszego finansowania strategicznych klientów.
DOSTĘPNOŚĆ
Pekao planuje zwiększyć dostępność usług bankowych dla klientów wprowadzając zintegrowany model obsługi w kanałach bankowych, tak aby zapewnić ciągłość, prostotę i personalizację, niezależnie od tego w którym kanale klient realizuje proces. Na przestrzeni najbliższych trzech lat rozwinie także interaktywne możliwości PeoPay, Pekao24 i Contact Center, wprowadzając najwyższej jakości bankowość konwersacyjną. W horyzoncie strategii zakłada, że liczba klientów mobile wzrośnie do 4,4 mln, a udział sprzedaży digital wyniesie 72 proc. Ponadto bank planuje jeszcze bardziej skupić się na działaniach edukacyjnych i doradztwie w oddziałach, szczególnie w kontekście lokalnym.
Dbałość o doświadczenia klientów to także jeden z celów strategicznych Pekao. W 2027 r. zamierza uplasować się w TOP3 pod kątem NPS w segmentach masowych. W tym celu wprowadzi systemowy monitoring doświadczeń klientów, rozwinie model obsługi uwzględniający zmieniające się potrzeby klientów, jak również uprości komunikację i zwiększy intuicyjność cyfrowych rozwiązań.
SPRAWNOŚĆ
Aby wymienione wcześniej zmiany dla klientów mogły mieć miejsce, potrzebna jest silna baza technologiczna. W tym celu bank zbuduje efektywny ekosystem danych, który poprawi procesy biznesowe, pozwoli na generowanie dodatkowych synergii oraz będzie podstawą nowego modelu zarządzania informacją, tzw. modelu Data Driven. Jednocześnie w horyzoncie strategii Pekao zakłada ponadtrzykrotny wzrost liczby systemów w chmurze.
Bank będzie upraszczał wewnętrzne procesy oraz wdroży kompleksowy Model Doskonałości Operacyjnej, by na bieżąco monitorować i usprawniać procesy. Działania optymalizacyjne skupią się w dużej mierze na segmencie przedsiębiorców, gdzie zdigitalizowane i zautomatyzowane zostaną kluczowe procesy dla firm, w tym proces kredytowy dla mikroprzedsiębiorców. Na przestrzeni najbliższych trzech lat Pekao planuje zwiększyć udział kanałów zdalnych w sprzedaży kredytów dla biznesu do 30 proc. oraz osiągnąć wskaźnik digitalizacji w segmentach MŚP, MID i Korpo na poziomie 70 proc.
Wszystkie te zmiany ma wspierać aspiracyjna kultura organizacyjna, w której bank będzie działać szybciej i myśleć ambitniej oraz liderzy, którzy zainspirują oraz stworzą przestrzeń do działania. Pekao zainwestuje także w kompetencje przyszłości poprzez stworzenie Centrum Kompetencji AI, aby przyspieszyć implementację nowych technologii w całej organizacji. Dzięki tym działaniom za trzy lata efektywność pracy w wybranych obszarach banku wzrośnie o min. 10 proc., liczba zaimplementowanych rozwiązań AI zwiększy się ponad dwukrotnie i aż 80 proc. pracowników będzie używać sztucznej inteligencji.
ESG
W swojej strategii bank nie zapomina o kwestiach dotyczących ESG. Zapowiada osiągnięcie neutralności klimatycznej Grupy Pekao do 2050 roku, jak również rozwój produktów i modelu współpracy z klientami wspierający zrównoważoną transformację działalności. Na przestrzeni najbliższych trzech lat planuje sfinansować projekty zielone, takie jak m.in.: odnawialne źródła energii, transport niskoemisyjny, budownictwo energooszczędne czy efektywność energetyczna, kwotą 9 mld zł.
Bank dąży do tego, aby w Grupie Pekao co najmniej 33 proc. stanowisk w najwyższej kadrze menedżerskiej było zajmowanych przez kobiety, a różnica wynagrodzeń na porównywalnych stanowiskach utrzymała się na poziomie poniżej 5 proc.
NOWA DEFINICJA BANKU
Pekao określiło także wartości banku na okres 2025-2027 – do dotychczasowych „Prosto”, „Razem”, „Odważnie” i „Odpowiedzialnie” dołączyło „Z determinacją”, „Otwarcie” i „Uczciwie”.
Zdefiniowano również nową Misję „Z Tobą przez całe życie”, co oznacza, że bank chce wspierać klientów w każdej fazie ich życiowej podróży – od pierwszego konta po kluczowe decyzje, od lokalnego biznesu po międzynarodowy sukces. Dzięki zaangażowaniu pracowników i inteligentnym technologiom, instytucja łączy prawie stuletnią tradycję z dynamicznym spojrzeniem w przyszłość.
Natomiast nową Wizję oddaje hasło „Pierwszy wybór na dziś i jutro”. Pekao chce być uniwersalnym, referencyjnym bankiem w Polsce – liderem inteligentnych technologii finansowych, wpierającym klientów w ich życiowej i biznesowej podróży. Bank tworzy miejsce pracy, w którym pasja i rozwój pracowników przekładają się na wyjątkowe doświadczenia klientów.