
- Polacy najchętniej rezerwują bilety do Londynu, Oslo oraz Rzymu
- Warszawa i Kraków wśród najbardziej przystępnych cenowo międzynarodowych kierunków na lato
- Kraków na liście wiodących europejskich miast pod względem turystyki kulinarnej
Warszawa, 13 maja 2025 r. – Mastercard Economics Institute (MEI) opublikował coroczny raport Travel Trends Report 2025, który ujawnia, że europejscy konsumenci, w tym Polacy, coraz częściej kierują się głębszymi, opartymi na wartościach motywacjami do podróży. Wśród najważniejszych powodów wymieniają poszukiwanie więzi, poprawę samopoczucia, chęć przeżycia przygody oraz kulinarne doświadczenia. Te osobiste i ukierunkowane na cel motywacje wciąż odgrywają kluczową rolę w planowaniu wojaży, nawet w czasach niepewności gospodarczej.
Tradycyjne czynniki, takie jak kursy wymiany walut i dynamika geopolityczna, niezmiennie wpływają na zachowania podróżnych, jednak Europa nadal wyróżnia się jako główny globalny ośrodek turystyczny, z bogatym dziedzictwem kulinarnym, różnorodnymi krajobrazami i ofertą wellness przyciągającą podróżnych z całego świata.
Raport Mastercard, opierając się na analizie zagregowanych i zanonimizowanych danych transakcyjnych oraz zewnętrznych źródłach, ujawnia następujące trendy w wydatkach konsumenckich na podróże w nadchodzącym roku.
Fani sportu napędzają turystykę. MEI przeanalizowało wydatki w promieniu 8 kilometrów od miejsca ubiegłorocznego finału Ligi Mistrzów w Londynie w ciągu pięciu dni przed i po wydarzeniu. Zwycięstwo Realu Madryt nad Borussią Dortmund zaowocowało imponującym, 61-procentowym wzrostem wydatków niemieckich kibiców w porównaniu z poprzednim rokiem, przewyższającym ogólny wzrost wynoszący 14%. Jeszcze bardziej imponujący był skok wydatków turystów z Hiszpanii, które wzrosły aż o 148% rok do roku, co wskazuje, że kibice świętowali hucznie.
Najmodniejsze kierunki podróży na lato 2025: Dane dotyczące rezerwacji lotów pokazują, które z najpopularniejszych miejsc na świecie zyskują na popularności w okresie od czerwca do września. Tokio znalazło się na szczycie listy najbardziej pożądanych kierunków podróży latem 2025 r. Z kolei Polacy najczęściej rezerwują bilety do Londynu, Oslo oraz Rzymu. Kierunki, które najbardziej zyskały na popularności wśród podróżujących Polaków w porównaniu do ubiegłego roku to Kopenhaga, Alicante oraz Malaga. W przypadku podróżnych z Europy do najpopularniejszych miast należą Tokio, Palma de Mallorca, Hurghada, Paryż, Osaka, Pekin i Londyn. Warto zauważyć, że Tirana w Albanii odnotowała największy wzrost liczby odwiedzających z Europy w latach 2019-2024 – głównie za sprawą włoskich turystów – co czyni ją jednym z najszybciej rozwijających się miast na kontynencie.
Polska i Włochy zyskują na znaczeniu w turystyce wellness: : Według najnowszego badania Mastercard Experience Economy in Europe, podróże, aktywności na świeżym powietrzu i gastronomia znajdują się na szczycie listy priorytetów wydatków Europejczyków w 2025 r., co podkreśla zwrot w kierunku turystyki opartej na doświadczeniu i wartościach. Dwie trzecie (70%) Europejczyków twierdzi, że priorytetem jest realizacja punktów z listy marzeń, których chcą doświadczyć w życiu. MEI, analizując wydatki zagranicznych turystów, stworzyło Wellness Travel Index (WTI) – wskaźnik pokazujący, które destynacje wyróżniają się ofertą wellness i dbania o siebie[1]. Rosnące wyniki WTI dla Włoch i Polski sugerują, że te kraje skutecznie odpowiadają na rosnące zainteresowanie tym kierunkiem turystyki.
Istambuł, Cannes i Interlaken to czołowe destynacje dla miłośników międzynarodowej kuchni. Analiza średniej liczby narodowości odwiedzających restauracje w różnych miastach pozwala wskazać najbardziej zróżnicowane kulturowo miejsca na kulinarnej mapie świata. W 2024 roku restauracje w Istambule gościły turystów z 67 krajów, co stanowi najwyższy wynik spośród 43 analizowanych miast. Inne wiodące europejskie miasta pod względem turystyki kulinarnej to Cannes (Francja), Interlaken (Szwajcaria), Barcelona (Hiszpania) i Dubrownik (Chorwacja). Każde z nich przyciąga tłumy gości z całego świata, zachwycając tętniącym życiem kulinarnym krajobrazem. Pośrodku zestawienia znalazł się również Kraków, który nie tylko przyciąga turystów swoją bogatą historią i unikalnym klimatem, ale także dynamicznie rozwijającą się sceną gastronomiczną. Coraz więcej odwiedzających przyjeżdża, by spróbować lokalnych specjałów i odkryć nowe smaki, które wpisują Kraków na mapę kulinarnych stolic Europy.
Skandynawskie przygody zyskują na popularności: Analizując główne parki narodowe pod kątem wpływu handlu na ogólne wydatki turystyczne w danym regionie[2], MEI wskazuje, że turystyka przygodowa kwitnie w regionie Skandynawii, gdzie podróżni szukają naturalnego piękna lasów, fiordów i spokoju na świeżym powietrzu. Pod tym względem wyróżnia się Finlandia, gdzie parki narodowe odpowiadają za 7,1% całkowitych wydatków transgranicznych. Inne kraje o wysokim udziale wydatków związanych z parkami narodowymi to Szwajcaria, Polska, Francja i Norwegia.
Najbardziej przystępne cenowo międzynarodowe kierunki na lato to europejskie miasta i hiszpańskie plaże. Miasta Europy środkowo-wschodniej, takie jak Bukareszt, Warszawa, Kraków, Budapeszt czy Praga, znalazły się na szczycie listy atrakcyjnych cenowo miejsc. Podróżnym oferują przede wszystkim bogatą kulturę, historyczne zabytki i autentyczne smaki lokalnej kuchni. Na niezapomniane, a jednocześnie przystępne cenowo wakacje na plaży warto wybrać hiszpańskie wybrzeża Costa Brava lub Costa del Sol. Równie kuszące są Ayia Napa na Cyprze i malownicza grecka wyspa Zakynthos.
Oszustwa za granicą. Oszustwa w popularnych miejscach turystycznych wzrastają nawet o 28% w szczycie sezonu. Portfele cyfrowe i zapobieganie oszustwom oparte na sztucznej inteligencji pomagają chronić podróżnych.
„Europejski sektor turystyczny nadal wykazuje dużą odporność. Nawet w obliczu niepewności gospodarczej wśród europejskich podróżników obserwujemy wyraźny zwrot w kierunku doświadczeń, które zapewniają konsumentom osobistą i długoterminową wartość. Niezależnie od tego, czy chodzi o ośrodki odnowy i relaksu, eksploracje nowych kultur czy przygody na łonie natury, europejscy turyści stawiają na podróże, które są zgodne z ich indywidualnymi wartościami i aspiracjami”- mówi Natalia Lechmanova, główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute.
Pełny raport „Travel Trends 2025: Purpose-driven journeys” dostępny jest tutaj. Inne raporty Mastercard Economics Institute można znaleźć tutaj.
[1] WTI obliczany jest na podstawie udziału wydatków zagranicznych turystów na zakwaterowanie u sprzedawców związanych z wellness, pomnożonego przez udział danego kraju w globalnych transakcjach związanych z zakwaterowaniem wellness.
[2] Analiza utworzyła prostokąt graniczny, wykorzystując minimalną i maksymalną długość oraz szerokość geograficzną każdego z głównych parków narodowych, a następnie zmierzono wydatki w obrębie tego prostokąta.