Bank BNP Paribas jedną z pierwszych instytucji finansowych w Polsce z certyfikatem „Miejsce pracy przyjazne osobom neuroróżnorodnym” asperIT

Konsekwentne działania Banku BNP Paribas Bank na rzecz neuroróżnorodnych pracowników, pracowniczek, Klientów i Klientek zostały docenione wyjątkowym wyróżnieniem. Jako jedna z pierwszych instytucji finansowych w kraju, bank otrzymał certyfikat „Miejsce pracy przyjazne osobom neuroróżnorodnym” Fundacji asperIT. Wyróżnienie to poświadcza gotowość Banku BNP Paribas do zatrudniania osób neuroróżnorodnych w latach 2025-2027.

Od 2023 r. BNP Paribas Bank Polska prowadzi intensywne działania na rzecz stworzenia środowiska pracy przyjaznego osobom neuroróżnorodnym, w tym w spektrum autyzmu i  ADHD. Kluczowym krokiem w tym procesie była współpraca z Fundacją aspertIT – organizacją specjalizującą się w tematyce neuroróżnorodności w miejscu pracy, w szczególności wspieraniu osób w spektrum autyzmu.

Efektem tej współpracy był kompleksowy audyt gotowości organizacji, obejmujący wiele obszarów funkcjonowania banku – od komunikacji wewnętrznej i kultury organizacyjnej, sposobów pracy, stylu zarządzania, szkoleń i rozwój. W ramach badania eksperci fundacji przeprowadzili m.in. wywiady z pracownikami z różnych szczebli organizacji oraz przeprowadzili analizę dokumentów i sposobów pracy. Audyt poprzedziła również kampania edukacyjna, skierowana do pracowników w spektrum ADHD i autyzmu.

Wyniki badania potwierdziły skuteczność wielu już funkcjonujących w banku rozwiązań dla wspierania osób neuroróżnorodnych. Wśród nich wyróżnić można elastyczne modele pracy, otwartą i bezpieczną kulturę organizacyjną, istnienie wewnętrznych procedur wspierających inkluzywność oraz zaangażowanie liderów.

– Przyznany przez Fundację asperIT certyfikat „Neurodiverse Friendly Workplace” to potwierdzenie, że dana organizacja jest otwarta na neuroróżnorodność. Wykonany przez nas audyt Banku BNP Paribas, któremu towarzyszyły konkretne usprawnienia i zmiany organizacyjne, jest dowodem na otwartość, zrozumienie i gotowość do budowania środowiska pracy przyjaznego wszystkim, także osobom w spektrum autyzmu oraz ADHD. Cieszę się, że mogliśmy wspierać ten proces. Ten sukces daje nadzieję i motywację osobom neuroatypowym  oraz inspiruje kolejne organizacje do podobnych działań – mówi Paweł Wojtyczka, CEO Fundacji asperIT.

– Uzyskanie certyfikatu „Neurodiverse Friendly Workplace” to dla nas nie tylko powód do dumy, ale także potwierdzenie, że zmierzamy we właściwym kierunku. Nasze doświadczenia z działaniami na rzecz różnorodności nauczyły nas, że spojrzenie z zewnątrz jest nieocenione i bardzo istotne w zapewnianiu przekrojowej transformacji. Współpraca z Fundacją asperIT była niezwykle inspirująca – pozwoliła nam spojrzeć na naszą organizację oczami osób w spektrum, zrozumieć ich potrzeby i wdrożyć zmiany, które służą całej społeczności pracowników i pracowniczek. Certyfikat to symbol naszej odpowiedzialności, ale przede wszystkim zobowiązanie do dalszego rozwoju i kontynuowania tej drogi przemian – podkreśla Małgorzata Petru, menadżerka ds. zarządzania różnorodnością i włączeniem w Banku BNP Paribas.

Działania na rzecz neuroróżnorodności

Bank BNP Paribas tworzy włączającą kulturę organizacyjną, w której każda osoba może być sobą. Neuroróżnorodność to jeden z wymiarów tożsamości. Budowanie świadomości, kampania „Inne spojrzenie na inne spojrzenie”, webinary i szkolenia pogłębiające wiedzę na temat różnych form neuroróżnorodności, takich jak autyzm czy ADHD., możliwość konsultacji eksperckich psychologicznych również dla osób zarządzających zespołami to przykłady prowadzonych działań.

W banku powstała również oddolna sieć pracownicza osób neuroatypowych. „Neuronauci” to społeczność współtworząca przestrzeń wsparcia. dzieląca się doświadczeniami; podnosząca świadomość w obszarze neuroróżnorodności. Z jej inicjatywy dostrzeżono również potrzeby rodziców dzieci neuroatypowych tworząc dla nich „przestrzeń „NEURO” w trakcie Dni Rodzicielskich czy Dni Różnorodności.

– W Banku BNP Paribas tworzymy środowisko pracy, w którym różnorodność – także ta neurologiczna – jest wartością, a nie wyzwaniem. Stawiamy na konkretne działania: edukujemy kadrę menadżerską, budujemy świadomość wśród zespołów, dostosowujemy przestrzenie biurowe, wprowadzamy elastyczne podejście do rytmu pracy. Wiemy, że osoby neuroatypowe są pracownikami z podobnym potencjałem jak osoby neurotypowe, po prostu czasem potrzebują dostosowania miejsca i sposobów pracy . Dajemy im przestrzeń, by mogli być sobą i w pełni wykorzystywali swoje talenty – dodaje Małgorzata Petru.

Społeczność Neuronautów została włączona w planowanie aranżacji i oznaczeń przestrzeni biurowych. Z kolei dla zapewnienia odpowiedniego poziomu wsparcia na każdym etapie interakcji pracownika z bankiem, proces onboardingu został dostosowany do zróżnicowanych potrzeb pracowniczych, wprowadzono wsparcie w postaci osoby tzw. „buddy”.

Obsługa Klienta uwzględniająca neuroróżnorodność – poznajemy potrzeby, by lepiej projektować przyszłość obsługi

Bank BNP Paribas rozwija również podejście do obsługi Klienta, które aktywnie uwzględnia potrzeby osób neuroatypowych – w tym będących w spektrum autyzmu, z ADHD oraz innymi różnicami poznawczymi. Celem banku jest zapewnienie empatycznej, dostępnej i komfortowej obsługi wszystkim Klientkom i Klientom, niezależnie od ich stylu komunikacji czy sposobu przetwarzania informacji. To podejście wpisuje się w szerszą strategię budowania organizacji otwartej na różnorodność i skoncentrowanej na potrzebach każdego Klienta – organizacji, w której także różnorodność neurologiczna jest wartością i źródłem przewagi.

Bank BNP Paribas rozpoczął proces pogłębiania wiedzy na temat potrzeb Klientów neuroatypowych. Celem podjętych działań jest zapewnienie empatycznej, komfortowej i dopasowanej obsługi dla każdego.

W ramach tego procesu:

  • Przeprowadzono szereg rozmów z pracownikami oddziałów banku, koncentrując się na ich doświadczeniach i obserwacjach w kontakcie z osobami neuroatypowymi.
  • Do udziału w wizytach testowych zaproszono także Klientów neuroatypowych – zarówno w oddziałach stacjonarnych, jak i w kanałach zdalnych – by poznać ich perspektywę w zakresie odbioru komunikatów, przebiegu rozmów oraz całego procesu obsługi.

Obecnie Bank BNP Paribas jest na etapie zbierania i porządkowania wniosków z przeprowadzonych spotkań i badań. Kolejnym krokiem będzie ich szczegółowa analiza, która pozwoli zaplanować konkretne zmiany i rozwiązania odpowiadające rzeczywistym potrzebom – zarówno pracowników, jak i Klientów.

Bank dostrzega również, że wyzwania związane z przetwarzaniem informacji – takie jak nadmiar bodźców czy trudności w interpretacji złożonych komunikatów – mogą dotyczyć wielu osób, nie tylko neuroatypowych. Dlatego projektowanie dostępnych i przyjaznych rozwiązań traktowane jest jako element uniwersalnego podejścia do obsługi Klienta.

– Chcemy lepiej poznać bariery i niewidoczne na pierwszy rzut oka niedogodności, z jakimi mierzą się Klienci neuroatypowi w kontakcie z bankiem. Dzięki ich zaangażowaniu w proces zmian możemy przygotować autentyczne rozwiązania, oparte na realnych doświadczeniach – takie, które rzeczywiście będą dla nich pomocne. Zebrane inspiracje posłużą nam do usprawnienia procesów, przestrzeni i obsługi Klientów w całym banku. To kolejny krok w stronę bardziej dostępnej, świadomej i odpowiedzialnej bankowości – Katarzyna Michalska, menedżerka Zespołu Rozwoju Customer Experience.

Neuroatypowość w Polsce i na świecie

Według szacunków, nawet 1/5 polskiego społeczeństwa mieści się w spektrum neuroróżnorodności, do którego zalicza się m.in. autyzm i ADHD. [1]. Amerykańskie CDC szacuje, że 3,2% dzieci w wieku ośmiu lat jest w spektrum, podczas gdy 17% osób w wieku od 3 do 17 lat mierzy się z różnymi formami problemów poznawczych[2].

Jednocześnie najnowsze dane opublikowane przez Narodowy Urząd Statystyk Wielkiej Brytanii  pokazują, że osoby w spektrum należą do grupy o najniższym poziomie zatrudnienia – jedynie 27,2% z nich znajduje pracę, mimo często wysokich kompetencji i specjalistycznej wiedzy.[3] Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego w Polsce ten odsetek jest jeszcze niższy i wynosi 2%[4] Zgodnie z badaniami, przeprowadzonymi przez prof. Michała Tomczaka wraz z zespołem, jedynie 1,5% ankietowanych polskich przedsiębiorstw okazało się w pełni dojrzałych do zatrudniania osób neuroatypowych. Taka dysproporcja pokazuje, jak wiele barier wciąż istnieje na drodze do równoprawnego uczestnictwa osób neuroatypowych w życiu zawodowym.

[1] Najwyższa Izba Kontroli. Wsparcie osób z autyzmem i Zespołem Aspergera w przygotowaniu do samodzielnego funkcjonowania. https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/wsparcie-osob-z-autyzmemi-zespolem-aspergera.html(2021)

[2] https://www.cdc.gov/child-development/about/developmental-disability-basics.html

[3] Outcomes for disabled people in the UK – Office for National Statistics. https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/disability/articles/ou tcomesfordisabledpeopleintheuk/2020

[4] https://pie.net.pl/wzrost-aktywnosci-zawodowej-osob-autystycznych-przynioslby-panstwu-wplywy-rzedu-nawet-12-mld-zl-rocznie

ŹRÓDŁOBNP Paribas Bank Polska