Od 1 kwietnia ubiegłego roku przystąpiliśmy do systemu BLS, w ramach Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU).
Porozumienie podpisało wówczas 8 firm, tj.: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, Warta, Uniqa, Aviva, Liberty Ubezpieczenia oraz Gothaer (przy czym Aviva i Liberty przystąpiły do BLS -1 lipca 2015 r., a Gothaer – 31 października 2015 r.). W trakcie 3 miesięcy od podpisania porozumienia zaobserwowaliśmy pewien problem. Mianowicie, brak możliwości przyjmowania i obsługiwania wszystkich szkód naszych klientów. Z BLS mogą bowiem skorzystać tylko te osoby, które zostały poszkodowane przez sprawcę, posiadającego polisę OC u jednej z firm ubezpieczeniowych, które przystąpiły do systemu. Sytuacja ta rodzi wśród klientów pewne niezrozumienie i nieporozumienie przy zgłaszaniu szkody. Klienci nie mają pewności czy sprawca zdarzenia posiada ubezpieczenie OC w towarzystwie, które podpisało umowę BLS.
Jednym z głównych priorytetów Concordii zawsze była sprawna i solidna likwidacja szkód. Chcąc uniknąć nieporozumień oraz zapewnić naszym klientom poczucie komfortu, postanowiliśmy z dniem 1 lipca 2015 r., równolegle do systemu BLS–PIU, uruchomić własną bezpośrednią likwidację szkód, którą nazwaliśmy BLC–Bezpośrednia Likwidacja Concordii.
Dzięki BLC wszyscy klienci, posiadający u nas ubezpieczenie komunikacyjne, mają pewność, że zajmiemy się ich sprawą, także w sytuacji, gdy ktoś w wyniku kolizji uszkodzi ich samochód. Wówczas zlikwidujemy szkodę, w oparciu o umowę zlecenia, którą klient podpisuje z nami, następnie wypłacimy mu należne odszkodowanie i zajmiemy się wszelkimi formalnościami związanymi z kontaktem i odzyskaniem wypłaconego odszkodowania od ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia. Wszystko w ramach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) posiadaczy pojazdów mechanicznych sprawcy.
Obecnie klient, który został poszkodowany w wyniku kolizji drogowej, informuje nas – jako swojego ubezpieczyciela OC, o powstałym zdarzeniu. Następnie przeprowadzamy postępowanie likwidacyjne i wypłacamy należne mu odszkodowanie. W kolejnym kroku, będąc ubezpieczycielem poszkodowanego, rozliczamy się z ubezpieczycielem sprawcy. Przy czym ta część procesu odbywa się już bez udziału poszkodowanego. Ta sama procedura likwidacyjna obowiązuje zarówno w ramach BLS, jak i BLC.
Aby skorzystać z systemu BLS, muszą być spełnione poniższe założenia:
- w wypadku wzięły udział nie więcej niż dwa pojazdy,
- ubezpieczyciel sprawcy lub poszkodowanego jest stroną umowy BLS,
- w dniu zdarzenia obowiązywała umowa OC,
- do wypadku doszło na terytorium Polski,
- szacowana wielkość szkody nie przekracza 30 tys. zł,
- nie doszło do szkód osobowych.
Natomiast z BLC mogą skorzystać wszyscy klienci Concordii Polska TUW, którzy mają zawartą i ważną (na dzień zdarzenia szkodowego) umowę ubezpieczenia Auto Casco (AC) lub odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC);
oraz, gdy są spełnione poniższe warunki:
- zakład ubezpieczeń sprawcy szkody nie jest (na dzień zawiadomienia o szkodzie) stroną umowy o współpracy w zakresie BLS – PIU,
- w zdarzeniu brały udział nie więcej niż dwa pojazdy,
- zdarzenie miało miejsce na terytorium Polski,
- zniszczeniu uległo mienie, znajdujące się w pojeździe, o wartości nie przekraczającej 1 tys. zł,
- szacowana wartość szkody nie przekracza 30 tys. zł,
- nie doszło do szkód osobowych,
- poszkodowany nie zgłosił szkody w innym zakładzie ubezpieczeń, do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), ani do żadnej innej osoby odpowiedzialnej za szkodę.