Porozumienie w sprawie standardu zrozumiałości języka w usługach bankowości detalicznej

Porozumienie to kolejny wspólny krok, aby projektować jeszcze bardziej przejrzystą i spójną komunikację banków z konsumentami

  • Porozumienie potwierdza wspólne podejście sektora bankowego do ustawowego wymogu zrozumiałości języka na poziomie B2.
  • Częścią porozumienia jest standard prostego języka, wypracowany razem z ekspertami z ośrodków naukowych, które zajmują się prostym językiem.
  • Wymóg zrozumiałości wynika z Polskiego Aktu o Dostępności, czyli ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.

Dlaczego banki zdecydowały się wypracować wspólne podejście do nowych przepisów?

„Wdrożenie do polskiego prawa Europejskiego Aktu o Dostępności wprowadza zasadniczą zmianę w stosunku do dotychczasowego podejścia do upraszczania języka. Do tej pory odbywało się to na zasadzie samoregulacji, obecnie wprowadzony został wymóg ustawowy. Ważne jest także to, że wymóg B2 dotyczy wyłącznie usług bankowości detalicznej” – komentuje dr Tadeusz Białek, prezes ZBP.

Jaki jest cel porozumienia

Porozumienie to nasz kolejny wspólny krok, aby projektować jeszcze bardziej przejrzystą i spójną komunikację banków z konsumentami.

Porozumienie potwierdza wspólne podejście sektora bankowego do ustawowego wymogu zrozumiałości na poziomie B2, które opiera się na zasadach prostego języka. Jest to rozwinięcie dotychczasowych działań sektora – m.in. deklaracji banków w sprawie standardu prostego języka z 2020 roku.

Porozumienie wpisuje się w ogólne wytyczne nadzorcze dotyczące zrozumiałości, które wydał Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Prosty język zapewnia zrozumiałość

Prosty język i B2 powstały w różnych celach. Prosty język to zasady tworzenia zrozumiałej komunikacji, a B2 to poziom znajomości języka obcego. Nie są one sobie równe, ale też się nie wykluczają.

Przepisy o dostępności mówią o B2, a nie o prostym języku. Jednak stosowanie prostego języka może zapewnić konsumentom większą zrozumiałość informacji.

Dlatego informacja może być zgodna z przepisami i odpowiadać wymogowi B2, nawet jeśli nie spełnia zasad prostego języka – liczy się efekt: czy konsument rozumie przekaz.

Prosty język – ustandaryzowane zasady

Standard prostego języka jest częścią porozumienia. Wypracowaliśmy go wspólnie z ekspertami z ośrodków naukowych, które zajmują się prostym językiem.

Standard uwzględnia specyfikę języka bankowego. Kiedy ustawodawca lub regulator tego wymaga – używamy terminów określonych w przepisach prawa.

Porozumienie nie obejmuje tekstów ETR

Porozumienie i standard nie dotyczą tekstów opracowywanych według zasad tekstu łatwego do czytania i rozumienia (ETR – ang. easy to read).

ETR to sposób komunikacji dostosowany w szczególności do potrzeb osób, które mają trudności w czytaniu i rozumieniu.

Kto przystąpił do porozumienia

Do porozumienia dotychczas przystąpiły:

  1. Alior Bank S.A.
  2. Bank BPH S.A.
  3. Bank BPS S.A. i część zrzeszonych banków spółdzielczych
  4. Bank Gospodarstwa Krajowego
  5. Bank Handlowy w Warszawie S.A.
  6. Bank Millennium S.A.
  7. Bank Ochrony Środowiska S.A.
  8. Bank Pekao S.A.
  9. Bank Pocztowy S.A.
  10. Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie
  11. BNP Paribas Bank Polska S.A.
  12. Credit Agricole Bank Polska S.A.
  13. Ikano Bank AB (publ) Spółka Akcyjna Oddział w Polsce
  14. ING Bank Śląski S.A.
  15. Krakowski Bank Spółdzielczy
  16. mBank S.A.
  17. mBank Hipoteczny S.A.
  18. Millennium Bank Hipoteczny S.A.
  19. Nest Bank S.A.
  20. PKO Bank Polski S.A.
  21. Plus Bank S.A.
  22. Santander Bank Polska S.A.
  23. Santander Consumer Bank S.A.
  24. SGB-Bank S.A. i część zrzeszonych banków spółdzielczych
  25. VeloBank S.A.
  26. Volkswagen Bank GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce

Treść Porozumienia do pobrania znajduje się pod adresem: https://www.zbp.pl/Dla-Klientow/Prosta-komunikacja-bankowa

ŹRÓDŁOZBP