Rynek pracy w obliczu niepewności – ponad 70 proc. Polaków nie zdecydowałoby się dziś na zmianę pracy

Trwająca od blisko miesiąca wojna w Ukrainie niesie za sobą wiele implikacji dla światowej gospodarki – dotyczy to również Polski. Wszystko wskazuje na to, że w nadchodzącym czasie spore zmiany czekają także rynek pracy. Dostrzegają to nie tylko jego baczni obserwatorzy, ale sami pracownicy. Zgodnie z badaniem Nationale-Nederlanden przeprowadzonym kilkanaście dni po rosyjskiej napaści na Ukrainę, aż 84 proc. Polaków jest zdania, że wpłynie ona na sytuację związaną z zatrudnieniem w kraju. W obliczu tak dużej niepewności na świecie, tylko nieco ponad jedna czwarta odważyłaby się teraz na zmianę pracy.

Zmiana nastrojów na rynku pracy

Napięta sytuacja geopolityczna zasadniczo wpłynie na różne sektory gospodarki. Szacuje się, że w wyniku dużej fali migracji z Ukrainy do Polski może trafić nawet kilka milionów obywateli tego kraju – już teraz polską granicę przekroczyło ponad 2,1 mln uchodźców. Zdaniem ekspertów, ale także samych pracowników, może się to wiązać również ze zmianami na rynku pracy. Potwierdzają to wyniki najnowszego sondażu zrealizowanego na zlecenie Nationale-Nederlanden. Zdaniem 53 proc. zatrudnionych wojna w Ukrainie i związana z nią niepewność, wpłyną na ten obszar w znacznym stopniu. Niewielkich zmian w tym zakresie spodziewa się jedna trzecia pracowników, z kolei co dziesiąty uważa, że obecne okoliczności nie będą miały w ogóle przełożenia.
Z badania wynika również, że ze względu na trwający konflikt zbrojny w Ukrainie aż 71 proc. Polaków nie zdecydowałoby się aktualnie na zmianę pracy.  – Tocząca się za wschodnią granicą wojna to sytuacja, która również wśród Polaków budzi obawy o bezpieczeństwo – nie tylko osobiste, ale także to finansowe. Wielu z nas zaczęło zastanawiać się, jak może zabezpieczyć się na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. Utrzymanie miejsca pracy, a co za tym idzie stałego źródła dochodu, wydaje się więc pierwszym działaniem w tym zakresie. To zrozumiałe, że aż tak wysoki odsetek respondentów deklaruje, że nie szukałoby dziś zatrudnienia w innej firmie. Równowaga i stabilizacja są tym, czego wszyscy dziś potrzebujemy – mówi Anna Kwiatkowska, menadżer ds. produktów grupowych i oferty benefitowej w Nationale-Nederlanden.

Polacy w wirze zmian zawodowych

Nie oznacza to jednak, że Polacy są niechętni do podejmowania nowych wyzwań. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Nationale-Nederlanden pod koniec ubiegłego roku, aż 63 proc. ankietowanych było wówczas zdania, że ludzie częściej niż jeszcze 5 lat temu decydują się na zmianę pracy. Co ciekawe, częściej na taką odpowiedź wskazywały osoby, które wykonują swoje obowiązki całkowicie zdalnie. Wśród nich odsetek wynosił 48 proc., podczas gdy wśród pracowników działających z biura było to 41 proc.

Wyższa płaca – nowa praca

Czynniki wpływające na to, że ludzie częściej zmieniają pracę są bardzo zróżnicowane, choć nie powinny budzić większych zaskoczeń. Zgodnie z wynikami badania motywacją do poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia jest przede wszystkim ciągła potrzeba zwiększania zarobków. W obliczu rosnącej inflacji czy drożejących chociażby kredytów hipotecznych na taką odpowiedź wskazało już 62 proc. ankietowanych. Kolejnym aspektem, który skłoniłoby blisko 40 proc. Polaków do podjęcia nowych wyzwań zawodowych, jest nieustanna potrzeba rozwoju. Jedna trzecia zdecydowałaby się na nowe miejsce, gdyby oferowało ono lepsze świadczenia pozapłacowe.
– Nie są to jednak jedyne czynniki, na które wskazali pod koniec ubiegłego roku respondenci. Już wtedy niemal co drugi ankietowany był zdania, że do zmian skłania także niepewna sytuacja na rynku pracy. Jednocześnie dla jednej trzeciej powodem było dotykające coraz większą grupę Polaków wypalenie zawodowe. Przeciągający się stan epidemiologiczny, długotrwałe przeciążenie obowiązkami, brak wsparcia przy trudnych zadaniach zbierają dziś swoje żniwo. Pracownicy cenią sobie pracodawców, którzy dają obietnicę poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa – dodaje Anna Kwiatkowska.

W tekście powołano się na wyniki dwóch badań przeprowadzonych na zlecenie Nationale-Nederlanden. Pierwsze z nich zostało opracowane przez Smartscope na przełomie listopada i grudnia 2021 roku. Wywiady zrealizowano przy użyciu techniki CAWI na pracownikach w wieku 16+ (N = 1086). Drugie badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w dniach 11-12 marca 2022 r. W ramach badania ilościowego zrealizowano wywiady przy użyciu techniki CATI, na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków (n=1100).

ŹRÓDŁONationale-Nederlanden