Bankowość internetowa nie tylko dla młodych. Alior Bank uczy seniorów korzystania ze swoich rozwiązań

Choć liczba użytkowników cyfrowych kanałów bankowych konsekwentnie rośnie, to jak podaje Narodowy Bank Polski, w grupie klientów po 59 r.ż. korzysta z nich tylko co trzecia osoba. I to mimo faktu, że połowa seniorów ma konto w banku. Alior Bank chce wspierać swoich klientów w korzystaniu z nowych technologii. W zeszłym tygodniu bank zorganizował warsztaty dla seniorów, podczas których eksperci przybliżyli im podstawy nowoczesnego i bezpiecznego zarządzania finansami online.

Alternatywa dla pieniędzy „w skarpecie”

Jak podaje Zakład Ubezpieczeń Społecznych, niemal 70 proc. Polaków po sześćdziesiątym roku życia dostaje emeryturę na rachunek bankowy, a zaledwie 30 proc. poprzez doręczenie listonosza. Jeśli chodzi o samych sześćdziesięciolatków, to w tym pierwszym przypadku odsetek wzrasta do 90 proc. Inaczej wyglądają statystyki dotyczące codziennego rozporządzania finansami online. Według NBP, z bankowości internetowej korzysta mniej niż jedna trzecia osób po 59 r.ż., a z aplikacji mobilnych już tylko 3 proc. z nich.

– Osobom starszym brakuje przestrzeni i okazji do nauki nowych technologii. Dlatego postanowiliśmy zorganizować pilotażowe warsztaty, które z jednej strony były pomocne dla uczestników i pozwoliły im zapoznać się z systemem bankowości internetowej, z drugiej dały nam jako bankowcom możliwość zrozumienia wyzwań i barier, z jakimi mierzą się starsi klienci. Chcemy kontynuować tę inicjatywę, to był pierwszy krok w kierunku dotarcia do osób starszych i przekonania ich, że zarządzanie finansami w sieci jest proste i bezpieczne  ­­– mówi Wioletta Kleczka, Dyrektor Działu Środków Powierzonych Alior Banku, która odpowiada w banku za projekt „Cyfryzacji”.

ABC bankowości internetowej dla seniora

Do udziału w pilotażowych warsztatach, które odbyły się w piątek 15 listopada br. w przestrzeni RBL_ w Warsaw Spire, bank zaprosił kameralną grupę klientów z kilku warszawskich oddziałów. Podczas warsztatów uczestnicy pod okiem doradców bankowych, w teorii i praktyce uczyli się obsługi kanałów cyfrowych banku, m.in. logowania do konta, sprawdzania salda oraz historii rachunku, a także zlecania przelewu.

Kluczową kwestią w korzystaniu z internetu jest bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Podczas warsztatów seniorzy dowiedzieli się więcej na temat bezpiecznego logowania, ustawiania haseł, autoryzacji transakcji. Na spotkaniu podjęto też temat zarządzania limitami karty i blokowania jej w razie potrzeby.

Spotkanie było również okazją do otwartego dialogu i dzielenia się doświadczeniami związanymi z bankowością. Wszystkie wnioski i sugestie ze szkolenia będą bazą do zaprojektowania kolejnych warsztatów dla seniorów, które bank planuje w przyszłości realizować w innych swoich placówkach.

Większość uczestników warsztatów przyznało, że dzięki zdobytej wiedzy chce zacząć korzystać z bankowości internetowej lub mobilnej. – Rozwiązaliśmy wątpliwości uczestników i zachęciliśmy ich do bankowania przez internet, zobaczymy jak uda im się wykorzystać wiedzę w praktyce. Dzięki wsparciu i poradom naszych doradców, wiele osób podczas warsztatów pozbyło się obaw związanych z dostępem i użytkowaniem konta online. Okazało się jednak, że barierą dla części seniorów pozostaje brak komputera, internetu lub problem z zapamiętywaniem haseł – podsumowuje Marcin Nowakowski, Dyrektor ds. Wsparcia Sprzedaży Alior Banku.

Cyfryzacja klientów

Alior Bank konsekwentnie podejmuje działania związane z promocją kanałów cyfrowych – warsztaty dla seniorów są jednym z takich przykładów. Wśród inicjatyw są m.in. szkolenia dla pracowników na tzw. „Ambasadorów Digitalizacji”, którzy uczą klientów w oddziałach korzystania z rozwiązań internetowych. W oddziałach Alior Banku działa darmowe wi-fi oraz dostępne są iKioski – miejsca, w których klient może zalogować się po raz pierwszy do bankowości internetowej i z pomocą doradcy poznać jej funkcje.