„Chcemy inspirować kobiety” – wywiad z Katarzyną Jezierską

Dlaczego tak ważne jest wspieranie kobiet w biznesie i w sporcie? Czy pandemia wpłynęła na ich pracę? I czy kobiety boją się mówić o pieniądzach? To wszystko w poniższej rozmowie.

Katarzyna Jezierska, dyrektor marketingu Visa w Europie Środkowo-Wschodniej.

Visa skupia się na tym, abyśmy mogli żyć w bardziej otwartym i zróżnicowanym świecie, gdzie każdy ma takie same możliwości, bez względu na płeć, pochodzenie etniczne, styl życia czy sprawność. Niestety nadal są wśród nas osoby, które z powodu tych i wielu innych cech muszą mierzyć się z większymi niż inni wyzwaniami. Są one tak różnorodne i złożone, że poruszenie ich w jednym tekście na blogu jest niemożliwe. Dlatego dziś postanowiliśmy skupić się na kobietach. Co można zrobić, aby miały one w świecie biznesu i sportu takie same szanse jak mężczyźni? Na ten temat rozmawiamy z Katarzyną Jezierską, dyrektor marketingu Visa w Europie Środkowo-Wschodniej.

Blog Visa: Visa od lat skupia się na wspieraniu różnych grup społecznych. Jedną z nich są kobiety. Dlaczego to tak ważne?

Katarzyna Jezierska: Moim zdaniem najistotniejsze jest to, że kobiety często nie mogą w pełni wykorzystać swojego potencjału na rynku pracy. Gdyby dzieliły się wszystkimi swoimi umiejętnościami i doświadczeniem, społeczeństwo i gospodarki na pewno by na tym skorzystały. Każde spojrzenie na wyzwania, przed jakimi stoimy, jest unikatowe, ponieważ opiera się na nieco odmiennych przeżyciach, które nas kształtowały, edukacji czy roli społecznej. W efekcie daje nam szansę na rozwiązanie wspomnianych wyzwań w bardziej efektywny sposób. Widzimy tę olbrzymią, niewykorzystaną szansę, dlatego w Visa realizujemy szereg inicjatyw na rzecz wzmacniania pozycji kobiet, zarówno w pracy, w biznesie, jak i w sporcie, z czego jako kobieta jestem wyjątkowo dumna.

Tę samą wartość dla nas wszystkich niosą także inne grupy, na rzecz których działamy. Mówię tu między innymi o środowiskach LGBTQ+ na całym świecie czy afroamerykańskich studentach w USA, którym oferujemy stypendia. Naszą misją jest budowanie kultury równości szans oraz poszanowania różnorodności wszystkich ludzi, bez względu na płeć, kolor skóry czy orientację seksualną.

Inwestycje w kobiety przynoszą zysk całej gospodarce

Dzisiaj skupiamy się jednak na kobietach. W takim razie jak Visa wspiera je w pracy i biznesie?

KJ: Rola kobiet w gospodarce jest bardzo duża i wierzę, że z każdym rokiem będzie tylko rosła. Zdajemy sobie sprawę z tego, że wspieranie kobiet to inwestycja, która przynosi zwielokrotniony zwrot dla całej gospodarki. Z tego powodu Fundacja Visa zdecydowała się przekazać pierwszy grant właśnie tym firmom, których właścicielkami są kobiety, oraz przekazała swoje środki organizacji pozarządowej Women’s World Banking. Co więcej, nawiązaliśmy ostatnio współpracę z globalną organizacją non-profit Hand in Hand International, która wspomaga rozwijające się gospodarki w Afryce, Azji Południowej i na Bliskim Wschodzie. Wśród nich jest 10 tysięcy mikroprzedsiębiorstw z Kenii, z których aż 75 proc. jest prowadzonych przez kobiety[1]. Dodatkowo zostaliśmy partnerami nowego projektu Fundacji Kobiety e-biznesu „TOP Women w e-biznesie”. Jego celem jest edukacja uczestniczek w zakresie rozpoczęcia działalności gospodarczej i korzystania z najbardziej potrzebnych narzędzi do prowadzenia biznesu online. Co ciekawe, program ten w innowacyjny sposób połączy warsztat wiedzy z metamorfozą wizerunkową uczestniczek. Cieszy mnie niezmiernie, że kobiety coraz częściej postanawiają brać sprawy w swoje ręce. Sama jestem mentorką w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, co pozwala mi wspierać i edukować kobiety, a także przypominać im o tym, jak duży potencjał w nich drzemie.

A czy COVID-19 nie będzie rzutować na ten wynik? Pandemia mocno wpłynęła na gospodarkę i zapewne biznesy prowadzone przez kobiety też odczuły jej skutki.

KJ: Biznesy prowadzone przez kobiety zmagały się z przeciwnościami nawet w lepszych czasach – na takie wyzwania wskazywało ponad 250 milionów kobiet-przedsiębiorczyń na całym świecie3. Istotne dane na ten temat płyną także z USA. Jak pokazuje druga edycja raportu Visa „State of Female Entrepreneurship”, choć 79 proc. przedsiębiorczyń w tym kraju czuje się pewniej niż jeszcze 5 lat temu, wciąż 66 proc. wskazuje na trudności w pozyskaniu funduszy[2]. Nie dziwi więc, że skutki pandemii odczuło wiele społeczności, które pilnie potrzebują naszego wsparcia. Naszą misją jest wspieranie rozwoju przedsiębiorców, firm i całych gospodarek, dlatego bardzo angażujemy się w działania na rzecz ich odbudowy i pobudzenia w dłuższej perspektywie. W tym celu podjęliśmy w kwietniu, czyli tuż po wybuchu pandemii, natychmiastowe decyzje związane z działalnością Visa Foundation i uruchomiliśmy środki finansowe na realizację projektów kierowanych do osób i grup najbardziej potrzebujących pomocy. W ciągu kolejnych 5 lat planujemy przeznaczyć 200 mln dolarów na pomoc firmom najbardziej dotkniętym skutkami rozpowszechniania się wirusa. Szczególne miejsce wśród adresatów naszych działań zajmują właśnie kobiety oraz najmniejsze przedsiębiorstwa. Również w naszej kampanii świątecznej skupiliśmy się na pokazaniu, że korzystając z karty Visa można kupować prezenty dla najbliższych bez potrzeby wychodzenia z domu. Dzięki temu można wesprzeć również mniejsze biznesy.

O wsparciu, jakiego Visa udziela biznesom w Europie, pisała na łamach bloga Charlotte Hogg, dyrektor zarządzająca Visa w Europie. Czy możesz poszerzyć ten wątek i powiedzieć nieco więcej o tym, dlaczego właśnie najmniejsze firmy prowadzone przez kobiety potrzebują wsparcia?

KJ: Wiele małych firm i mikroprzedsiębiorstw jest prowadzonych przez kobiety, więc pomoc skierowana właśnie do nich przyniesie efekt domina. Wzmacnianie ich pozycji w gospodarce jest – także w mojej ocenie – jednym z najskuteczniejszych sposobów osiągnięcia równości płci, ograniczenia ubóstwa i dalszego rozwoju gospodarczego sprzyjającego inkluzywności. Tym bardziej, że to właśnie mikro- i średnie przedsiębiorstwa są filarem gospodarek. Odpowiadają w Europie za ponad połowę generowanego PKB i 2/3 zatrudnienia[3].

Kobiety to innowatorki i przedsiębiorczynie

Wiemy, że obecne działania są skierowane także do kobiet w sektorze nowych technologii, co zapewne łączy się z głównym obszarem działalności Visa?

KJ: Oczywiście! W końcu Visa to jeden z najstarszych fintechów na świecie. Dynamiczny rozwój tego rynku powoduje, że pojawiają się nowe oczekiwania ze strony klientów, a to napędza tworzenie innowacyjnych rozwiązań. W Visa zwróciliśmy uwagę na rosnący w tym procesie potencjał kobiet. Dostrzegają one szansę, jaką daje im rynek fintechowy. Chcemy w pełni wykorzystać nasze możliwości: ekspercką wiedzę, gotowe narzędzia i zasoby finansowe, aby pomóc przyszłym i obecnym przedsiębiorczyniom w osiąganiu sukcesów i realizacji celów zawodowych.

Grafika ilustracyjna - właścicielka sklepu internetowego pracuje na tablecie

W lutym zeszłego roku Visa wystartowała z inicjatywą She’s Next, Empowered by Visa. Czy takie akcje są potrzebne w czasach, gdy kobiety mogą robić bądź studiować to, na co mają ochotę?

KJ: Takie inicjatywy są cały czas potrzebne. Jak pokazują dane z przygotowanego przez nas globalnego raportu, o ile zainteresowanie przedsiębiorczością u kobiet jest wysokie, to wciąż napotykają one liczne bariery uniemożliwiające skalowanie biznesu czy nawet założenie firmy. Stąd pomysł na stworzenie She’s Next, globalnej platformy mającej zachęcić kobiety na całym świecie do budowania, prowadzenia i rozwijania swoich firm. W ramach tej inicjatywy tworzymy darmowe warsztaty online, podczas których najbardziej wpływowe liderki w branży dzielą się z właścicielkami małych przedsiębiorstw kluczowymi wskazówkami i poradami dotyczącymi prowadzenia firmy. Dodatkowo chcemy zachęcić kobiety do tego, żeby w szczery i otwarty sposób mówiły o pieniądzach.

Czy kobiety w dzisiejszych czasach faktycznie mają problem z otwartym mówieniem o finansach?

KJ: Niestety tak. Przeprowadziliśmy ankietę, która wykazała, że kobiety z pokolenia millenialsów częściej rozmawiają o swoich związkach i życiu seksualnym niż o zarobkach, oszczędnościach i inwestycjach. Mniej niż połowa z nich uważa, że warto rozmawiać z przyjaciółmi o finansach[4]. Liczymy na to, że dzięki She’s Next kobiety przestaną traktować pieniądze jako temat tabu.

A w jaki sposób Visa wspiera kobiety w swoich własnych szeregach?

KJ: Dobrym przykładem może być Visa Women in Business Network, której sama jestem członkinią. To sieć ponad 500 pracowniczek i pracowników Visa z całej Europy, pracujących na różnych stanowiskach, w różnych zespołach. Jej celem jest wymiana doświadczeń i perspektyw, a także tworzenie partnerskich relacji pomiędzy kobietami i mężczyznami. W ten sposób chcemy odpowiedzieć na dwa największe wyzwania, z jakimi mierzą się kobiety na rynku pracy – zbyt małą liczbą kontaktów biznesowych i niedostateczną wiarą we własne siły. Panowie także biorą udział w pracach sieci, ponieważ mogą świetnie wspierać swoje koleżanki w rozwoju kariery. Dlatego też stworzyliśmy program mentoringu i organizujemy regularne spotkania,  podczas których kobiety z Visa, a także spoza naszej firmy, mogą wymienić się doświadczeniami i uczyć od siebie nawzajem.

Visa wspiera kobiecy sport

Wspomniałaś, że Visa wspiera kobiety nie tylko w biznesie, lecz także w sporcie, a szczególnie dba o rozwój piłki nożnej kobiet. Dlaczego ta dyscyplina sportowa jest dla Was tak ważna?

KJ: Piłka nożna jest pewnym paradoksem. Jest to prawdopodobnie najpopularniejszy sport na świecie – przyciągający największą liczbę sponsorów oraz generujący najwięcej pieniędzy. Mimo to piłkarki muszą pokonać wiele trudności, żeby ich głos został usłyszany. Spowodowało to, że w 2018 r. podpisaliśmy z UEFA wieloletnią umowę partnerską. Tym samym Visa jest pierwszym w historii głównym sponsorem rozgrywek UEFA w piłce nożnej kobiet w latach 2018-2025, a także największym sponsorem tej dyscypliny sportowej na świecie. Chcemy inspirować dziewczęta i młode kobiety oraz stwarzać im możliwości, dzięki którym będą mogły spełniać swoje marzenia. Wraz z UEFA pracujemy nad tym, by kobieca piłka nożna wreszcie zajęła należne jej miejsce w sercach fanów. Jak widać, Visa wierzy w akceptację i równość wszędzie – od boisk po sale konferencyjne.

Pozostając jeszcze w temacie sportu, warto wspomnieć o istnieniu Teamu Visa. Czym jest ta formacja i w jaki sposób wspieracie jej członków?

KJ: Wielkie imprezy sportowe nie mogłyby się odbyć, gdyby nie niesamowici sportowcy, którzy codziennie przekraczają granice swoich możliwości. W związku z tym w 2000 r. powołaliśmy Team Visa, w którego skład wchodzą zawodniczki i zawodnicy z całego świata. Dzięki tej inicjatywie możemy zapewnić sportowcom narzędzia i wsparcie niezbędne do tego, by spełniać swoje życiowe – w tym także sportowe – marzenia. Team Visa to ucieleśnienie idei ponadnarodowej reprezentacji zawodników, którym przyświecają wspólne wartości: szacunek, równość, akceptacja i partnerstwo.

Czy któreś ze wspomnianych działań podejmujecie też w Polsce?

KJ: Oczywiście. W Team Visa znajduje się kilkoro polskich zawodników, np. Ewa Pajor – polska piłkarka występująca na pozycji napastnika. W tym roku do naszego zespołu dołączyło trzech polskich sportowców – Amelia Bródka należąca do czołówki świata skateboardingu, parakajakarka Katarzyna Kozikowska oraz wspinacz sportowy Marcin Dzieński. Dodatkowo w zeszłym roku stworzyliśmy kampanię „One moment can change the game” podkreślającą inspirujące chwile, które mają miejsce dzięki kobietom.

Ewa Pajor, o której wspomniałaś, już także zagościła na naszym blogu. Przejdźmy jeszcze do nieco bardziej skomplikowanej kwestii – skoro pandemia tak bardzo zmieniła gospodarkę, to na pewno wpłynęła również na sponsoring sportowy?

KJ: Ten rok zmienił bardzo wiele, także pod kątem sponsoringu sportowego. Musieliśmy się przyzwyczaić do oglądania meczów bez kibiców, a także pogodzić się z myślą, że Igrzyska Olimpijskie zostały przełożone o rok. Ta sytuacja spowodowała wiele trudności, ale przy odpowiednim podejściu oraz dzięki kreatywności i elastyczności, nieprzewidziane okoliczności mogą stać się szansą na nowe konteksty komunikacyjne i nowe sposoby dotarcia do fanów. W związku z przesuniętymi rozgrywkami olimpijskimi Visa potwierdziła wszystkie swoje podjęte wcześniej zobowiązania wobec zawodników Team Visa i zadeklarowała wsparcie dla nich przez kolejny rok. Zależało nam na tym, aby w maksymalnym stopniu ułatwić sportowcom przygotowania w niełatwym dla nich czasie.

To wspaniała wiadomość. Na sam koniec opowiedz o tym, jakie są dalsze plany Visa na wspieranie kobiet.

KJ: Na pewno będziemy kontynuować zaangażowanie we wsparcie piłki nożnej kobiet, konsekwentnie realizując naszą wieloletnią umowę. Pandemia spowodowała, że cały świat sportu zwolnił. Pracujemy nad tym, by to spowolnienie nie wpłynęło w znaczącym stopniu na dynamikę, z jaką w ostatnim czasie rozwijała się ta dyscyplina. Na pewno w dalszym ciągu będziemy działać na rzecz kobiet we wszystkich obszarach, w których funkcjonują i w których potrzebują wsparcia, dopóki świat nie stanie się bardziej sprawiedliwym i otwartym miejscem dla nas wszystkich.


[1] https://www.visa.pl/o-korporacji-visa/newsroom/press-releases.2979588.html

[2] Visa Back to Business Study, 2020.

[3] Ibidiem

[4] https://www.forbes.com/sites/elanagross/2019/02/14/visas-new-shes-next-initiative-aims-to-empower-female-founders/?sh=7d32c3183500