„50% klientów odpornych finansowo” – to nowy cel mBanku

mBank, jako pierwszy bank w Polsce, podpisał deklarację dotyczącą wspierania zdrowia finansowego i bankowości włączającej, w ramach Inicjatywy Finansowej Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska. Bank ogłosił właśnie pierwszy cel, który będzie w ramach tego działania realizował. Jest nim zwiększanie i utrzymanie odporności finansowej i finansowego dobrostanu Polaków, poprzez wsparcie w zarządzaniu wydatkami oraz budowaniu poduszki finansowej.

94 proc. Polaków podejmuje różnorakie decyzje finansowe każdego dnia, czy świadomie? Z dobrych informacji: blisko trzy czwarte deklaruje, że planuje swoje wydatki, a 59% uważnie monitoruje swoje sprawy finansowe. Równocześnie ponad 40 proc. Polaków potrafi podjąć decyzję dotyczącą zakupu jakiegoś dobra w sposób impulsywny (bez starannego zastanowienia czy ich na to stać czy nie), a co czwarta osoba nie płaci w terminie swoich rachunków*. Co więcej, Polacy nie budują poduszki finansowej na przyszłość – tylko 25 proc. ma zgromadzone oszczędności na minimum pół roku (co daje nam 21. miejsce w Europie). To pokazuje jak nieprzygotowani jesteśmy na różne sytuacje życiowe, np. utratę pracy. Z niepokojem myślimy też o emeryturze,, obawiając się o swoją sytuację finansową. Polska zajmuje ostatnie miejsce w Europie pod względem pewności obywateli co do zachowania godziwych warunków życia na emeryturze**.

Przytoczone dane potwierdzają potrzebę edukacji finansowej i wsparcia w odpowiedzialnym zarządzaniu finansami osobistymi. Dlatego mBank obrał ten właśnie aspekt za pierwszy cel realizowany w ramach deklaracji dotyczącej wspierania zdrowia finansowego i bankowości włączającej organizacji UNEP-FI (program Narodów Zjednoczonych). Bank będzie jeszcze lepiej pomagał swoim klientom w planowaniu finansów, unikaniu niepotrzebnego zadłużenia i doskonaleniu umiejętności zarządzania ryzykiem.  Narzędziem, które pomoże to osiągnąć jest menedżer finansów, dostępny w aplikacji mobilnej mBanku oraz serwisie transakcyjnym. Poprzez przejrzyste prezentowanie bieżących wpływów i wydatków, ich kategoryzację oraz porównywanie w czasie, pozwala on sprawnie analizować bieżące finanse i zarządzać nimi.

– Już dzisiaj aż 85%*** naszych klientów uważa, że mBank pomaga im świadomie wydawać pieniądze, między innymi poprzez podpowiedzi jak oszczędzać i budować poduszkę finansową. Mimo tych dobrych wyników widzimy dalszą potrzebę edukacji finansowej i promocji odpowiedzialnego zarządzania finansami osobistymi. Mamy taką możliwość, jeśli zwiększymy liczbę użytkowników odpowiednich funkcjonalności w serwisach mobilnych i internetowych. Dostarczamy przejrzyste informacje o wpływach i wydatkach, więc regularne korzystanie z Menedżera Finansów znacznie ułatwia zarządzanie budżetem. Planujemy dalej go rozwijać i docelowo umożliwić klientom zarządzanie całymi finansami w jednym miejscu. Chcemy tę funkcję także wzbogacić o rozwiązania, które pomogą zadbać o „poduszkę finansową” oraz będą motywować do oszczędzania na emeryturę – mówi Jakub Zielonka, dyrektor departamentu klienta indywidualnego mBanku.

Jakub Zielonka, dyrektor departamentu klienta indywidualnego mBanku

Jakub Zielonka, dyrektor departamentu klienta indywidualnego mBanku

– Badania zachowań klientów korzystających z Menadżera Finansów mBanku pokazują, że są oni lepiej przygotowani na przyszłość. Częściej oszczędzają, inwestują i rzadziej mają problemy ze spłacaniem zobowiązań na czas – mówi Anna Miazga, Chief Sustainability Officer mBanku. –  Nasz nowy cel w pełni wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju mBanku. Już teraz intensywnie wspieramy inwestycje w transformację energetyczną, ale czujemy też odpowiedzialność za dobrostan naszych klientów i ich gotowość na wyzwania przyszłości. W dynamicznie zmieniającym się świecie VUCA jest to szczególnie istotne, zwłaszcza że badania wskazują, iż przyszłe zmiany klimatyczne będą miały znaczący wpływ na nasze finanse – dodaje.

Anna Miazga, Chief Sustainability Officer mBanku

Anna Miazga, Chief Sustainability Officer mBanku

Cel mBanku wyznaczony wraz z UNEP-FI to zwiększenie odsetka klientów do min. 50%, którzy uważają, że są odporni finansowo. Cel ten chcemy osiągnąć m.in. poprzez zachęcanie klientów do aktywnego korzystania z Menedżera Finansów. Obecnie korzysta z niego już ponad 1,5 mln klientów mBanku.

* Badanie kompetencji finansowych osób dorosłych OECD/INFE 2020 https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/krajowa-strategia-edukacji-finansowej-polski.pdf
** “Flash Eurobarometer 525 Monitoring the level of financial literacy in EU” March-April 2023, N=26 139
*** Ilościowe badanie wew. dot. świadomości klientów w zakresie zdrowych finansów, marzec 2024

ŹRÓDŁOmBank