„Abakanowicz. Totalna”. Na wystawę do Muzeum Narodowym we Wrocławiu zaprasza PKO Bank Polski

Jej dzieła są wyceniane na miliony dolarów i prezentowane w muzeach na wszystkich kontynentach. Imponująca rzeźba „Drzewo wiadomości dobrego i złego” znajduje się w Kolekcji PKO Banku Polskiego. Magdalena Abakanowicz – najbardziej znana na świecie współczesna polska artystka jest bohaterką wystawy w Muzeum Narodowym we Wrocławiu – „Abakanowicz. Totalna”. Sponsorem głównym wydarzenia jest PKO Bank Polski.

Twórczość Magdaleny Abakanowicz stanowi istotną część współczesnej sztuki światowej. Jej monumentalne, niosące wysoce symboliczne treści rzeźby są znane na wszystkich kontynentach. W Muzeum Narodowym we Wrocławiu zostanie zaprezentowana wyjątkowa dzieł artystki. Oprócz abakanów, rzeźb, grafik, obrazów zobaczymy również materiały dokumentalne przedstawiające aktywność rzeźbiarki na przestrzeni kilku dekad w rozmaitych miejscach globu.

Największa wystawa

Wystawę „Abakanowicz. Totalna” będzie można oglądać w Pawilonie Czterech Kopuł wrocławskiego muzeum od 19 grudnia 2021 r. do 28 sierpnia 2022 r. Zobaczymy wszystkie obiekty ze zbiorów muzeum – największej i najbardziej reprezentatywnej kolekcji prac artystki! To pierwsza tak kompleksowa prezentacja Jej dorobku.

– To zaszczyt być mecenasem tej wspaniałej wystawy. Dzięki Magdalenie Abakanowicz polskie rzeźbiarstwo na nowo zyskało rozgłos. Artystka przez całe życie twórcze nad dzieło jednostkowe przedkładała zbiór. Teraz, w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, możemy zobaczyć największą ekspozycję jej prac. Zapraszam na wystawę, pozwalającą poznać lepiej światowej sławy polską rzeźbiarkę  – mówi Małgorzata Czerwińska, dyrektor Regionu Bankowości Detalicznej PKO Banku Polskiego we Wrocławiu.

Kolekcja zbudowana na przyjaźni

Wystawa pokazuje artystkę upartą, o ogromnym talencie, wizjonerkę z pasją. Jej dzieła gromadzone przez lata w Muzeum Narodowym we Wrocławiu stanowią najcenniejszy zbiór tej instytucji. Zwiedzający zobaczą blisko 400 obiektów dokumentujących aktywność artystki niemal od momentu jej debiutu aż po dzieła wykonane przez nią na początku XXI w. m.in. słynne wielkoformatowe kompozycje przestrzenne: „Abakany”, „Tłum”, „Plecy”, „Postaci siedzące”, a także dzieła unikatowe, jak „War Games” czy „Koło z liną”.

– Pracując nad koncepcją wystawy, świadomie zrezygnowaliśmy ze schematu chronologicznego, skupiając się na aspektach wizualnym i dokumentalnym. Prace Abakanowicz wymagają przestrzeni i bezpośredniego kontaktu. Artystka podkreślała wielokrotnie, że każda jej wystawa jest osobnym dziełem sztuki. Idąc tym tropem, zestawiliśmy ze sobą prace i tak zaaranżowaliśmy ich układ, żeby z jednej strony mogły one w pełni wybrzmieć, a z drugiej zaprezentować ważne tematy w twórczości Magdaleny Abakanowicz – wyjaśniają kuratorki Barbara Banaś i Iwona Dorota Bigos.

Na wystawie są również prezentowane listy, umowy, zdjęcia dokumentalne wystaw i działań artystki na całym świecie. Główną ekspozycję dopełnia przestrzeń edukacyjno-warsztatowa.

Wizjonerka

Abakanowicz w swojej pracy twórczej skupiała się na badaniu „kondycji ludzkiej”, pozostającej w bliskiej relacji z naturą. W oryginalny sposób wykorzystywała naturalne tworzywa, takie jak włókna sizalowe, jutowe czy drewno. Jej myślenie – wówczas wizjonerskie – doskonale wpisuje się w aktualny w sztuce współczesnej sposób działania re-use i proekologicznego.
Artystka wiele lat tworzyła poza granicami Polski, ale jej największa realizacja – grupa 112 postaci wykonanych z żeliwa zatytułowana „Nierozpoznani” – znajduje się w poznańskim parku na Cytadeli. Jedno z jej dzieł – „Drzewo wiadomości dobrego i złego” z 1998 r. – znajduje się w kolekcji PKO Banku Polskiego. Rzeźba wykonana ze stali ma 5 m wysokości.
W filmografii kolekcji sztuki PKO Banku Polskiego znajduje się także wyjątkowy film pt. „Portret artystki Magdaleny Abakanowicz” – archiwalny zapis rozmowy z artystką odbywającej się przy okazji otwarcia wystawy w Warszawie w 2001 r.
ŹRÓDŁOPKO Bank Polski