Asystent głosowy w IKO przeanalizuje płatności kartą u dowolnego sprzedawcy

  • Użytkownicy IKO mogą teraz poprosić Asystenta głosowego, aby pokazał analizę ich wydatków u wskazanego sprzedawcy.
  • Na wykresie zobaczą, ile wydali płacąc kartą, np. w konkretnej sieci handlowej lub na stacji paliw.
  • Asystent głosowy w aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego ma już ponad pół miliona użytkowników.

Od 14 kwietnia użytkownicy aplikacji mobilnej IKO mogą za pomocą Asystenta głosowego podsumować i przeanalizować swoje wydatki kartą u konkretnego sprzedawcy. Jeśli klient płacił w różnych punktach należących do jednego sprzedawcy, Asystent głosowy w IKO podsumuje te wydatki na poziomie całej sieci (np. kilka stacji paliw tej samej firmy). Analiza może obejmować różne okresy (od jednego miesiąca do roku) i wszystkie konta klienta.

– Klienci poszukują coraz bardziej innowacyjnych rozwiązań i usług w zakresie zarządzania finansami – mają być proste w zastosowaniu, ułatwiać codzienność, ale także pomóc zaoszczędzić ich czas. Wprowadzając nowe udogodnienia i rozszerzając naszą ofertę, jak w przypadku Asystenta głosowego w IKO, chcemy budować pozytywne doświadczenia wśród klientów i być przede wszystkim partnerem wspierającym ich na co dzień w różnych sytuacjach – mówi Katarzyna Dziwulska, Dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim.

Od września ubiegłego roku za pomocą Asystenta głosowego w IKO, klienci mogą sprawdzić, ile wydają na zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy czy wypłaty z bankomatów.

– Teraz ta funkcja została rozszerzona, więc klienci mogą przeanalizować płatności kartą jeszcze dokładniej – wystarczy, że zapytają ile wydali w konkretnym czasie, na przykład przez ostatnie 6 miesięcy u wskazanego sprzedawcy. Klient może zobaczyć wydatki u każdego sprzedawcy, u którego zapłacił kartą. To bardzo przydatne w obecnych czasach rozwiązanie, które pomaga w zarządzaniu budżetem domowym i ułatwia planowanie przyszłych wydatków – podkreśla Dawid Kin, Dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim.

Przeprowadzenie takiej analizy wydatków jest bardzo proste – aby zobaczyć podsumowanie wystarczy zapytać Asystenta „ile wydałem na stacji X w ostatnim roku?” albo napisać „pokaż wydatki w Y w ostatnich 3 miesiącach”. Użytkownik IKO musi podać Asystentowi nazwę albo markę: sieci handlowej, cukierni, stacji paliw, restauracji lub innego sprzedawcy. Może zrobić to w jednym zdaniu lub zacząć od prostego „ile wydaję” i odpowiadać na pytania Asystenta. Analiza obecnie uwzględnia wydatki dokonane za pomocą kart płatniczych (debetowych i kredytowych), nie obejmuje przelewów wykonanych z konta oraz płatności w obcej walucie.
W przyszłości będzie można przeanalizować za pomocą Asystenta głosowego IKO kategorie i podkategorie wydatków, czyli sprawdzić i porównać ile pieniędzy użytkownik przeznaczył np.: na paliwo, artykuły spożywcze czy zakup odzieży. Bank planuje też rozszerzenie tej funkcji o kolejne typy transakcji, np.: przelewy, możliwość zobaczenia pełnej, szczegółowej listy operacji z danego sklepu oraz analizę i porównanie wydatków u kilku sprzedawców.
Z Asystentem głosowym w IKO użytkownicy aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego mogą rozmawiać już od ponad półtora roku. Od momentu uruchomienia przeprowadził już ponad 1,4 mln rozmów z klientami, obecnie jest to około 90 tys. dialogów miesięcznie. Odnotowano w nim też ponad 2,8 mln wypowiedzi użytkowników. Na początku rozumiał ponad 70 tematów rozmów, teraz jest ich ponad 300 i będzie ich sukcesywnie przybywać. Asystent ma już ponad pół miliona unikalnych użytkowników.
Od września 2021 roku Asystent głosowy w IKO umożliwia skorzystanie z narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Pierwsza funkcja umożliwia sprawdzenie, ile wydajemy na: zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy wychodzące, wypłaty z bankomatów i pozostałe płatności. Druga informuje, jak kształtuje się stan oszczędności na koncie. Obie umożliwiają wybór waluty, konta i okresu (obecny miesiąc, poprzedni miesiąc, ostatnie 3 miesiące, ostatnich 6 miesięcy oraz ostatni rok), dla których ma zostać przeprowadzona analiza. Kwoty wydatków i oszczędności są prezentowane graficznie – w postaci wykresów (słupków) oraz podsumowania, które Asystent głosowy przekazuje w formie mówionej i tekstowej.
Przy pomocy Asystenta, oprócz analizy wydatków i oszczędności, można m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić BLIKIEM, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie. Wspieranych przez asystenta funkcji będzie stopniowo przybywać. System wciąż się uczy i jeśli czegoś nie może obecnie wykonać to przenosi użytkownika do miejsca w IKO, gdzie wykona on operację bankową samodzielnie. Rozumie język naturalny i nie narzuca sposobu komunikacji, np. zlecając przelew można powiedzieć „zrób przelew do…” , ale też „pchnij kaskę…”.
Asystent został uruchomiony pilotażowo pod koniec maja 2020 roku. Wszyscy użytkownicy IKO, korzystający zarówno ze smartfonów z systemem operacyjnym Android jak i iOS, mogą używać voicebota od początku sierpnia 2020 roku. Użytkownik IKO nie musi instalować Asystenta – wystarczy kliknąć w animowaną ikonę chmurki dialogowej w prawym górnym rogu ekranu głównego aplikacji.
IKO jest najpopularniejszą mobilną aplikacją bankową w Polsce z szerokim wachlarzem funkcji. Liczba aktywnych IKO przekroczyła na koniec ubiegłego roku rekordowe na polskim rynku bankowym 6,1 mln. Od momentu uruchomienia w marcu 2013 roku użytkownicy logowali się do niej ponad 4,1 miliarda razy, wykonali ponad 1 miliard transakcji. Za pomocą IKO można sprawdzić m.in. saldo i historię rachunku, zlecić przelew na numer rachunku bankowego do dowolnego odbiorcy, spłacić zadłużenie na karcie kredytowej, założyć lokatę czy doładować telefon na kartę. Użytkownicy mają też możliwość m.in.: autooszczędzania, edycji stałych zleceń, robienia przelewu split payment, korzystania z trybu ciemnego oraz z BLIKA zbliżeniowego, mogą też zweryfikować tożsamość dzwoniącego do nich pracownika banku. Mają też dostęp do pełnej oferty funduszy inwestycyjnych oferowanych przez PKO TFI i usług Biura Maklerskiego oraz sprawdzenia stanu PPK i PPE. Są też funkcje płacenia za parkowanie, zakupu biletów komunikacyjnych, płacenia za autostrady bez zatrzymywania się na bramkach i zakupu e-biletów autostradowych e-TOLL, otwierania konta „na selfie”. Aplikacja umożliwia też wgląd do kont z 11 banków – sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji (usługa AIS w ramach otwartej bankowości).
Aplikacja IKO jest nie tylko aktywnie używana przez klientów, ale i bardzo dobrze przez nich oceniana. Klienci dwóch największych sklepów z aplikacjami wystawili aplikacji PKO Banku Polskiego ponad 770 tys. ocen, których średnia to 4,8 na 5 możliwych gwiazdek.
ŹRÓDŁOPKO Bank Polski