Badanie MasterCard: polscy konsumenci otwarci na cyfrowe innowacje

Firma MasterCard opublikowała wyniki najnowszego badania otwartości polskich konsumentów na nowe formy płatności bezgotówkowych, jakie zostało zrealizowane we współpracy z domem badawczym MAISON & PARTNERS[1]. Wyniki wskazują, że jesteśmy oswojeni z płatnościami bezgotówkowymi, a szczególnie polubiliśmy te zbliżeniowe. Większość z nas wykazuje też postawę otwartości wobec najbardziej innowacyjnych form płatności, takich jak portfele cyfrowe czy płatności mobilne. Czujemy się bezpiecznie płacąc bezgotówkowo, a najważniejsze jest dla nas teraz, żeby zapłacić za zakupy w sposób szybki i wygodny. Zakupy online stały się już codziennością dla większości z nas, a osoby, które choć raz wypróbowały płatności zbliżeniowe telefonem, nadal chcą z nich korzystać.

Otwarci na nowości

Badacze analizujący odpowiedzi ankietowanych wyodrębnili cztery różne rodzaje postaw wobec nowych form płatności. Najliczniejszą grupę badanych (35%) stanowią Aktywni Kartowicze, osoby zadowolone z życia, aktywne i często zamożniejsze niż pozostali badani. Czują się bezpiecznie w sieci, być może dlatego częściej robią zakupy online, chętniej też płacą za nie kartą. Zakupy powinny być według nich przede wszystkim szybkie i wygodne, dlatego chętnie korzystają z nowych rozwiązań, które to umożliwiają. Drugą otwartą na nowości grupę stanowią Aspirujący Zakupowicze (20%). Są to przeważnie osoby młode i jeszcze o niewielkich dochodach, które chcą „być na bieżąco”. Chętnie korzystają z nowinek technologicznych i posiadają dużo „gadżetów”, ale jednocześnie nie nacieszyły się jeszcze pieniędzmi i dlatego lubią je fizycznie posiadać. Kolejna grupa toRacjonalni Pragmatycy (20%), którzy nie lubią eksperymentować i korzystają tylko ze sprawdzonych metod płatności. Chętnie płacą przelewem lub kartą, ale wciąż z dystansem podchodzą do płatności mobilnych. Najmniej przekonani do bezgotówkowych płatności są Zagubieni Gotówkowicze (24%), którzy stosunkowo rzadko robią zakupy online, a jeśli już, to preferują płatność „za pobraniem”. Nie odnajdują się w szybko zmieniającym się świecie technologii, dlatego mają ograniczone zaufanie do nowych rozwiązań.

Badanie MasterCard na temat postaw wobec nowoczesnych form zakupów i płatności pozwala stwierdzić, że większość z nas – bo łącznie aż 55% badanych – jest otwarta na nowinki technologiczne w obszarze płatności i aktywnie z nich korzysta. W wynikach widoczna jest charakterystyczna dla polskiego rynku finansowego gotowość do używania innowacyjnych rozwiązań, która jednak zależy od poziomu oswojenia z nowymi technologiami. Część respondentów już dziś chętnie próbuje nowości, niezależnie od tego czy ma na to środki. Inni wolą poczekać, aż staną się one codziennością” – komentuje Maria Cywińska, socjolog internetu z Akademii Leona Koźmińskiego.

Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do udogodnień, jakie oferują płatności zbliżeniowe. Już ponad 55% wszystkich płatności kartami MasterCard w Polsce to transakcje zbliżeniowe, co oznacza, że jesteśmy pod tym względem bardziej zaawansowani niż Amerykanie i mieszkańcy krajów Europy Zachodniej. Co więcej, otwartość Polaków na nowości i coraz szersza dostępność innowacyjnych rozwiązań płatniczych pozwalają wierzyć, że wkrótce chętniej niż gotówką będziemy płacić telefonem” – mówi Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale MasterCard Europe.

Z poczuciem bezpieczeństwa

Badanie MasterCard pokazuje, że przekonaliśmy się już do płatności bezgotówkowych i czujemy się bezpiecznie korzystając z nich. Dziś kupujący online oczekują przede wszystkim, żeby płacenie za zakupy było wygodne (64% wskazań) i szybkie (62%), a bezpieczeństwo, jakkolwiek wciąż bardzo istotne, rzadziej zaprząta uwagę konsumentów (42%). Co więcej, płacenie kartą jest postrzegane jako bezpieczniejsze (68% wskazań dla płatności stykowych i 50% dla zbliżeniowych) niż wypłacanie gotówki z bankomatu (35%). A jeśli chodzi  o bezpieczeństwo najbardziej nowatorskich rozwiązań płatniczych, już prawie 1/3 badanych za takie uznała płatności zbliżeniowe telefonem.

Potrafimy żyć bez gotówki

Karty płatnicze stały się dla polskich konsumentów powszechne i postrzegamy je jako standard. Szczególnie polubiliśmy szybkie i proste płatności zbliżeniowe. Prawie połowa (49%) uczestników badania MasterCard deklaruje, że częściej płaci kartą niż gotówką, w porównaniu z 31% ankietowanych, którzy nadal chętniej płacą gotówką. Również blisko połowa (46%) uznała, że gdyby od jutra nie było możliwości płacenia gotówką, a jedynie kartą zbliżeniową, to nadal byłoby to dla nich wygodne. Zdecydowana większość badanych deklaruje, że posiada co najmniej jedną kartę płatniczą, w tym praktycznie wszyscy Racjonalni Pragmatycy i Aktywni Kartowicze. Spośród „ukartowionych” konsumentów 85% aktywnie korzysta z karty debetowej, 12% z karty kredytowej, a jedynie 4% z karty przedpłaconej (pre-paid).

Zakupy w sieci na fali wznoszącej

Wyniki badania MasterCard potwierdzają popularność e-handlu. Spośród przebadanych internautów, aż 87% robi zakupy online, a 40% robi to co najmniej 2-3 razy w miesiącu. W internecie najchętniej zamawiamy: ubrania i buty (67%), kosmetyki (45%), elektronikę (45%), sprzęt RTV AGD (38%) czy książki, muzykę i filmy (38%).

Jeśli chodzi o sposoby płatności za e-zakupy, mimo rosnącej popularności transakcji bezgotówkowych w sklepach stacjonarnych, zaskakuje wciąż duża popularność opcji „za pobraniem” wśród internautów, którą – jako najczęściej wybieraną –  wskazuje aż 22% badanych. Najpopularniejszą jednak formą płatności w internecie pozostaje szybki przelew typu „pay-by-link” (41%). Z kolei z tradycyjnych przelewów w formie przedpłaty na konto korzysta 20%, a z kart płatniczych – 15% badanych. Kluczowymi czynnikami przy wyborze metody płatności za zakupy online są prostota i bezpieczeństwo. Dlatego można się spodziewać, że będzie rosła popularność portfeli cyfrowych, takich jak MasterPass, które wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom, maksymalnie upraszczając proces płatności kartą płatniczą w sieci.

Gotowi na płatności mobilne

Internauci, którzy wzięli udział w badaniu MasterCard, przyzwyczaili się już do korzystania z usług finansowych z pomocą smartfona. Aż 62% z nich na co dzień używa internetu mobilnego. Tyle samo internautów (tj. 62%) deklaruje korzystanie z bankowości mobilnej, co oznacza, że jest to jedna z trzech najpopularniejszych czynności online, obok korzystania z serwisów społecznościowych (71%) i informacyjnych (68%). Zaś już 8% polskich internautów deklaruje, że płaciło zbliżeniowo telefonem co najmniej raz. Dodatkowo, 3 na 4 ankietowanych, którzy wypróbowali już zbliżeniowe płatności telefonem, jest zadowolonych i chce nadal z nich korzystać.

[1] Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2016 metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie reprezentatywnej dla populacji internautów w Polsce. W badaniu wzięło udział N=1056 respondentów z różnych części Polski.
Informacje o badaniu

Badanie otwartości na nowe formy płatności za zakupy zostało przeprowadzone na zlecenie MasterCard przez dom badawczy MAISON & PARTNERS w pierwszym kwartale 2016 r. Zostało ono przeprowadzone metodą CAWI(Computer Assisted Web Interview) na próbie reprezentatywnej dla populacji internautów w Polsce. W badaniu wzięło udział 1056 respondentów z różnych części Polski. Na podstawie zebranych danych została stworzona segmentacja konsumentów pod kątem postaw i zachowań w obszarze nowoczesnych technologii i płatności bezgotówkowych.

źródło: MasterCard