Bank BPS wzmacnia akcję kredytową i wdraża duże inwestycje w projekty dla banków spółdzielczych

Bank BPS przedstawił nową strategię na lata 2025-2027 pod hasłem „Wspólne cele naszą misją”. Kładzie w niej nacisk na wzmacnianie stabilności finansowej i innowacyjności, a jednocześnie podkreśla swoją rolę jako koordynatora rozwiązań rozwojowych powszechnie wdrażanych przez banki spółdzielcze Zrzeszenia BPS. Dlatego kluczowe projekty na najbliższe trzy lata związane są
z cyberbezpieczeństwem oraz transformacją cyfrową i procesową. Służyć one będą zarówno samemu Bankowi BPS, jak i wszystkim bankom spółdzielczym Zrzeszenia BPS, dla których standaryzacja jak największej liczby procesów i produktów to droga do skutecznego obniżania kosztów działania.
W nowej strategii Bank BPS założył także konkretne działania w ramach efektywnego zarządzania ryzykiem oraz wskazał inicjatywy do realizacji rozwijające kapitał ludzki.

Przygotowując strategię na najbliższe lata, przyjrzeliśmy się najpierw bieżącej sytuacji wewnętrznej, prognozowanym warunkom makroekonomicznym, trendom rynkowym oraz oczekiwanym zmianom regulacyjnym. Bank BPS jest w dobrej, stabilnej kondycji finansowej. Przed nami wyzwania związane z rozwojem portfela kredytowego – plany są ambitne, ale w ofercie mamy dobre produkty, konkurencyjne rynkowo. Jesteśmy zadowoleni z poziomu jakości portfela kredytowego, niemniej zakładamy dalszą jego poprawę. W najbliższych latach skupimy się na optymalizacji wskaźników kapitałowych banku. Będziemy zatem utrzymywać kapitały i odpowiednią strukturę bilansu na poziomie zapewniającym bezpieczne funkcjonowanie oraz spełnianie wszystkich norm nadzorczych. Wypracowane zyski chcemy inwestować w dużej mierze w podniesienie jakości świadczonych usług w zakresie produktów dla banków spółdzielczych i ich klientów – mówi Artur Adamczyk, Prezes Zarządu Banku BPS.

10 kierunków strategicznych

Strategia Banku BPS zakłada realizację 10 kierunków strategicznych w ramach czterech wyodrębnionych perspektyw działalności.

W działalności Banku BPS płynnie przenikają się dwie funkcje: komercyjna, czyli związana z obsługą własnych klientów, oraz zrzeszeniowa, czyli ukierunkowana na obsługę banków spółdzielczych Zrzeszenia BPS. To banki spółdzielcze Bank BPS uznaje za swojego partnera strategicznego. W kontekście budowania wartości dodanej dla banków spółdzielczych za strategiczne uznano wspieranie ich w rozwoju biznesowym, wypracowywanie standardów procesowych i produktowych oraz realizację projektów zrzeszeniowych w celu zwiększenia efektywności, jakości, rentowności, cyfryzacji.

Bezpieczeństwo i rozwój 

Strategia „Wspólne cele naszą misją” powstała z myślą o bankach spółdzielczych i jest uzupełnieniem strategii Zrzeszenia BPS, przyjętej w czerwcu zeszłego roku. Po latach odbudowy stabilności finansowej Banku BPS, to jest moment, w którym mocniej inwestujemy w nowe rozwiązania dla banków spółdzielczych. Nawet projekty, które realizujemy w Banku Zrzeszającym to swego rodzaju poligon doświadczalny, zanim będziemy mogli zaoferować jakość, której oczekują banki spółdzielcze. Przykładowo, Bank BPS inwestuje w Zrzeszeniową Hurtownię Danych, która znacząco obniży koszty operacyjne banków spółdzielczych, a w przyszłości również pomoże analizować portfel klientów i budować strategie sprzedażowe. Inny przykład to SOC Zrzeszeniowy, który powstaje w Banku BPS, a który będzie obsługiwać całe Zrzeszenie – dodaje Prezes Artur Adamczyk.

Nowa strategia podkreśla znaczenie rozwoju narzędzi informatycznych, automatyzacji procesów i produktów oraz cyfryzacji. Obok już realizowanych projektów zrzeszeniowych, takich jak wspomniana Zrzeszeniowa Hurtowania Danych, Funkcjonalności Kartowe Online, Threat Intelligence i Centrum Cyberbezpieczeństwa (SOC), Bank BPS zakłada także wsparcie banków spółdzielczych w rozwoju biznesowym i backofficowym między innymi poprzez budowę centrum kompetencji dla Zrzeszenia w obszarze ryzyka, cyberbezpieczeństwa, produktów, HR, zgodności. Oprócz tego, bank chce zwiększyć zakres usług fakultatywnych świadczonych bankom spółdzielczym. Miernikiem sukcesu będzie w tym przypadku liczba banków spółdzielczych, które aktywnie skorzystają z usług „wystawionych” przez Bank BPS. Ambicją banku jest, aby na przykład z fakultatywnych usług cyberbezpieczeństwa korzystało powyżej 75 proc. banków zrzeszonych.

To ludzie napędzają zmianę

W transformacji cyfrowej i procesowej w samym Banku BPS wiodącą rolę odgrywa program BPS odNowa, osadzony już mocno w kulturze organizacyjnej. To skuteczny sposób na wyszukiwanie osób, które mają predyspozycje do zarządzania projektami i zespołami. Funkcjonowanie BPS odNowa zarząd banku uznaje za modelowy przykład zaangażowania i motywacji pracowników, co jest niezbędne do dynamicznego rozwoju całej organizacji. Dlatego w budowaniu zmotywowanego środowiska pracy, postawiono na zaufanie
i współpracę.

Jako zarząd, pragniemy, aby każdy pracownik czuł się pewnie i rozumiał swoje miejsce w większej całości. Stabilność to nie tylko kwestia finansów, ale także relacji, współpracy i transparentnej komunikacji. Wiemy, że możemy liczyć na pracowników Banku BPS, na ich otwartość na zmiany i aktywność w ich wdrażaniu tak, aby była to również przygoda, która czyni naszą pracę ciekawszą – podkreśla Prezes Adamczyk.

Wśród inicjatyw w obszarze kapitału ludzkiego, strategia wymienia rozwijanie kapitału intelektualnego pracowników oraz wsparcie zdrowia psychofizycznego.

Biznes i finanse 

W kontekście rozwoju biznesu samego Banku BPS, w strategii postawiono na rozwój akcji kredytowej, w tym kredytów konsorcjalnych. W 2027 roku portfel kredytów dla MŚP ma wzrosnąć o 30 proc., kredytów gotówkowych dla klientów indywidualnych – o 40 proc., a kredytów hipotecznych – o 15 proc. Bank planuje także rozwój portfela produktów zielonych.

W perspektywie finansowej kluczowe pozostaje efektywne i bezpieczne zarządzanie środkami, które Bank BPS pozyskuje od zrzeszonych banków spółdzielczych, zwiększenie dochodowości samego Banku jak i podmiotów z Grupy Kapitałowej, jak również efektywne zarządzanie kapitałem.

Exit mobile version