Bank Ochrony Środowiska S.A. i PESA Bydgoszcz S.A. wspierają rozwój bezemisyjnego transportu kolejowego

 Bank Ochrony Środowiska zabezpieczył transakcję PESA Bydgoszcz gwarancją w kwocie 109 mln zł. Podpisana umowa i wystawiona gwarancja dotyczy zabezpieczenia transakcji polskiego producenta na wyprodukowanie 16 nowych, dwuczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa mazowieckiego. Wymiana taboru na nowe, ekologiczne wagony to przyszłość polskich miast i aglomeracji, co doskonale wpisuje się w proekologiczną strategię BOŚ.

Jesteśmy dumni, że możemy być partnerem w projekcie, który ma na celu dalszą dekarbonizację transportu kolejowego. Ta inwestycja ma usprawnić komunikację i zwiększyć liczbę istniejących połączeń. Wspieramy krajowy przemysł, który musi być jeszcze bardziej przyjazny środowisku. PESA Bydgoszcz S.A. to potentat wśród producentów tego typu pojazdów na świecie, a dzięki tej umowie kolejne nowoczesne składy kolejowe wyjadą na polskie tory – powiedział Krzysztof Łabowski, Wiceprezes Zarządu Banku Ochrony Środowiska.

Bank Ochrony Środowiska nie ustaje w finansowaniu proekologicznych inwestycji. Zamówienie dotyczy 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 61 WE, z nowej platformy pojazdów regionalnych PESA Elf3, które są jednymi z najnowocześniejszych i najmniej emisyjnych środków transportu w Europie. Ciche i nieemitujące spalin wyjadą na tory w 2026 roku. Wartość całego zamówienia to ponad 458,5 mln zł.

Nowe pociągi to dobra wiadomość, przede wszystkim dla pasażerów. Inwestycja pozwoli na zwiększenie komfortu podróży, a także skrócenie czasu przejazdu na najbardziej obciążonych odcinkach łączących aglomerację warszawską z pozostałymi obszarami województwa mazowieckiego, łódzkiego, lubelskiego i świętokrzyskiego.

Projektując pojazdy PESA stawia na zero-emisyjny tabor. Dostarczane przewoźnikom kolejne generacje elektrycznych zespołów trakcyjnych to pojazdy przyjazne środowisku, energooszczędne i powstające z wykorzystaniem wielu biodegradowalnych komponentów. Od 2019 roku PESA konsekwentnie rozwija projekty pojazdów zasilanych z ogniw wodorowych i baterii, a wyprodukowana w bydgoskich zakładach manewrowa lokomotywa wodorowa to pierwszy tego typu pojazd w Europie, który otrzymał homologację, czyli dopuszczenie do ruchu na liniach kolejowych.

Zielona PESA to jeden z kluczowych elementów naszej strategii 2030+. Jej celem jest nie tylko produkcja zero-emisyjnych pojazdów szynowych, ale również maksymalne obniżenie 'śladu węglowego’ we wszystkich obszarach działania organizacji. Tym większa satysfakcja z tego, że naszym partnerem w realizacji jednego z projektów taborowych jest właśnie Bank Ochrony Środowiska – podkreśla Robert Tafiłowski, Wiceprezes ds. finansowych PESA Bydgoszcz.

Od 33 lat misją BOŚ jest wspieranie przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska. Bank nieustannie rozwija proekologiczną ofertę finansową i systematycznie rozbudowuje ekologiczny portfel produktów.

To co odróżnia nasz bank od innych, to eksperckie wsparcie naszych inżynierów ekologów. BOŚ stawia wysokie wymagania w zakresie ochrony środowiska sobie, ale także swoim partnerom biznesowym. Tak też było w tym przypadku. Inwestycja ta spełnia wyśrubowane kryteria środowiskowe. Dzięki temu zapewniona przez nas gwarancja to kolejny krok na drodze do proekologicznej transformacji polskiej gospodarki – dodaje Krzysztof Łabowski.

PESA to największy producent taboru kolejowego w Polsce. Pociągi i tramwaje z Bydgoszczy wożą pasażerów większości polskich miast i regionów oraz kilkunastu krajów Europy, w tym Włoch, Niemiec, Czech, Ukrainy, Bułgarii i Rumunii. Spółka konsekwentnie realizuje strategię PESA 2030+, która zakłada rozwój w oparciu o cztery kluczowe filary – innowacyjną platformę pojazdów, ekspansję zagraniczną, inwestycje w nowoczesne technologie i „Zieloną Pesę”. W 2019 PESA rozpoczęła prace nad wykorzystaniem napędu wodorowego w pojazdach szynowych; wyprodukowała i otrzymała homologację na pierwszą w Europie manewrową lokomotywę wodorową, a w tej chwili pracuje nad pociągiem pasażerskim, zasilanym zarówno z trakcji elektrycznej, jak i ogniw wodorowych. W tej chwili spółka produkuje pojazdy pasażerskie, lokomotywy i tramwaje dla klientów z Polski, Czech, Rumunii i Estonii.

BOŚ kompleksowo wspiera zieloną transformację polskiej gospodarki. Przedsiębiorstwa rozważający jakiekolwiek inwestycje sprzyjające ochronie klimatu i środowiska mogą liczyć na wparcie ze strony Banku. Jesteśmy otwarci na doradztwo w tym zakresie i finansowanie proekologicznych przedsięwzięć – podsumowuje Krzysztof Łabowski, Wiceprezes Zarządu BOŚ.

ŹRÓDŁOBank Pocztowy