Za Bankiem Pekao kolejny bardzo dobry pod względem wyników finansowych rok. Efektywne wykorzystanie otoczenia makroekonomicznego, rozbudowa bazy depozytowej, skuteczna akwizycja klientów oraz wyraźny wzrost akcji kredytowej przełożyły się na wysoki zysk netto. Pekao zrealizowało cele czteroletniej strategii obejmującej okres do końca minionego roku.
Powtarzalny skonsolidowany zysk netto, skorygowany o efekt wakacji kredytowych oraz rezerw na ryzyko prawne związane z kredytami frankowymi, urósł w ubiegłym roku o 4 proc. do 7,169 mld zł. Raportowany zysk netto wyniósł 6,376 mld zł.
– Liczby mówią same za siebie. Dlatego o minionym roku, z punktu widzenia wyników finansowych, można powiedzieć, że był bardzo dobry. Na pewno cieszą rekordy w pozyskiwaniu nowych kont, sprzedaży kart kredytowych i rosnący wolumen kredytów dla firm. Pekao ma jednak potencjał by być jeszcze lepszym bankiem. Udoskonalamy strukturę, systemy i produkty tak, aby umocnić naszą pozycję we wszystkich segmentach klientów – mówi Cezary Stypułkowski, prezes Banku Pekao.
Wzrost powtarzalnego zysku netto bank osiągnął głównie dzięki wzrostowi wyniku odsetkowego o 9 proc. r/r do blisko 12,9 mld zł i to pomimo niższych o około 70 punktów bazowych stóp rynkowych; a także dzięki wzrostowi wolumenu kredytów i depozytów.
Całkowita baza depozytowa wzrosła w ujęciu rok do roku o 14 proc. i była wsparta wysoką sprzedażą kont oszczędnościowych i skuteczną akwizycją nowych klientów. Liczba kont dla klientów indywidualnych wzrosła netto o rekordowe 338 tys. (7 proc. rok do roku), co dało Bankowi Pekao pozycję lidera akwizycji w Polsce. W ciągu czterech lat zakończonej strategii liczba kont zwiększyła się o 1,2 miliona.
Po stronie kredytów wzrost wolumenu ogółem sięgnął rok do roku 6 proc. O 7 proc. urósł portfel kredytów detalicznych, a o 5 proc. kredytów przedsiębiorstw. W tej pierwszej grupie utrzymała się wysoka dynamika nowej sprzedaży pożyczek gotówkowych, która wyniosła 22 proc., a zdecydowana większość, bo 85 proc. było sprzedanych zdalnie. Z kolei w bankowości dla firm warto zwrócić uwagę na silny wzrost wolumenu finansowań dla przedsiębiorstw z segmentów MID oraz SME – aż 11 proc. w ujęciu rocznym.
Miniony rok był ostatnim w horyzoncie czteroletniej strategii Banku Pekao na lata 2021-2024. Bank zrealizował zakładane cele. I tak na koniec zeszłego roku miał 3,4 miliona aktywnych klientów bankowości mobilnej wobec zakładanych w strategii 3,2 miliona. Wskaźnik koszty/dochody osiągnął poziom 34,2 proc., a więc wyraźnie lepszy od zapisanych w strategicznym planie 42 proc. ROE wyniosło 21,2 proc. wobec 10 proc. planowanych w ostatnim roku strategii (jednak przy założeniu stopy referencyjnej NBP na poziomie 0,1 proc.). Zgodnie z planem do 100 proc. zbliżył się wskaźnik digitalizacji, czyli odsetek procesów, jakie klient detaliczny może realizować w kanałach cyfrowych.
Również w zakresie strategii ESG bank z żubrem dotrzymał składanych obietnic, takich jak udział zielonego finansowania w portfolio banku, który wyniósł 7,9 proc. wobec planowanych 4 proc. czy sfinansowanie projektów zrównoważonych za 12,7 mld zł przy planie na poziomie 8 mld zł. Systematycznie z roku na rok rosło w okresie strategii zaangażowanie pracowników banku w wolontariat. Czas spędzony na wolontariacie przekroczył w 2024 roku 11 tys. godzin, a więc było to dwa razy więcej od założonego w strategii ESG celu co najmniej 5,5 tys. godzin.
Koszty ryzyka pozostały w 2024 roku na niskim poziomie 48 pb. Cel był w przedziale 50-60 pb.
Bank Pekao ma bardzo dobrą pozycję kapitałową. Na koniec grudnia 2024 r. łączny współczynnik kapitałowy grupy (TCR) wyniósł 16,1 proc., a Tier1 14,9 proc. W obydwu przypadkach znajdowały się one bardzo wyraźnie powyżej regulacyjnych minimów. Umożliwia to wypłatę dywidendy.
Zarząd banku zamierza zarekomendować Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy by za 2024 rok na dywidendę trafiło 50 proc. zysku netto, co daje 12,60 zł na akcję, a kolejne 25 proc. zysku zasiliło fundusz dywidendowy.