W pierwszym półroczu 2024 roku zysk netto Banku Pocztowego osiągnął 82,5 mln zł, przekraczając plan Banku za ten okres. Bank szybko akumuluje kapitał, ale poziom zwrotu z kapitału (ROE netto) pozostaje nadal wysoki i wyniósł 23,2%. Świadczy to o efektywnym wykorzystaniu kapitału przez Bank, co potwierdza marża odsetkowa na poziomie 5,4%. Wyniki finansowe Banku Pocztowego wskazują, że instytucja – pomimo wyzwań rynkowych – skutecznie realizuje swoje cele finansowe i strategiczne, przy zachowaniu apetytów na poziom ryzyka. W trudnym momencie związanym z powodziami w Polsce Bank m. in. podjął jednocześnie działania dotyczące wsparcia pracowników dotkniętych skutkami kataklizmu.
- Wyższy od planowanego zysk netto na poziomie 82,5 mln zł
- Wysoki wskaźnik zwrotu z kapitału ROE netto na poziomie 23,2%
- 19,4% wzrost sprzedaży kredytów dla klientów indywidualnych
- Suma bilansowa 9 394,8 mln zł (+ 11% r/r)
- Wzrost kapitałów własnych do poziomu 923,0 mln zł (46,9% r/r)
- Marża odsetkowa 5,4 %.
- Koszty ryzyka na poziomie 52 pb.
W pierwszym półroczu 2024 roku Bank Pocztowy zanotował 82,5 mln zł zysku netto oraz wysoki wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE netto) na poziomie 23,2%. Wynik na działalności bankowej wyniósł 270,5 mln zł względem 264,9 mln zł rok wcześniej. Wynik z tytułu odsetek stanowił główne źródło dochodów Banku. Wyniósł on 245,0 mln zł i był wyższy o 6,9 mln zł, tj. 2,9% r/r. Osiągnięta marża odsetkowa na poziomie 5,4% potwierdza rentowność działalności operacyjnej. Główną część dochodów pozaodsetkowych Banku w I poł. 2024 r. stanowił wynik z tytułu prowizji i opłat. Wyniósł on 21,1 mln zł i był o 2,8% tj. 0,6 mln zł wyższy niż na 30.06.2023 r. Wskaźnik koszty/dochody (C/I) wyniósł 53,8%.
– Osiągnięty przez Bank zysk netto na poziomie 85 mln zł przekracza nasz plan na ten okres. Co jednak ważne, odnotowaliśmy także istotną poprawę sytuacji kapitałowej, dzięki czemu w marcu br. zamknęliśmy realizację Planu Naprawy. Wyniki za pierwsze półrocze 2024 r. pokazują, że Bank Pocztowy może skutecznie realizować swoje cele finansowe oraz strategiczne przy jednoczesnym zachowaniu apetytów na poziom ryzyka. Jednocześnie jako Bank nie możemy przejść obojętnie wobec żywiołu, który w ostatnich dniach doświadcza Polskę. Dlatego, jak wiele instytucji w naszym kraju, Bank Pocztowy włącza się w pomoc osobom dotkniętym powodziami. Wspieramy naszych pracowników, ale także dokładamy swoją cegiełkę do rozwiązań mogących pomóc innym potrzebującym – mówi Piotr Piechota, Wiceprezes Zarządu Banku Pocztowego nadzorujący zarządzanie ryzykiem istotnym w działalności Banku.
Wzrost sumy bilansowej
Na koniec czerwca 2024 suma bilansowa Banku wyniosła 9,4 mld zł i wzrosła r/r o 10,9% (922 mln zł).
Bank Pocztowy zanotował w omawianym okresie istotną intensyfikację sprzedaży kredytów gotówkowych zarówno w sieci własnej (+19,4% r/r), jak również w sieci Poczta Polska Dystrybucja – spółki zarządzającej sprzedażą w Grupie Kapitałowej Poczty Polskiej (+22,6% r/r). W efekcie łączna sprzedaż kredytów dla klientów indywidualnych wzrosła o ponad 19% r/r i wyniosła na koniec czerwca 2024 r. 393,6 mln zł, podczas gdy saldo kapitału kredytów detalicznych wyniosło łącznie 3 063 mln zł.
Rozwój oferty produktowej dla wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych oraz zwiększenie konkurencyjności Banku w tym obszarze sprawiło, że w zakresie kredytów klientów z segmentu mieszkalnictwa Bank odnotował wzrost sprzedaży do poziomu 52,51 mln zł w I półroczu 2024 r., co oznacza wzrost o 156% r/r.
Bank kontynuuje realizację strategicznych celów w zakresie bezpiecznego i ostrożnego zarządzania ryzykiem. Wskaźnik kredytów zagrożonych (NPL) na koniec pierwszego półrocza 2024 r. utrzymywał się na poziomie zbliżonym do obserwowanego na koniec ubiegłego roku. Jednocześnie na 30.06.2024 r. wskaźnik pokrycia odpisem należności z tytułu kredytów w koszyku 3 kształtował się na poziomie 63,10% wobec 62,15% na 31.12.2023 r.
Na koniec czerwca 2024 r. saldo depozytów detalicznych wyniosło 6 623 mln zł wobec 6 051 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku, co oznacza wzrost o 9,5% r/r.
Bezpieczna sytuacja kapitałowa i płynnościowa
Pierwsze półrocze 2024 r. przyniosło dalszą poprawę sytuacji kapitałowej Banku, co pozwoliło m. in. na zamknięcie realizacji Planu Naprawy w marcu br. Miara Tier 1 wyniosła na koniec półrocza 21,64%, przy wymogu regulacyjnym dla Banku z wszystkimi buforami wynoszącym 9,55%, natomiast wskaźnik dźwigni wyniósł 8,28%. Ponadto Bank planuje wystąpić do KNF o wyrażenie zgody na zaliczenie wyniku I półrocza br. do kapitału podstawowego Tier1, co pozytywnie przełoży się na dalszy wzrost miar kapitałowych.
Bank nadal utrzymuje także znaczącą nadwyżkę płynności – w efekcie miary płynności LCR i NSFR znacząco przekraczają poziomy regulacyjne 100% (osiągając odpowiednio poziomy 345% i 222%).
Dalszy rozwój biznesu i kontynuacja programu „Cyberdojrzali”
W pierwszej połowie br. Bank Pocztowy realizował 32 projekty inwestycyjne oraz rozpoczął 5 kolejnych.
W czerwcu 2024 r. Bank Pocztowy, jako pierwszy bank w Polsce, przeniósł bankowość elektroniczną do chmury Amazon Web Services – najbardziej powszechnie stosowanej na świecie chmury obliczeniowej.
Wcześniej Bank przeprowadził testy nowej usługi e-Doręczeń świadczonych przez Pocztę Polską potwierdzając swoją gotowość do udostępnienia tego rozwiązania klientom. E-Doręczenia mają zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do urzędów czy firm.
Wśród rozwiązań podnoszących satysfakcję klienta w relacji z Bankiem, Pocztowy m. in. udostępnił możliwość dodawania kart płatniczych bezpośrednio do portfeli cyfrowych Google Pay i Apple Pay z poziomu aplikacji mobilnej Pocztowy. Z kolei z myślą o Spółdzielniach i Wspólnotach mieszkaniowych Bank wprowadził do oferty kredyt na OZE.
Ponadto w I półroczu 2024 r. w efekcie podejmowanych działań marktingowo-sprzedażowych Bank odnotował ponad 2-krotny wzrost sprzedaży ROR w kanale internetowym w stosunku do analogicznego okresu w 2023 r. W efekcie, na koniec I półrocza 2024 r. Bank prowadził 493 459 rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych.
Jednocześnie w I półroczu 2024 r. Bank Pocztowy kontynuował zapoczątkowany rok wcześniej swój autorski program edukacyjno-społeczny “Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta”, do współpracy przy którym Bank zaprosił Komendę Stołeczną Policji. W programie Bank realizuje bezpłatne i bez konieczności logowania webinary (online) oraz konferencje stacjonarne skierowane do osób starszych, ale też ich dzieci, koncentrując się na międzypokoleniowym przepływie informacji o cyber zagrożeniach i sposobach, jak ich uniknąć. Najbliższa konferencja odbędzie się już 25 września br.