Do 1 mln złotych niskooprocentowanej pożyczki mogą uzyskać przedsiębiorcy, którzy chcą poprawić dostępność architektoniczną, cyfrową czy komunikacyjno-informacyjną dla osób ze szczególnymi potrzebami.
15 maja obchodzony jest Światowy Dzień Dostępności.
Pożyczka na dostępność z BGK to forma wsparcia dla firm, które chcą zwiększyć dostępność swojej działalności gospodarczej. Pożyczka finansowana jest z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. „Możliwości jest naprawdę wiele i to wszystko zależy od potrzeb firmy. Ze środków można dostosować m.in. wejścia do budynku i parking do potrzeb osób z niepełnosprawnością, zamontować pochylnię czy windę”.Aneta Komosa, ekspertka ds. wdrażania instrumentów pośrednich BGK
Pożyczkę można przeznaczyć również na poprawę dostępności cyfrowej np. na dostosowanie stron internetowych i aplikacji mobilnych czy na zakup specjalnego oprogramowania np. do transkrypcji nagrań albo analizy kontrastu kolorów”.Aneta Komosa
Z pożyczki można sfinansować także zakup pętli indukcyjnych czy innych rozwiązań, które ułatwią firmie obsługę osób niedosłyszących. Przed udzieleniem wsparcia dla przedsiębiorców wymagane jest przeprowadzanie audytu dostępności ex-ante w zakresie planowanej inwestycji. Powinien on m.in. identyfikować bariery i zaproponować rozwiązania.
Z kolei Julita Dul-Tomczuk, ekspert ds. dostępności w BGK przypomina, że wraz z wejściem w życie Europejskiego aktu o dostępności polscy przedsiębiorcy zostali zobligowani do dostosowania swoich produktów i usług do wymogów UE.
Dla części z nich wyzwaniem staje się znalezienie źródła finansowania dla tych inwestycji. Dostępne w BGK programy mogą rozwiązać część tych problemów”.Julita Dul-Tomczuk
Jej zdaniem czasem wystarczą niewielkie zmiany, aby poprawić dostępność.
Np. obniżony blat w recepcji biura, punktu usługowego czy hotelu pozwala osobie na wózku, osobie niskorosłej czy dziecku w łatwy sposób komunikować się z obsługą. Dul-Tomczuk
Zwraca uwagę, że w Polsce około 30 proc. obywateli narażoną jest na jakąś formę niedostępności, dlatego tak ważne jest, aby przedsiębiorcy zapewniali również dostępność do swoich usług i produktów cyfrowych: stron, dokumentów elektronicznych, sklepów internetowych, czy aplikacji. Jak mówi, zmiany w architekturze to tylko niewielka część dostępności. Mamy już sporo wiedzy jak likwidować te bariery. Gorzej jest jeśli chodzi o usługi cyfrowe. Tu jest jeszcze wiele do zrobienia. Z barierami cyfrowymi wciąż muszą się zmagać np. osoby słabowidzące czy niesłyszące.
Dobrym przykładem takich barier jest zakup butów on-line. W całym procesie zakupu musimy przejść przez kilka podmiotów i każdy z nich powinien dostosować usługę do potrzeb osób z barierami. Na początek wybór butów – nie można jeszcze tego zrobić przy użyciu nawigacji głosowej. Potem zapłata za zakup – czyli strona z płatnościami, a na koniec wybór dostawy. Oznacza to, że na każdym etapie możemy napotkać bariery” – ekspertka BGK ds. dostępności w BGK
Zwraca uwagę, że w dostępności ważne są detale. Dlatego w BGK przygotowaliśmy specjalne poradniki dla przedsiębiorców, którzy chcą zainwestować w dostępność. Ich zadaniem jest pokazanie rozwiązań, jakie można zastosować np. przy budowie windy w blokach, aby poprawić ich dostępność. W poradnikach są także wskazówki jak poprawić dostępność cyfrową czy komunikacyjno-informacyjną.
O kulturę dostępności dbamy także w samym BGK. Opublikowaliśmy poradnik dla pracowników w jaki sposób można nawiązać życzliwą komunikację z tymi, którzy mają szczególne potrzeby. Zdarza się bowiem, że nie wiemy, jak zachować się podczas spotkania np. z osobą głuchą lub na wózku. W głowie pojawiają się pytania: czy mogę powiedzieć do widzenia osobie niewidomej? Jak przywitać się z osobą bez ręki? Jak skomunikować się z osobą, która mówi niewyraźnie? Poradnik pomaga rozwiać te wątpliwości”.Dul-Tomczuk
W dniu 15 Maja 2025 obchodzimy kolejny GAAD ( Global Accessibility Awarness Day). Z tej okazji otwarta została wystawa we współpracy z partnerami w przestrzeni ogólnodostępnej Varso pt. „Wiek Dostępności”.