Zgodnie z danymi McKinsey1 sztuczna inteligencja jest w stanie zautomatyzować nawet 70% powtarzalnych zadań w sektorze finansowym i obsłudze klienta. HR również coraz częściej sięgać będzie po AI. Kluczowi natomiast wciąż będą ludzie – dobrostan pracowników oraz troska o różnorodne grupy składające się na organizację. Katarzyna Mikulska, dyrektorka zarządzająca Obszarem Human Resources w VeloBanku podkreśla, że nie bez znaczenia w 2025 roku pozostanie kwestia mądrego przywództwa. Bieżący rok to czas liderów otwartych na nieustanne zmiany.
Dobrostan fundamentem organizacji
Według raportu Wellhub2 niemal wszyscy (99%) liderzy HR wskazują, że programy wellbeingowe przekładają się na wzrost produktywności pracowników. W rozpoczynającym się roku na znaczeniu zyskają aktywności firm dbające o zdrowie fizyczne i psychiczne zatrudnionych. Spodziewany jest rozwój i zwiększenie dostępności programów wellbeingowych, np. związanych z redukowaniem stresu czy mindfulness. Nadal duże znaczenie dla pracowników i kandydatów będzie mieć elastyczność organizacji pracy oraz działania związane z zapewnieniem równowagi między życiem zawodowym, a prywatnym.
Otwarte zespoły wygenerują innowacje
Opracowanie McKinsey „Diversity Matters Even More”3 mówi o silnej korelacji między różnorodnością na kluczowych stanowiskach kierowniczych w firmach, a wieloma wskaźnikami wpływu na pracowników, społeczność i środowisko. Prawidłowości te występują we wszystkich sektorach gospodarki. Zróżnicowane zespoły łatwiej generują innowacje, sprawniej podejmują decyzje, a ich praca sprzyja lepszym wynikom finansowym. W 2025 roku firmy poświęcą większą uwagę przeciwdziałaniu uprzedzeniom i wsparciu integracji. Wzrośnie znaczenie mierzenia oraz raportowania wskaźników związanych z DEI (Diversity, Equity and Inclusion).
Integracja nowych technologii
Sztuczna inteligencja wspomoże 7 na 10 firm rekrutujących w 2025 roku, wynika z danych Resume Builder4. Nawet 40% organizacji wdroży chatboty oparte na AI, aby komunikować się z kandydatami w trakcie procesu rekrutacji. Automatyzacja procesów HR wspomoże oceny pracownicze oraz zarządzanie talentami. Ważne, by integracja nowych technologii w procesach kadrowych odbywała się transparentnie, budując zaufanie do sposobów jej wykorzystania przez firmy. Latem 2024 roku Komisja Europejska opublikowała w dzienniku urzędowym AI Act, czyli rozporządzenie regulujące wiele obszarów związanych z etycznym wykorzystaniem sztucznej inteligencji także w biznesie.
Mądre przywództwo w zróżnicowanym środowisku
Dynamiczne, podlegające nieustannej ewolucji środowisko w jakim funkcjonują dziś firmy, wymaga rozwoju nowych kompetencji kadry zarządzającej. Rok 2025 zwiększy znaczenie „human leadership”, przywództwa opartego na budowaniu relacji, wsparciu zespołów oraz trosce o spersonalizowany rozwój pojedynczych pracowników. Przedstawiciele kadry kierowniczej w niespotykanej dotąd skali będą musieli łączyć umiejętności analityczne z empatią i otwartością na budowę włączających zespołów i firm.
[1] The economic potential of generative AI: The next productivity frontier, McKinsey, 2023
[2] 2024 Return on Wellbeing Survey, Wellhub, 2024
[3] Diversity Matters Even More, McKinsey, 2024
[4] ResumeBuilder.com, 2024