„Cyfrowy buntownik” – strategia Alior Banku na lata 2017-2020

Wzrost satysfakcji klientów dzięki prostej, przejrzystej ofercie oraz najnowszej generacji rozwiązaniom mobilnym i internetowym, wzmocnienie pozycji najbardziej innowacyjnego banku na rynku oraz 14% zwrot z kapitału dla akcjonariuszy to priorytety strategii Alior Banku na lata 2017 – 2020. Zgodnie z oczekiwaniami klientów Alior Bank o połowę uprości ofertę produktów i usług, wprowadzi nowe rozwiązania cyfrowe ułatwiające zakup produktów i usług online oraz zainwestuje dodatkowe 400 mln zł w IT i innowacje, zapewniając  bezpieczne przejście klientów przez rewolucję technologiczną w bankowości. Bank utrzyma najwyższy na rynku poziom marży odsetkowej – 4,5% oraz obniży wskaźnik kosztów do przychodów do 39%.

Branża bankowa przechodzi wielką zmianę technologiczną – klienci masowo korzystają z produktów i procesów w kanałach cyfrowych. Spada liczba wizyt i transakcji w oddziałach, postępuje cyfryzacja obiegu gospodarczego. Ponadto firmy finansowo-technologiczne w coraz większym stopniu angażują się w obszary dotychczas zarezerwowane wyłącznie dla sektora finansowego.

W odpowiedzi na powyższe trendy Alior Bank wprowadza strategię „cyfrowego buntownika” na lata 2017-2020, dzięki której będzie jeszcze bardziej innowacyjny i przyjazny klientom oraz wzmocni swoją pozycję kapitałową. Wdrożenie strategii pozwoli utrzymać najwyższy poziom marży odsetkowej netto na rynku (4,5%), obniżenie wskaźnika C/I do 39% oraz zapewnić akcjonariuszom banku wzrost zwrotu z kapitału z 8% w 2016 r. do 14% w 2020 r.

  • By stawić czoła technologicznej rewolucji w bankowości, zmianie oczekiwań klientów i sprostać konkurencji konieczna jest transformacja Alior Banku z firmy finansowej z rozwiniętym działem IT w finansowo-technologiczną – swoisty fintech, ale z licencją bankową. Umożliwi to bankowi utrzymać satysfakcję klientów, zwiększyć efektywność, zapewnić dalszy, dynamiczny rozwój działalności oraz odpowiedni poziom zwrotu z kapitału dla naszych akcjonariuszy – mówi Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku.
  • 400 mln zł dodatkowych inwestycji w IT i innowacje

Celem Alior Banku jest utrzymanie pozycji lidera innowacyjności w Polsce oraz znalezienie się w pierwszej piątce najbardziej innowacyjnych banków w Europie. W ciągu najbliższych 4 lat bank zainwestuje dodatkowe 400 mln zł w innowacyjne projekty technologiczne, poza zaplanowanymi wcześniej wydatkami na bieżące prace deweloperskie i utrzymanie systemów IT. Wydatki te będą motorem napędowym cyfrowej transformacji Alior Banku, w ramach której wysoce zmotywowani pracownicy przeprowadzą klientów indywidualnych i firmowych przez rewolucję technologiczną w bankowości, w sposób dla nich bezpieczny
i przyjazny, dochodowy dla akcjonariuszy oraz inspirujący dla pracowników.

Alior Bank wykorzysta najnowsze technologie, aby utrzymać przewagę konkurencyjną, satysfakcję klientów i osiągnąć ambitne cele finansowe. Wewnątrz banku trwają intensywne prace nad wdrożeniem biometrii twarzy i głosu oraz wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Po uzyskaniu odpowiednich zgód regulatora Alior Bank przejdzie na narzędzia chmurowe. Ponadto wykorzysta takie rozwiązania jak blockchain czy Open-API banking / PSD2, które ułatwią wejście na rynki zagraniczne w przyszłości. Bezpieczeństwo nowych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych i usług świadczonych klientom w kanałach cyfrowych będzie jednym z głównych priorytetów banku.

Dzięki automatyzacji Alior Bank jeszcze bardziej usprawni procesy kredytowe. Szerzej zostaną zastosowane roboty, rozpoczynając od obszaru operacji, administracji i wsparcia. Pierwszy krok w tym kierunku bank ma już za sobą. W ubiegłym roku bank z powodzeniem zastosował roboty w procesie windykacji (Dronn). Robot Dronn wykorzystuje elementy m.in. sztucznej inteligencji i biometrii, znacząco przyczyniając się do obniżenia kosztów oraz istotnie zwiększając wolumen odzyskiwanych przez bank środków.

  • Uproszczona oferta produktowa

W ramach strategii Alior Bank wprowadza segmentację behawioralną klientów indywidualnych, wykorzystując potencjał jaki zapewnia cyfrowa analiza danych. Bank skupi się na wybranych segmentach, które cechuje nowoczesne podejście do bankowania zapewniające m.in. 100% dotarcie do nich przez kanały elektroniczne, w tym kanał mobilny.

Zgodnie z oczekiwaniami klientów indywidualnych Alior Bank istotnie uprości swoją ofertę produktową i zapewni starannie dobrane, innowacyjne produkty i usługi, wyróżniające się prostotą, przejrzystością, przyjaznością w obsłudze i możliwością zakupu, dostępu i obsługi poprzez bankowość internetową i mobilną. Pomoże to bankowi powrócić na pozycję lidera pod względem satysfakcji klientów.

W segmencie klienta biznesowego bank zwiększy zwrot z zainwestowanego kapitału. Nadal kontynuowana będzie zapoczątkowana w 2016 r. cyfryzacja procesów dla klientów mikro i małych firm oraz utrzymana zostanie czołowa pozycja banku w dystrybucji programów wspierających przedsiębiorców. Dla firm średniej wielkości i korporacji Alior Bank skoncentruje się na rozwijaniu produktów z obszaru cash management. Ofertę dla klientów biznesowych uzupełnią nowe produkty oferowane w ramach Alior Leasing. W perspektywie najbliższych trzech lat spółka ma się znaleźć w czołowej piątce firm leasingowych w Polsce.

  • Sprzedaż w kanałach mobilnych i optymalizacja sieci placówek

Jednym z celów strategicznych Alior Banku jest także istotne przesunięcie sprzedaży i obsługi klientów w kierunku kanałów cyfrowych. Wszystkie procesy sprzedażowe i posprzedażowe będą dostępne zdalnie, a w 2020 roku 40% sprzedaży kluczowych produktów będzie odbywać się w kanałach cyfrowych. Jednym z fundamentów transformacji będą nowe systemy bankowości internetowej i mobilnej, które zostaną udostępnione klientom w maju br. Pomimo optymalizacji i digitalizacji sieć dystrybucji Alior Banku pozostanie wśród czterech największych na polskim rynku bankowym.

Mając na uwadze dynamiczny rozwój rynku pośrednictwa kredytowego, Alior Bank zamierza zbudować własnego brokera z przejrzystą i szeroką ofertą wybranych produktów własnych i oferowanych przez inne instytucje finansowe. Ambicją banku jest  zdobycie czołowej pozycji na rynku pośrednictwa online do roku 2020.

  • Zmotywowany zespół wdrażający strategię

Kluczowe dla realizacji strategii są odpowiednia kultura organizacyjna i zaangażowanie pracowników. W tym celu Alior Bank promuje współpracę i klientocentryczność – docelowo 70 procent pracowników banku ma  bezpośrednio obsługiwać klientów. Alior Bank ma ambicję być spółką, dla której będą pracowali najlepsi i najwyżej  opłacani specjaliści z dziedzin finansów i nowych technologii.

Exit mobile version