Już po raz trzeci w szkołach podstawowych w całym kraju wystartuje projekt edukacyjny Misja Kieszonkowe, który pomógł zdobyć wiedzę finansową już 60 000 dzieci w całej Polsce. Tradycyjnie działaniom edukacyjnym towarzyszy konkurs dla szkół, w ramach którego można wygrać wycieczki edukacyjne dla całej klasy do warszawskiego minicity. Dodatkowo w zwycięskich klasach lekcje edukacyjną poprowadzi młodzieżowy influencer. Organizatorem akcji jest Bank BNP Paribas.
Klasy, które zgłoszą się do projektu, mogą wziąć udział w specjalnym konkursie. Uczniowie będą mieli okazję wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania budżetem, począwszy od jego planowania aż do wydatkowania. Otrzymają zadania związane z ich codziennością – zostaną m.in. poproszeni o zorganizowanie szkolnych wydarzeń w rodzaju kiermaszu, interaktywnej wystawy czy zawodów klasowych. Prace konkursowe można zgłaszać do 31 maja 2024 r. w Strefie Nauczyciela na stronie www.misjakieszonkowe.pl.
Nagrodzone zostaną łącznie 40 klas, każdy uczeń otrzyma worki, dyplomy i certyfikaty, a 4 klasy zostaną wyróżnione nagrodami głównymi: I i II miejscem dla klas I-III oraz analogicznie dla klas IV-VI. Każda z czterech nagród głównych oznacza kieszonkowe w wysokości 3000 zł każde, do wykorzystania na jednodniową wycieczkę edukacyjną dla całej klasy oraz wizyta w miasteczku edukacyjnym miniciti. Dodatkowo, klasy, które zajmą I miejsce w swoich kategoriach, odwiedzi znany influencer edukacyjny i przeprowadzi z nimi specjalne zajęcia z edukacji finansowej.
– W obecnym otoczeniu politycznym i gospodarczym zadbanie o edukację finansową dzieci, przyszłych decydentów, wyborców, obywateli i konsumentów, jest szczególnie istotne – stąd też nasz pomysł na Misję Kieszonkowe. By zwiększyć atrakcyjność programu, dostarczyć chętnym dodatkowej motywacji oraz zdrowej rywalizacji poszerzyliśmy tegoroczną edycję o dodatkowy konkurs z atrakcyjnymi nagrodami. Liczymy na to, że zostanie on z entuzjazmem powitany przez uczestników, a okazja do poznania kolejnych perspektyw na edukację finansową wzbogaci i ugruntuje dotychczasową wiedzę dzieci, a może nawet również ich opiekunów i edukatorów – mówi Justyna Dąbrowska-Pietrewicz, menadżerka ds. komunikacji marketingowej w Banku BNP Paribas.
Misja Kieszonkowe
Projekt Misja Kieszonkowe to coroczne wydarzenie organizowane przez Bank BNP Paribas. Tegoroczna, trzecia edycja, podobnie jak w ubiegłym roku, wpisuje się w ramy 12. edycji Światowego Tygodnia Pieniądza (Global Money Week). Jest to coroczna globalna kampania wspierająca budowanie świadomości finansowej już od najmłodszych lat.
Misja Kieszonkowe pomaga nauczycielom, opiekunom i rodzicom mierzyć się z często niełatwym tematem edukacji finansowej. Poprzednie edycje przyniosły pozytywne efekty – już po pierwszej z nich wiedza finansowa dzieci biorących udział w „Misji Kieszonkowe” wzrosła nawet o 70%.
Tegoroczna formuła „Misji Kieszonkowe” nie uległa istotnym zmianom. Tak jak rok i dwa lata temu, nauczyciele zgłaszają siebie i swoje klasy przez stronę www.misjakieszonkowe.pl, a następnie otrzymują darmowe materiały edukacyjne, w tym scenariusze lekcji dla cyklu zajęć z zakresu finansów osobistych. Istnieje kilka wersji scenariuszy dopasowanych do wieku dzieci biorących w nich udział, ale wszystkie zapewniają zarówno teoretyczną jak i praktyczną wiedzę na temat finansów. Projekt nie pomija też aspektów psychologicznych związanych z edukacją finansową – dzieci uczą się jak nie oceniać innych przez pryzmat statusu materialnego oraz, że pieniądze mogą być środkiem nie tylko do realizacji zachcianek, ale i do własnego rozwoju. Niedawne badanie przeprowadzone przez Bank BNP Paribas i Fundację Sukcesu Pisanego Szminką pokazuje, że nawet dorośli mają często problemy właśnie z psychologicznymi aspektami zarządzania finansowego, bank uznał więc wczesne działanie w tym zakresie za kluczowe.