Erase Indiffernce Challenge: ogłoszenie zwycięzców na gali finałowej

Bank BNP Paribas będzie gospodarzem gali finałowej tegorocznej, trzeciej już edycji Erase Indifference Challenge, która zakończy się uroczystym wyłonieniem zwycięzców i debatą prowadzoną przez prezesa Przemka Gdańskiego. Trójka laureatów otrzyma po 30 000 euro oraz wsparcie w procesie rozwoju i skalowania zwycięskich projektów.

Erase Indifference Challenge to międzynarodowa inicjatywa, zapoczątkowana przez Auschwitz Pledge Foundation, która ma na celu odkrywanie projektów eliminujących różne formy dyskryminacji. Do tej pory zgłoszono do niej 365 aplikacji z 77 krajów. Dotychczasowych laureatów prezentujemy na końcu komunikatu.

W edycji 2024, jury konkursowe wybrało już 10 finalistów. Trójka zwycięzców zostanie wyłoniona i przedstawiona na uroczystej gali, która odbędzie się 28 maja w siedzibie głównej Banku BNP Paribas, Partnera tej inicjatywy.

Całe wydarzenie będzie można oglądać online pod LINKIEM.

– Bank BNP Paribas walczy z dyskryminacją na każdym możliwym polu. Tylko poprzez eliminację tego negatywnego zjawiska będziemy mogli zrealizować w pełni potencjał tkwiący w naszych pracownikach, Klientach i partnerach, a także szerszym społeczeństwie. Mamy pełną świadomość, że jako Grupa Kapitałowa BNP Paribas, która zatrudnia w Polsce tysiące pracowników i posiada prawie 4,2 mln Klientów, mamy ogromną skalę oddziaływania, a to, jakie mamy wartości, ma bezpośrednie przełożenie na nasze relacje. Dlatego też z radością zaangażowaliśmy się w inicjatywę Erase Indifference Challenge, gdzie możemy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenie we wspieraniu rozwoju biznesu na rzecz wsparcia ważnych wartości – powiedział Darek Maciołek, członek Kapituły Konkursu z ramienia Banku BNP Paribas i jego CMO.

Erase Indifference Challenge powstało w ramach the Auschwitz Pledge Foundation, a jej głównymi celami jest walka z dyskryminacją w postaci rasizmu, mizoginii, antysemityzmu, postaw anty-LGBTQ+ oraz migrantów i z inspiracji słowami.

Inicjatywa od swojego początku była międzynarodowa, co potwierdza tegoroczna edycja. Wśród finalistów, walczących o tegoroczną nagrodę znajdują się organizacje z 8 państw i 5 kontynentów. Są to: australijskie uniwersytety Murdoch University i Edith Cowan University (wspólny projekt CreateSpace), amerykańskie Accel AI Institute (projekt wirtualnej rzeczywistości nt. imigracji z Ameryki Płd.) oraz Acquaint (projekt dotyczący przezwyciężania obaw), amerykańsko-ukraińska AI for Good Foundation (projekt dot. migracji), ugandyjskie East African Visual Artists (projekt przeciwdziałający wykluczeniu LGBTQ+), izraelskie Tech2Peace (projekt na rzecz współpracy izraelsko-palestyńskiej), brytyjskie 3-Fold Games (projekt przeciwko rasizmowi) oraz Reliable Media (projekt przeciwko mowie nienawiści w polskich mediach), brazylijskie Institutio NOW (projekt przeciwko wykluczeniu LGBTQ+) oraz niemieckie Kiron Open Higher Education gGmbH & Berlin Mondiale (projekt dot. migracji).

Na zakończenie gali finałowej, prezes Banku BNP Paribas Przemek Gdański poprowadzi panel dyskusyjny na temat obojętności i dyskryminacji. Wezmą w nim udział Isabelle Giordano (szefowa BNP Paribas Foundation i działu Filantropi Korporacyjnej), Zuzanna Rudzińska-Bluszcz (wiceminister sprawiedliwości) oraz Piotr Cywiński (dyrektor Auschwitz Birkenau Memorial oraz prezes Auschwitz Pledge Foundation).

Dotychczasowi laureaci:

  • Smilemundo (ES) – Choć może się to wydawać zabawną grą komunikacyjną, w której uczestnicy dążą do wspólnego celu – stworzenia wizualnej reprezentacji grupy, gdy przyjrzymy się bliżej, jest to znacznie więcej. W rzeczywistości Insignia jest eksperymentem społecznym „pod przykrywką”, który określa źródło dyskryminacji i oferuje możliwość poznania z pierwszej ręki, jak łatwo jest wejść w dynamikę wykluczenia społecznego.
  • GrowSpace (PL) – Ranking Szkół Przyjaznych Osobom LGBTQ od GrowSpace to platforma, która pomaga uczniom szkół średnich wybrać bezpieczne, otwarte i przyjazne licea w Polsce. Uczniowie z całego kraju mogą oceniać swoje szkoły za pomocą ogólnopolskiej ankiety na dedykowanej stronie internetowej. Odpowiadają na pytania dotyczące bezpieczeństwa, reprezentacji LGBTQ+ i potencjalnych doświadczeń związanych z przemocą.
  • CyberWell (IL) – CyberWell ma na celu stworzenie pierwszego skoncentrowanego na antysemityzmie projektu badawczego dotyczącego bezpieczeństwa marki – zapewnienie, że antysemickie treści online nie są monetyzowane z funduszy reklamodawców poprzez monitorowanie i ujawnianie, gdzie reklamy są powiązane z antysemickimi treściami online. Technologia monitorowania zgodności pomoże reklamodawcom upewnić się, że ich reklamy nie finansują antysemickich treści na platformach mediów społecznościowych.
  • Canadian Women’s Foundation (CA) – „Signal for Help” to gest jednej ręki, który może być wizualnie i cicho używany do wskazania, że potrzebujesz pomocy bez pozostawiania cyfrowego śladu. Kanadyjska Fundacja Kobiet i jej partnerzy uruchomili Signal for Help w kwietniu 2020 r. w odpowiedzi na zwiększone ryzyko przemocy ze względu na płeć i zwiększone wykorzystanie połączeń wideo podczas pandemii COVID-19. Projekt ten opiera się na narzędziu Signal for Help i łączy osoby gotowe do działania na rzecz położenia kresu przemocy ze względu na płeć z łatwo dostępnymi i zrozumiałymi informacjami i coachingiem, w tym przyjaznymi dla urządzeń mobilnych przewodnikami po działaniach, elastycznymi kursami online i wzajemnym wsparciem wolontariuszy.
  • RightToBe & T’ruah (USA) – Jest to inicjatywa mająca na celu zwalczanie antysemityzmu. Obydwie organizacje zaproponowały szczegółowy program interwencji postronnego obserwatora, wyjaśniający rolę obojętności w utrwalaniu przemocy. Jest to seria szkoleń interwencyjnych mających na celu zapobieganie i ograniczanie pełnego spektrum przemocy wobec społeczności żydowskiej, tworzenie dostępnych taktyk i strategii w celu wyeliminowania obojętności i wspierania równego dostępu do bezpiecznych przestrzeni publicznych. W szkoleniach wzięło udział ponad 6000 osób. Po wybuchu konfliktu między Izraelem a Strefą Gazy zaczęli również prowadzić szkolenia dotyczące problemu islamofobii.
  • GD Events (Polska) – jego celem jest walka z obojętnością i dyskryminacją wobec migrantów przybywających do Polski w wyniku obecnego kryzysu wynikającego z wojny na Ukrainie. Celem projektu jest stworzenie ram dla zapobiegania dyskryminacji młodzieży uchodźczej w polskich szkołach, wyposażając nauczycieli i edukatorów w narzędzia do pracy z grupami wielokulturowymi. Zestaw narzędzi składa się z gier edukacyjnych, scenariuszy warsztatów, lekcji i spotkań społecznościowych dostępnych bezpłatnie on-line.
ŹRÓDŁOBNP Paribas Bank Polska