Fundacja Banku Millennium: Wczesna edukacja finansowa pozwala radzić sobie z kryzysami w dorosłym życiu

Działania z zakresu edukacji finansowej dzieci należy rozpoczynać już w wieku przedszkolnym i powinny one obejmować także rodziców – wskazała prezes Fundacji Banku Millennium, Iwona Jarzębska, podczas VI Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości. Fundacja od 2016 r. realizuje własny program „Finansowy Elementarz”, skierowany do dzieci i rodziców. Z zebranych obserwacji i wniosków wynika, że upowszechnianie właściwych zachowań w obszarze wiedzy finansowej ma dla dzieci ogromne znaczenie i pozwala radzić sobie z wieloma kryzysami w dorosłym życiu. Fundacja Banku Millennium była Partnerem Generalnym Kongresu.

Tegoroczna, szósta edycja Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości (23-24 marca) odbyła się pod hasłem „Edukacja finansowa – wspólny obowiązek dla obecnych i przyszłych pokoleń”. Wydarzenie organizowane przez Warszawski Instytut Bankowości oraz Fundację GPW to najważniejsze w Polsce coroczne forum dyskusji, wymiany doświadczeń oraz rozwoju współpracy i działań edukacyjnych w zakresie finansów, bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i przedsiębiorczości. W tym roku Partnerem Generalnym Kongresu została Fundacja Banku Millennium.
Podczas wydarzenia zaprezentowano wyniki przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Banku Millennium „Badania świadomości Polaków na temat potrzeby edukacji finansowej dzieci”. Wynika z niego, że potrzeba edukacji finansowej oraz upowszechniania właściwych zachowań w tym obszarze już od najmłodszych lat, ma dla dzieci oraz ich rodziców ogromne znaczenie.
Tylko 2 proc. rodziców jest przekonanych, że dziecku, aby poznać świat finansów, wystarcza obserwowanie dorosłych, a trzy czwarte rodziców przedszkolaków jest zdania, że wiek 3-7 lat to najlepszy moment na rozpoczęcie edukacji finansowej. Blisko 90 proc. rodziców dzieci w wieku przedszkolnym edukuje dziecko w zakresie rozsądnego wydawania pieniędzy, finansuje drobne przyjemności i zachcianki dziecka, zachęca do czytania oraz tłumaczy na przykładach wartość pieniądza. Ponad 60 proc. badanych rozmawia z przedszkolakiem na tematy związane z finansami i budżetem domowym, pyta dziecko o zdanie przy podejmowaniu decyzji o wydatkach czy wspólnych wyjazdach.

Sytuacje, w których umiejętności z zakresu finansów mogą się przydać, są bardzo powszechne, a ich niedostatki widać np. w niechęci dziecka do cierpliwego czekania na nagrodę oraz nieumiejętności skupienia uwagi na wykonywaniu często prostych zadań. Jak wynika z naszych badań, edukacja finansowa rozpoczęta już w wieku przedszkolnym ułatwia przechodzenie przez później napotykane sytuacje kryzysowe. Przy okazji przekonaliśmy się też, że rodzice bardzo powszechnie deklarują otwartość na zajęcia dotyczące edukacji finansowej ich dzieci, ale jednocześnie oczekują wsparcia w podejmowaniu tego rodzaju wysiłków. Co ważne, jesteśmy przekonani, że upowszechnianie wiedzy o kwestiach finansowych powinno zaczynać się jeszcze przed 7. rokiem życia dzieci

Iwona Jarzębska, prezes Fundacji Banku Millennium

Prezentując dotychczasowe osiągnięcia Fundacji Banku Millennium i wyniki badania Iwona Jarzębska wskazała także, że edukacja finansowa to znacznie więcej niż wiedza o pieniądzach. Rodzicie poproszeni o wskazanie trzech cech, które ich zdaniem powinny w pierwszej kolejności być kształtowane u dzieci w wieku przedszkolnym, najczęściej wskazują: wiarę w siebie, kreatywność i umiejętność pracy w grupie. Te elementy, a także umiejętność radzenia sobie ze stresem, planowanie czy zaradność, to naturalne elementy edukacji finansowej.

Choć niewielu rodziców wskazało nawyk oszczędzania jako kluczowy do wyrobienia w okresie przedszkolnym, to zdecydowana większość z nich deklaruje, że zachęca dziecko do odkładania pieniędzy, np. we własnej skarbonce. Dodatkowo, większość rodziców jest zdania, że osoby od najmłodszych lat uczone wartości pieniądza łatwiej radzą sobie z dorosłymi wyzwaniami w przyszłości. Dlatego też uważamy, że w ramach powstającej krajowej strategii edukacji finansowej należy umieścić bardzo wyraźny postulat, aby obejmowała ona także najmłodsze dzieci oraz przygotowywała rodziców do zaangażowania w takie aktywności edukacyjne

Iwona Jarzębska

ŹRÓDŁOFundacja Banku Millennium