Grupa Santander Bank Polska – wyniki po III kw. 2022

Zysk należny akcjonariuszom Grupy Santander Bank Polska za 3 kwartały 2022 roku wyniósł 1 896 mln zł i był pod wpływem znacznych obciążeń regulacyjnych i systemowych. 

Nasza misja wspierania klientów w sukcesach jest aktualna bardziej niż kiedykolwiek. Mimo zmiennych warunków w otoczeniu rynkowym widzimy, że oferta, którą przygotowujemy dla prawie 6 mln naszych klientów, niesie realną wartość.

Wynik finansowy pozostaje pod wpływem szeregu obciążeń regulacyjnych i podatkowych, które wpływają na naszą rentowność. Pomimo tego rosną dochody, a sytuacja płynnościowa i kapitałowa jest bardzo dobra.

Michał Gajewski

Prezes Zarządu Santander Bank Polska 

Wyniki III 2022 roku:

  • Dochody ogółem wyniosły 8,9 mld zł;
  • Wynik z tytułu odsetek wyniósł 6,8 mld zł;
  • Wynik z tytułu prowizji wyniósł 1,9 mld zł;
  • Koszty operacyjne ogółem wyniosły 3,71 mld zł i zwiększyły się o 29% r/r, głównie pod wpływem opłat regulacyjnych oraz inflacji, wyższych kosztów IT. W ujęciu porównywalnym – koszty ogółem wzrosły o 7% r/r. Koszty pracownicze wzrosły o 10% r/r wskutek podwyżek wynagrodzeń;
  • Obciążenia podatkowe Grupy w 2022 roku wyniosły łącznie 1,5 mld zł, z czego 570 mln zł to podatek bankowy, a 942 mln zł podatek dochodowy;
  • W I-III kw. 2022 roku łączny wynik na rezerwach, na poziomie skonsolidowanym, wyniósł 571 mln zł i był o 33% niższy w ujęciu rocznym.

Kapitały: Silna pozycja kapitałowa Grupy Santander Bank Polska: współczynnik kapitałowy na poziomie 18,93%
oraz Tier1 na poziomie 17,16% zapewniają bezpieczeństwo prowadzonej działalności i stabilny wzrost.

Klienci: Na 30 września 2022 r. skonsolidowane należności brutto od klientów wyniosły 160 mld zł i zwiększyły się o 6% w porównaniu z końcem września 2021 r. – należności od klientów indywidualnych wyniosły 83 mld zł, należności od podmiotów gospodarczych 65 mld zł. Na koniec września 2022 roku depozyty klientów wzrosły o 7% w stosunku do końca września 2021 r. i wyniosły 189,5 mld zł, w tym depozyty od klientów indywidualnych wzrosły o 2% do poziomu 104,6 mld zł, biznesowe o 13% do 84,9 mld zł.

Linie biznesowe:

O 16% r/r wzrósł portfel Kont Jakie Chcę, utrzymane, relatywnie do spadającego rynku, wysokie poziomy sprzedaży kredytu gotówkowego. Rozwój biznes bancassurance – porównywarka ubezpieczeń komunikacyjnych. Projekt MOCne w biznesie – cykl warsztatów z inspirującymi kobietami biznesu, a także konkursy na najlepszy biznesplan.

Bankowość detaliczna:

  • 4,37 mln kont osobistych w złotych (+7% r/r);
  • 2,82 mln otwartych Kont Jakie Chcę (+16% r/r);
  • 2,88 mln (+11% r/r) aktywnych klientów digital, w tym 2,2 mln klientów mobilnych (+13% r/r);
  • 56,9 mln transakcji w bankowości mobilnej w III kw., +33% III kw. 2021;
  • 2,3 mld zł sprzedaży kredytów gotówkowych w III kw., +19% III kw. 2021 – wzrost portfela brutto o 1,5% r/r (+0,8% vs. II kwartał 2022);
  • 1,2 mld zł sprzedaży kredytów hipotecznych w III kw.

MŚP:

  • 334 tys. (+9% r/r) aktywnych klientów digital, w tym 162 tys. klientów mobilnych (+12% r/r);
  • 1,6 mln transakcji w bankowości mobilnej w II kw., +25% III kw. 2021;
  • Wzrost portfela brutto finansowania MŚP o 3% r/r do 16,4 mld zł (+1% vs. II kwartał 2022);
  • Wzrost wolumenu depozytów o 4% r/r do 24,2 mld zł;
  • Leasing dla MŚP – wzrost portfela o 12% r/r do 7,1 mld zł. 

Biuro Maklerskie:

  • 30 tys. klientów digital, w tym 7,3 tys. klientów mobilnych;
  • 140% wzrost przychodu r/r z produktów strukturyzowanych dla klientów zamożnych;
  • Dalszy wzrost zainteresowania inwestycjami w instrumenty pochodne (kontrakty terminowe, opcje): obroty +19% r/r.

Bankowość Biznesowa i Korporacyjna:

  • 19% wzrost portfela kredytów pracujących;
  • 32% wzrost dochodów z wymiany walut na platformie eFX;
  • 25% wzrost sprzedaży limitów kredytowych;
  • 19% wzrost wykorzystania limitów trade finance;
  • 4,6 tys. klientów mobilnych +10% r/r;
  • nowe funkcjonalności i usprawnienia w bankowości elektronicznej iBiznes24, aplikacji mobilnej iBiznes24 mobile oraz usłudze iBiznes24 Connect;
  • nagrody: Best e-banking implementation w prestiżowym konkursie e-Commerce Polska awards za wdrożenie i wykorzystanie czeków BLIK jako sposobu dystrybucji wsparcia humanitarnego dla uchodźców z Ukrainy; tytuł „Najlepszego banku w zakresie odpowiedzialności korporacyjnej” w Europie Środkowo-Wschodniej w konkursie „Euromoney Awards for Excellence” za wsparcie dla uchodźców; tytuł „Najlepszej Instytucji Współpracującej” przyznany przez Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Instrumentów Finansowych Programów Unii Europejskiej, „Financing Provider of the Year, CEE” w Eurobuild Award. 

Bankowość Korporacyjna i Inwestycyjna:

  • 131% wzrost przychodów z transakcji na rynkach finansowych;
  • 128% wzrost przychodów z usług bankowości transakcyjnej;
  • 60% wzrostu przychodów z usług skarbowych;
  • 16% wzrost przychodów z usług Trade Finance;
  • udział w transformacji polskiego sektora energetycznego – współfinansowanie budowy farm wiatrowych oraz doradztwo w procesach fuzji i przejęć w tym obszarze;
  • automatycznie odnawiany czek BLIK – jako jedyna instytucja finansowa na rynku.

Leasing:

  • Sfinansowane aktywa netto o wartości 4,9 mld zł – 1,8% r/r;
  • Wartość portfela leasingowego 12,53 mld zł – wzrost + 10% r/r, przy jednoczesnym utrzymaniu jego dobrej jakości.

Faktoring:

  • obroty wyniosły 29,7 mld zł, wzrost o 16,5% r/r;
  • portfel kredytów wzrósł o 9% r/r do 7 mld zł;
  • czwarta pozycja na rynku pod względem obrotów, z udziałem 9%;
  • druga pozycja pod względem bilansu, wzrost +9% r/r, udział w rynku 16%;
  • lider w zakresie finansowania dostawców z 21% udziałem w rynku, wzrost +7% r/r;
  • współpraca z BGK w programach faktoringowych – uruchomiony nowy program gwarancji kryzysowych.

Grupa Santander Consumer Bank:

  • Należności kredytowe netto 15,4 mld zł;
  • Zobowiązania wobec klientów 10 mld zł;
  • Aktywa na koniec okresu wyniosły 20,5 mld zł;
  • Zysk netto 331 mln zł.
ŹRÓDŁOSantander Bank Polska