Zarząd Banku Gospodarstwa Krajowego przekazał Radzie Nadzorczej efekty prac związanych z bilansem otwarcia. Stwierdzone nieprawidłowości w działalności władz banku w ostatnich latach wynikają z braku stosowania standardów etycznych i sprawdzonych praktyk w zarządzaniu w niektórych obszarach banku, braku nadzoru właścicielskiego zwłaszcza nad Fundacjami oraz realizowania celów partyjnych. Obecne władze banku poinformowały Radę Nadzorczą, że oszczędności uzyskane w wyniku wdrożenia działań naprawczych w samym tylko 2024 roku powinny sięgnąć ok. 160 mln zł.
W ciągu trzech miesięcy prac zespół pracowników banku oraz zewnętrznych audytorów przeprowadził badanie dokumentów w sześciu obszarach: fundacje, marketing, HR, inwestycje kapitałowe, gospodarka własna i IT (w tym zakresie trwa pogłębione badanie).
Jednocześnie Zarząd przedstawił Radzie analizę wniosków płynących z audytu. W szczególności analiza ta objęła funkcjonowanie czterech fundacji powołanych przez bank.
Uwagę kontroli zwrócił radykalny wzrost darowizn udzielanych ze środków banku: z poziomu 1,8 mln zł w 2015 roku do 103 mln zł w 2023 roku. Wykazano, że mimo znaczącego wzrostu wartości dotacji, nie stworzono w banku w relacji z fundacjami właściwego nadzoru i kontroli nad ich działalnością.
Przeprowadzona analiza wykazała m.in.:
- brak nadzoru banku nad wydawaniem środków finansowych przez fundacje BGK, które nie stosowały zasad i procedur kontrolnych, co umożliwiło otrzymywanie dotacji przez podmioty i osoby powiązane politycznie,
- przekazywanie darowizn przez fundacje BGK tym samym podmiotom i na ten sam cel,
- natrafiono na znamiona konfliktów interesów pomiędzy pracownikami banku a fundacji poprzez podwójne zatrudnienie, w tym również na poziomie Zarządu Banku.
Obecnie trwają analizy prawne dotyczące podjęcia konkretnych działań, w szczególności złożenia zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa na szkodę BGK oraz zainicjowanie postępowań prawnych o naprawienie szkody wyrządzonej bankowi.