Mastercard otwiera nabór do programu „Strive EU Innovation Fund”

Mastercard otworzył nabór zgłoszeń do programu „Strive EU Innovation Fund”. Celem nowej inicjatywy Mastercard jest wsparcie rozwoju narzędzi, które pomogą europejskim mikroprzedsiębiorcom w ich cyfrowej transformacji.

Do programu zostanie wybranych 20 projektów realizowanych w krajach Unii Europejskiej, które otrzymają bezzwrotne dotacje w wysokości do 500 000 euro, a także pomoc techniczną i mentoring, co pozwoli im przyspieszyć rozwój ich rozwiązań.

Zgłoszenia może wysłać każda firma bez względu na wielkość. Do programu mogą aplikować zarówno start-upy, jak i podmioty o bardziej ugruntowanej pozycji na rynku. Warunkiem ich udziału jest, by rozwiązania, które proponują, były szyte na miarę potrzeb mniejszych przedsiębiorstw i wspierały je w konkretnych obszarach, takich jak:

  1. Odblokowanie kapitału obrotowego i kredytów poprzez embedded finance;
  2. Bezpieczne przejście na technologię cyfrową poprzez wzmocnienie obszaru cyberbezpieczeństwa;
  3. Odpowiadanie na zmieniające się preferencje konsumentów i oczekiwania regulacyjne dotyczące zrównoważonego rozwoju;
  4. Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w celu oszczędności czasu i zwiększenia przychodów.      

“Małe firmy są podstawą europejskiej gospodarki, a teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej potrzebują wsparcia, które pomoże im w pełni uczestniczyć w europejskiej gospodarce cyfrowej” – powiedział Mark Barnett, prezes Mastercard Europe. “Jesteśmy przekonani, że dzięki programowi „Strive EU Innovation Fund”, w ciągu najbliższych miesięcy poznamy wiele innowacyjnych projektów, które realnie wpłyną na rozwój segmentu mikro i małych przedsiębiorstw”.

Rozwój programu Strive w Europie

„Strive EU Innovation Fund” jest częścią globalnego programu Strive od Mastercard i jednocześnie pierwszą inicjatywą realizowaną w ramach ogłoszonego w listopadzie zeszłego roku w Parlamencie Europejskim  Strive EU, który będzie realizowany przez Caribou Digital.

Program Mastercard Strive, uruchomiony w 2021 r. i realizowany przez Mastercard Center for Inclusive Growth, obejmuje szereg programów filantropijnych, których celem jest wspieranie w rozwoju cyfrowym ponad 10-milionowej globalnej społeczności małych firm.

W ramach programu Strive EU, Mastercard chce zwiększać odporność na wyzwania rynkowe i przyspieszać wzrost europejskich małych firm, ułatwiając im dostęp do innowacji. Pomoże im to w uzyskaniu kapitału, przejściu na technologię cyfrową oraz poszerzaniu sieci kontaktów i know-how.

Strive EU będzie opierać się na silnych fundamentach dwóch inicjatyw lokalnych w Europie: Strive Czechy i Strive Wielka Brytania. Program Strive w Wielkiej Brytanii od momentu uruchomienia w 2021 r. dotarł do ponad 1 mln przedsiębiorców, zapewniając im dostęp do zasobów, szkoleń i mentorów. Wszystko po to, aby małe przedsiębiorstwa mogły w pełni korzystać z gospodarki cyfrowej. Program Strive w Czechach skupia się na szybkim wzroście potencjału lokalnych interesariuszy. Dociera do firm z sektora MŚP w całym kraju, oferując im nowe linie usług, obserwowanie dobrych praktyk innych podmiotów i pomoc techniczną. Docelowo program ma objąć 250 tys. MŚP.

“Dzięki postępowi cyfrowemu możemy zapewnić wszystkim, a zwłaszcza małym firmom, narzędzia do rozwoju oraz budowania i wzmacniania odporności na wyzwania, które spotykają na swojej drodze. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze efekty dotychczasowych działań oraz cieszymy się, że zasięg tego programu został rozszerzony na całą Europę” – powiedziała Payal Dalal, starsza wiceprezes ds. wpływu społecznego na rynki międzynarodowe w Mastercard Center for Inclusive Growth.

Wsparcie Rady Małych Przedsiębiorstw Strive EU

Oprócz Funduszu Innowacji, Mastercard utworzy Radę Małych Przedsiębiorstw Strive EU, aby zbudować europejski ekosystem przedsiębiorczości i zachęcić do współpracy inne podmioty. Rada, której przewodniczyć będzie Mark Barnett, składać się będzie z 10-15 wpływowych ekspertów, podmiotów sektora prywatnego i przedstawicieli małych firm. Jej członkowie zostaną ogłoszeni na początku lutego.

Rada Małych Przedsiębiorstw Strive EU odegra kluczową rolę w wyborze ostatecznych beneficjentów Funduszu Innowacji, a także wesprze zwycięzców środkami finansowymi i różnego rodzaju zasobami, w tym mentoringiem w trakcie trwania inicjatywy.

Małe i średnie firmy stanowią 99,8% wszystkich polskich przedsiębiorstw[1].. Według danych Parlamentu Europejskiego[2], większość małych i średnich przedsiębiorstw w Europie to firmy rodzinne, w szczególności mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 10 pracowników. Zgodnie z badaniami Mastercard[3], tylko 38% rodzinnych biznesów w Polsce czuje się dobrze przygotowanych do działania w coraz bardziej cyfrowej gospodarce. Mimo iż 40% przedstawicieli firm deklaruje chęć wdrożenia nowych narzędzi cyfrowych, to jednak znaczna część z nich (28%) nie jest pewna, które rozwiązania będą dla nich najlepsze. Wśród przedstawicieli polskich, rodzinnych MŚP, poziom tej niepewności jest nieco mniejszy i wynosi 20%.  Jednak wiele innych czynników powstrzymuje polskie firmy rodzinne przed wdrażaniem rozwiązań cyfrowych. Należą do nich m.in. obawy związane z cyberbezpieczeństwem (42%) i ochroną prywatności (30%).

Więcej informacji na temat składania wniosków do funduszu „Strive EU Innovation Fund” można znaleźć na stronie: https://strivecommunity.org/innovation-fund-eu.

Aplikacje do programu można złożyć do 11 marca 2024 r., do godz. 12:00 czasu środkowoeuropejskiego. Ocena aplikacji odbędzie się w czerwcu, a ostateczni laureaci grantu zostaną ogłoszeni w listopadzie 2024 roku.

[1] https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport-o-stanie-sektora-maych-i-rednich-przedsibiorstw_13_10_2022.pdf

[2] Parlament Europejski. SME focus – Long-term strategy for the European Industrial future. April 2020. Dostęny tu: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2020/648776/IPOL_STU(2020)648776_EN.pdf. Z lipca 2023. 

[3] Firmy rodzinne a cyfrowa przyszłość – wyniki badania Mastercard przeprowadzonego w czerwcu 2023 r. za pośrednictwem swojego partnera badawczego Vitreous Worldwide. W badaniu wzięło udział 10 501 respondentów w Europie.

ŹRÓDŁOMasterCard