- KiedyDoSklepu.pl umożliwia planowanie wygodnych i bezpiecznych zakupów, z większym prawdopodobieństwem uniknięcia tłoku i kolejek w sklepie
- Z analizy Mastercard wynika, że we wczesnych godzinach porannych i późnych godzinach wieczornych liczba osób w sklepie może być nawet o 70% mniejsza niż w czasie zakupowego szczytu
Mastercard udostępnił KiedyDoSklepu.pl – narzędzie, które na podstawie analizy trendów zakupowych pozwala określić, jaki ruch panuje w sklepach spożywczych na terenie Polski w różnych porach dnia i tygodnia. Dzięki temu konsumenci mogą zaplanować zakupy na czas, kiedy łatwiej będzie im utrzymać fizyczny dystans w stosunku do innych klientów, zalecany w czasie trwającej pandemii koronawirusa. W ten sposób Mastercard pomaga konsumentom zrobić niezbędne, codzienne zakupy w bezpieczniejszy i wygodniejszy sposób.
KiedyDoSklepu.pl pozwala skorzystać z kilku filtrów, dzięki którym użytkownik może sprofilować swoje zapytanie. Wystarczy wpisać kod pocztowy, typ sklepu spożywczego (hipermarket/supermarket, dyskont/hurtownia lub sklep osiedlowy) i dzień tygodnia (dzień roboczy lub weekend). W ten sposób konsumenci z całej Polski mogą sprawdzić spodziewany ruch w wybranym rodzaju sklepu o danej porze dnia i tygodnia, aby zdecydować, kiedy najlepiej wybrać się na zakupy, jeśli chcą zadbać o komfort i bezpieczeństwo swoje, innych kupujących i pracowników sklepu.
Analizy trendów zakupowych na potrzeby narzędzia KiedyDoSklepu.pl są aktualizowane w cyklu tygodniowym, dzięki czemu konsumenci mogą planować wizytę w sklepie na podstawie aktualnych informacji z kilku ostatnich dni.
Nowe narzędzie od Mastercard wykorzystuje informacje na temat trendów w wydatkach konsumenckich, które są agregowane i anonimizowane zgodnie z zasadami bezpiecznego przetwarzania danych, stosowanymi przez Mastercard.
„Gdy w październiku 2019 r. ogłosiliśmy nasze zasady odpowiedzialnego przetwarzania danych, podkreślaliśmy, że innowacyjne rozwiązania w tym obszarze powinny przynosić korzyści ich posiadaczom, czyli konsumentom. KiedyDoSklepu.pl jest przykładem takiego właśnie podejścia. Sporządzając analizy trendów zakupowych, dajemy konsumentom zupełnie nowe możliwości. W tym przypadku mogą oni wybrać optymalną porę na codzienne zakupy, dbając w ten sposób o swój komfort i bezpieczeństwo” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację, Mastercard Europe.
Najmniejszy ruch rano i wieczorem
Analiza trendów dotyczących wydatków w sklepach spożywczych pozwoliła Mastercard sporządzić indeks liczby transakcji, obrazujący ruch w sklepach na przestrzeni dnia oraz tygodnia. Z analizy wynika, że nowa sytuacja i ograniczenia w poruszaniu się, a w szczególności praca z domu, zmieniły zachowania zakupowe Polaków.
w weekendy. O ile dni robocze są przy tym do siebie podobne, to sobota i niedziela znacząco różnią się od siebie nawzajem. Trzymając się przykładu małych sklepów osiedlowych, które często są czynne również w niedzielę, widać, że szczyt zakupów w te dni przypada na zupełnie inne godziny. W sobotę odwiedzamy je najczęściej około 10:00-12:00, a w niedzielę ok. godziny 18:00, choć w tym dniu tygodnia trend jest bardziej rozciągnięty w czasie.
W ostatnich tygodniach widoczny był również efekt tzw. godzin dla seniorów (zniesionych z dniem
4 maja), które spowodowały przesunięcia ruchu w ciągu dnia. Na przykładzie sklepów osiedlowych widać, że w godzinach dla seniorów (10:00-12:00) ruch malał, gdyż był ograniczony do jednej grupy społecznej, zaś bezpośrednio przed i po następowała kompensacja widoczna w większej liczbie transakcji. Niezależnie od tego, czy obowiązywały godziny dla seniorów, czy nie, niezmiennie porami dnia, gdy najmniej osób robiło zakupy, były godziny poranne i wieczorne.
KiedyDoSklepu.pl od Mastercard jest przykładem tego, w jaki sposób wgląd w trendy zakupowe może pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych. Mastercard jest partnerem dla instytucji takich jak sieci handlowe czy administracja publiczna i samorządy, które dzięki odkrywaniu zależności i trendów w wydatkach mogą lepiej zrozumieć zachowania konsumentów i trafniej odpowiadać na ich potrzeby. Na przykład narzędzie KiedyDoSklepu.pl może pomóc menedżerom sklepów spożywczych lepiej zaplanować wykorzystanie zasobów ludzkich, a także środków służących do ochrony zdrowia zarówno ich klientów, jak i pracowników.
Jednocześnie zarówno konsumenci, jak i partnerzy biznesowi Mastercard, mogą być pewni, że firma analizuje trendy w wydatkach z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i ochrony prywatności. Stanowią one podstawę modelu biznesowego Mastercard i są nieodłącznym elementem wszystkich produktów i usług firmy. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych mechanizmów agregacji i anonimizacji danych, w tym z wykorzystaniem narzędzi takich jak Truata, informacje dotyczące konkretnych transakcji pozostają niewidoczne i nigdy nie są analizowane, ani udostępniane. Metodologia ta wyklucza również możliwość identyfikacji konkretnych sieci handlowych, a także analizę danych dla zbiorów niespełniających warunku odpowiedniej liczebności (dotyczyć to może zarówno populacji, jak i formatów analizowanych sklepów).