BLIK to jeden z największych cyfrowych systemów płatności mobilnych w Europie. W 2024 roku użytkownicy zrealizowali za jego pomocą 2,4 mld transakcji o wartości 347,3 mld zł, a według raportu EY jego działalność wygenerowała 42 mld zł wartości dodanej – co odpowiada 1,2 proc. PKB. Jako polska innowacja, która zmieniła rynek płatności, BLIK jest partnerem kampanii „We did it in Poland”, podkreślającej globalny potencjał rozwiązań stworzonych nad Wisłą. Inicjatywa realizowana pod patronatem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej pokazuje, że technologie rozwijane w Polsce skutecznie konkurują na międzynarodowych rynkach i mają realny wpływ na gospodarkę.
Kampania „We did it in Poland”, za którą odpowiada Fundacja WłączeniPlus, ruszyła, by przeciwdziałać szkodliwym stereotypom, budować zainteresowania europejskich partnerów i inwestorów współpracą z polskimi firmami oraz zwrócić uwagę mediów na potencjał lokalnej gospodarki.
W czasie trwającej prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej, kampania stanowi ważny element budowania pozytywnego przekazu o naszym państwie – nie tylko w kraju, ale i na arenie międzynarodowej. Podkreśla wkład Polski w rozwój regionu Europy Środkowej oraz prezentuje projekty i rozwiązania technologiczne, które powstały nad Wisłą i dziś skutecznie konkurują na rynkach europejskich.
19 marca w Brukseli podczas „The Competitiveness & Security Business Summit 2025” odbyła się międzynarodowa inauguracja kampanii oraz interaktywnej wystawy stworzonej w jej ramach. Wydarzenie było pretekstem do dyskusji o konkurencyjności, innowacjach i bezpieczeństwie europejskiego biznesu.
BLIK to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i lubianych brandów fintech w Polsce. Popularność tej metody stale rośnie – tylko w 2024 roku jego użytkownicy zrealizowali 2,4 mld transakcji o łącznej wartości 347,3 mld złotych. Ten system płatności mobilnych cieszy się dużym zaufaniem i jest nieodłącznym elementem codziennych transakcji milionów Polaków. Ponadto według szacunków raportu „10 lat BLIKNĘŁO” przygotowanego przez ekspertów EY, w ubiegłym roku działalność BLIKA wspierała tworzenie 42 mld zł wartości dodanej, co odpowiada 1,2 proc. PKB, a jeśli dynamika wzrostu zostanie utrzymana, to do 2027 roku wpływ BLIKA na polską gospodarkę może wzrosnąć do 2,1 proc. PKB. Jako innowacja, która przyczynia się do rozwoju polskiej gospodarki BLIK znalazł się w gronie nowatorskich rozwiązań prezentowanych w kampanii „We did it in Poland”.
– Kampania „We did it in Poland” udowadnia, z jak wielu projektów, które powstają i rozwijają się w Polsce możemy być dumni. Niezależnie od tego, czy spojrzymy na branżę fintech, nowe technologie i przemysł, czy rozwiązania nastawione na wspieranie zrównoważonego rozwoju, mamy się czym chwalić na arenie międzynarodowej. Cieszy nas, że BLIK jest częścią kampanii, która pokazuje Polskę jako kraj ambitnych ludzi i konkretnych innowacji. Czas polskiej prezydencji w Radzie UE to doskonały moment, by prezentując się na arenie międzynarodowej, wzmacniać przekonanie, że produkty i usługi tworzone w Polsce mają potencjał daleko wykraczający poza granice naszego kraju – mówi Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
BLIK – polska innowacja o globalnym zasięgu
Kampania „We did it in Poland” podkreśla, że polskie rozwiązania technologiczne nie tylko odnoszą sukcesy na krajowym rynku, ale również budują swoją pozycję na arenie międzynarodowej. BLIK jest tego najlepszym przykładem – system płatności mobilnych, który zrewolucjonizował rynek w Polsce, dziś rozwija się także za granicą. Po debiucie na Słowacji, kolejnym krokiem jest ekspansja w Rumunii, gdzie operator systemu uzyskał już autoryzację narodowego banku. Plany rozwoju zakładają dalsze zwiększanie obecności BLIKA w Europie i umacnianie jego pozycji w globalnym ekosystemie finansowym.
BLIK pokazuje siłę polskiej technologii również na tle innych rozwiązań fintech działających w Europie. Zgodnie z danymi z raportu EY, spośród wszystkich europejskich systemów płatności mobilnych to właśnie BLIK odnotował najwyższą liczbę transakcji w 2023 roku – ponad 1,7 mld, co daje średnio 47 transakcji na mieszkańca Polski rocznie. W ubiegłym roku liczba ta wzrosła, przekraczając 2,4 mld, czyli około 64 transakcji per capita. W kontekście konsolidującego się europejskiego rynku płatności, nie tylko utrzymuje wysoką pozycję konkurencyjną, ale staje się również realną alternatywą wobec zagranicznych graczy, wpisując się w unijną strategię budowy suwerennych, europejskich systemów płatniczych. To dowód na to, że innowacje rozwijane w Polsce mogą nie tylko odpowiadać na potrzeby lokalnego rynku, ale także stać się fundamentem dla nowoczesnej, cyfrowej gospodarki w skali europejskiej. Udział BLIKA w kampanii „We did it in Poland” to kolejny krok w budowaniu świadomości, że polska technologia ma globalny potencjał.