Nadchodzące Święta Bożego Narodzenia będą wyjątkowo radosne dla sektora hotelarsko-gastronomicznego

Szacuje się, że wydatki Polaków na wizyty w restauracjach wzrosną nawet
o 21,6 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym

  • Konsumenci wracają do zakupów w sklepach stacjonarnych – przewiduje się wzrost o 1,5 proc., porównując rok do roku.
  • Wyższe będą wydatki na biżuterię i akcesoria (+4,3 proc.).
  • Polscy konsumenci wydadzą natomiast mniej na artykuły pierwszej potrzeby, takie jak żywność (spadek o 7,3 proc. rok do roku).

Według najnowszych prognoz Mastercard SpendingPulse, między 1 listopada a 24 grudnia tego roku, polscy konsumenci wydadzą w restauracjach o 21,6 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku. Mastercard SpendingPulse mierzy sprzedaż detaliczną w sklepach stacjonarnych i online, uwzględniając wszystkie formy płatności, w tym gotówkę, i nie jest korygowany o inflację. Przewidywany wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce, jak również na dziewięciu badanych rynkach europejskich, wskazuje na utrzymującą się dobrą kondycję finansową konsumentów.

„Najnowsze prognozy SpendingPulse od Mastercard wskazują na ostrożny optymizm europejskich konsumentów, z których wielu – świadomych kosztów w tym sezonie świątecznym – z uwagą nawiguje między wysoką inflacją, wyższymi ratami kredytów hipotecznych i niepewnym otoczeniem gospodarczym. Dobrą wiadomością dla sprzedawców detalicznych i sektora hotelarsko-gastronomicznego jest to, że konsumenci nadal chcą wydawać pieniądze, szczególnie na prezenty dla najbliższych oraz wyjścia do restauracji” – komentuje Natalia Lechmanova, Senior Economist w Mastercard Europe.

Kluczowe trendy na sezon okołoświąteczny 2023:

  • Opierając się stale rosnącemu zapotrzebowaniu na kolekcjonowanie osobistych doświadczeń i chęci do spotkań towarzyskich w okresie świątecznym, oczekuje się, że wydatki w sektorze restauracyjnym wzrosną o +14,4 proc. r/r na dziewięciu rynkach europejskich, z Polską (+21,6 proc. r/r) na czele, a następnie we Włoszech (+18,1 proc. r/r) i Hiszpanii (+15,5 proc. r/r). Ten wzrost w sektorze gastronomicznym wynika z zamiarów konsumentów, którzy okres świąteczny chcą celebrować z rodziną i przyjaciółmi w restauracjach.
  • Pandemia zmieniła zachowania konsumentów, kierując ich w stronę e-commerce. Mastercard SpendingPulse przewiduje, że w tym roku będzie dominować podejście hybrydowe, tj. wizyty w sklepach stacjonarnych i zakupy online. Trend powrotu do tradycyjnych sklepów będzie szczególnie widoczny we Francji (+7,9 proc. r/r), Hiszpanii (+7,5 proc. r/r) i Włoszech (+6,6 proc. r/r). W Polsce zmiana wyniesie +1,5 proc. w stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym.
  • Odzież i biżuteria znajdują się na szczycie tegorocznej listy życzeń konsumentów. Oczekuje się, że kategorie te wzrosną odpowiednio w skali Europy o +4,6 proc. r/r i +3,6 proc. r/r, ponieważ konsumenci będą kupować zarówno prezenty dla najbliższych, jak i stroje świąteczne dla siebie. Przewidywane wzrosty wydatków na odzież są najbardziej widoczne w prognozach dla Hiszpanii (+13,0 proc. r/r) i Wielkiej Brytanii (+5,3 proc. r/r), podczas gdy wydatki na biżuterię mają odnotować największy wzrost na Węgrzech (+8,0 proc. r/r), w Holandii (+6,1 proc. r/r), we Włoszech (+5,2 proc. r/r) i w Wielkiej Brytanii (+5,1 proc. r/r). Przewiduje się, że w Polsce wydatki na biżuterię wzrosną o +4,3 proc., ale te na odzież będą o -5,3 proc. niższe w porównaniu r/r.
  • Oczekuje się, że wydatki na podstawowe produkty, takie jak artykuły spożywcze, wzrosną o +5,2 proc. r/r w skali Europy, głównie z powodu inflacji, ale także chęci kupujących do delektowania się przysmakami zarezerwowanymi na specjalne okazje. Jest to najbardziej widoczne w Hiszpanii (+13,5 proc. r/r), na Węgrzech (+12,1 proc. r/r) i we Włoszech (+7,8 proc. r/r). W Polsce wskaźnik ten będzie niższy niż przed rokiem o -7,3 proc.

 

ŹRÓDŁOMastercard