Pandemia hamuje ruch w polskiej gospodarce – zapytania o kondycję kontrahentów i klientów spadły o 39 proc.

Trwająca piąty tydzień kwarantanna odbija swoje piętno na gospodarce. Spadek sprzedaży w polskich firmach między 13 a 19 kwietnia można szacować na 39 proc. – wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Ograniczenie podaży i popytu przekłada się na topniejącą liczbę raportów sprawdzających wiarygodność płatniczą potencjalnych klientów. Wielu sprzedających, przed podpisaniem umowy zagląda bowiem do BIG InfoMonitor i sprawdza czy potencjalny klient nie narobił wcześniej długów.

Spadek sprzedaży przedsiębiorstw zablokowanych przez pandemię w piątym tygodniu kwarantanny utrzymał się na zbliżonym poziomie do spadku odnotowanego tydzień wcześniej. Między 13 a 19 kwietnia wyniósł 39 proc. wobec 41 proc. w okresie od 5 do 12 kwietnia.

Obraz1

Źródło: BIG InfoMonitor

Każdego dnia, różnego rodzaju przedsiębiorstwa upewniają się w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor czy mogą zaufać konsumentowi, który np. chce kupić telefon lub pakiet telewizji kablowej. Sprawdzają też czy długów nie firma, która składa zlecenie na usługi lub towary. Im ruch w gospodarce większy, tym więcej pytań o solidność płatniczą osób fizycznych i przedsiębiorstw. – Jednak w sytuacji blokady gospodarki liczba takich zapytań spada. W pierwszym tygodniu paraliżu wynikającego z obostrzeń gospodarczych było ich o ponad 20 proc. mniej niż w analogicznym tygodniu minionego roku, w kolejnych tygodniach spadek przekroczył 30 proc., a teraz drugi z kolei tydzień sięga około 40 proc. Wzrost ten pokazuje, że polska gospodarka coraz bardziej wyhamowuje – informuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Raporty z BIG InfoMonitor pokazują wiarygodność płatniczą i są potrzebne wszędzie tam, gdzie oferujący usługę czy towar z odroczonym terminem płatności chce się upewnić, że kupuje partner, który nie ma przeterminowanych długów. Oznacza to niższe ryzyko, że nie zapłaci podjętych zobowiązań. Zapytania sprawdzające wiarygodność płatniczą składają do BIG InfoMonitor m.in. operatorzy telewizji kablowej, dostawcy internetu, firmy telekomunikacyjne, leasingowe, faktoringowe, pożyczkowe, banki, franczyzodawcy oraz przedsiębiorstwa z różnych branż weryfikujące swoich partnerów biznesowych.

W całym zeszłym roku przedsiębiorcy zweryfikowali w rejestrze BIG InfoMonitor wiarygodność płatniczą blisko 7,5 mln osób i prawie 1,6 mln firm, co oznacza, że zapytali o niemal co piątego pełnoletniego Polaka i o ponad połowę działających na rynku przedsiębiorstw.

Exit mobile version