- PKO Leasing w konsorcjum z Solaris Bus&Coach dostarczy Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu (MPK) w Krakowie do 190 autobusów.
- Podmioty podpisały 3 lipca 2025 r. umowy na realizację pierwszych partii dostaw blisko 50 pojazdów.
- To jedno z największych zamówień na autobusy komunalne w Polsce w ostatnich latach.
- Transakcja umacnia pozycję firmy w obszarze finansowania autobusów na polskim rynku.
Finansowane przez PKO Leasing autobusy w ciągu najbliższych 4 lat będą zasilać tabor krakowskiej komunikacji miejskiej. Za dostawę pojazdów odpowiada Solaris Bus&Coach. Podpisana 3 lipca br. umowa realizacyjna dotyczy zakupu i dostarczenia w ciągu 9 miesięcy pierwszych 48 pojazdów o łącznej wartości 102,46 mln brutto, w tym:
- 35 standardowych autobusów miejskich (Solaris Urbino 12),
- 13 autobusów midi (Solaris Urbino 10,5).
– Kontrakt z MPK w Krakowie na maksymalnie 190 autobusów to jedna z największych inwestycji w miejską komunikację autobusową w Polsce w ostatnich latach. Ma on duże znaczenie zarówno biznesowe, jak i społeczne – nowe pojazdy zmodernizują transport publiczny w jednym z największych polskich miast, a sama skala projektu i jego długoterminowy charakter umacniają naszą pozycję na rynku finansowania transportu ciężkiego i otwierają dalsze możliwości rozwoju w tym segmencie. Cieszymy się ze współpracy z MPK – nasze kompetencje, w połączeniu z jakością pojazdów Solaris Bus&Coach, gwarantują profesjonalną i terminową realizację dostaw. Nasz optymizm co do dalszego wzrostu potwierdzają również zawarte już umowy z innymi miastami – mówi Tomasz Bogus, Prezes Zarządu PKO Leasing.
Realizacja zamówienia będzie przebiegać etapami, co pozwoli na sprawną integrację nowych pojazdów z istniejącym taborem MPK. Zapewni ciągłość świadczenia usług komunikacyjnych dla mieszkańców Krakowa. Nowe autobusy zastąpią najstarsze pojazdy spalinowe we flocie MPK, co znacząco wpłynie na poprawę jakości powietrza i komfort podróży w Krakowie. Realizacja tego zamówienia będzie oznaczać, że mieszkańców Krakowa będą przewozić tylko autobusy wodorowe, elektryczne, hybrydowe oraz wyposażone w najwyższą europejską normę silnika Euro 6.
Wzrosty w finansowaniu autobusów
PKO Leasing utrzymuje silną pozycję w segmencie finansowania autobusów w Polsce. W 2024 roku firma sfinansowała pojazdy o wartości 278,8 mln zł, osiągając 17-procentowy udział w rynku przy dynamice wzrostu 68,6 proc. r/r.
Dla porównania, cały rynek finansowania autobusów w Polsce w 2024 roku osiągnął wartość 1,64 mld zł z dynamiką wzrostu 47,5 proc. r/r. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) w zeszłym roku zarejestrowano w Polsce 2,3 tys. nowych autobusów, co oznacza wzrost o 26,4 proc. r/r. Z kolei w I kw. 2025 roku zarejestrowano 996 nowych autobusów, przy dynamice wzrostu 14,0 proc. r/r.
Kontrakt z MPK w Krakowie to kolejna transakcja w tym segmencie rynku, jaką zawarł PKO Leasing – 1 lipca 2025 r. firma podpisała umowę na dostawę autobusów dla MPK w Łodzi.