43% Polaków planuje spędzić nadchodzące wyjazdy wakacyjne za granicą, a najczęściej wybieranym kierunkiem są Włochy. Jak pokazuje badanie Visa Central Eastern Europe (CEE) Travel and Payment Intentions 2025[1], Polacy świetnie radzą sobie z zarządzaniem finansami podczas zagranicznych wycieczek, chętnie korzystając przy tym z narzędzi cyfrowych. Aż 85% deklaruje, że ich wydatki na miejscu są zgodne z pierwotnym planem, a co trzeci respondent wybiera portfele cyfrowe jako preferowaną formę płatności za granicą. Technologia staje się więc czymś więcej niż tylko ułatwieniem – to realne wsparcie w utrzymaniu kontroli nad budżetem, nawet setki kilometrów od domu. Badanie pokazuje również, że konsumenci oczekują od banków rozwiązań realnie poprawiających komfort podróżowania – i są gotowi za nie zapłacić.
Najnowsze badanie Visa, obejmujące siedem krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polskę, wskazuje na preferencje mieszkańców regionu względem podróżowania. Okazuje się, że Polacy podchodzą do tegorocznych wakacji na różne sposoby – przy czym blisko 2/5 identyfikuje się jako poszukiwacze doświadczeń, priorytetowo traktując odkrywanie świata i wychodzenie ze strefy komfortu. Jednocześnie, 1 na 4 turystów czerpie równie dużą satysfakcję z samego planowania – z dumą przejmując stery organizacji wyjazdu i dbając o to, by wszystko przebiegło bez zakłóceń. Co piąty podróżnik to łowca okazji, który nieustannie szuka dobrych ofert i sposobów, by nie przepłacać. Ponad 2 na 5 Polaków przyznaje jednak, że choć uwielbia dobre okazje, to nie pójdzie na kompromis w kwestii komfortu, bezpieczeństwa czy jedzenia.
A jakie są ich plany dotyczące wydatków? Polscy podróżnicy przewodzą w regionie CEE z budżetem na zagraniczny wyjazd przekraczającym średnio ok. 4300 zł na osobę, a najwięcej pieniędzy na miejscu przeznaczą na jedzenie, wycieczki i pamiątki. Choć 17% przyznaje, że dostosowuje wydatki do towarzyszy podróży – nawet kosztem przekroczenia założonego budżetu – niemal połowa dokładnie planuje, ile wyda jeszcze przed wyjazdem. Dyscyplina ta utrzymuje się również za granicą. Niemal co drugi turysta z Polski śledzi wydatki za pomocą bankowości cyfrowej. Efekt? Wśród osób, które wcześniej zaplanowały wakacyjny budżet, aż 85% deklaruje, że udało im się połączyć przyjemność z odpowiedzialnością finansową, a ich rzeczywiste wydatki na miejscu były zgodne z wcześniejszymi założeniami.
Badanie Visa pokazuje również, że polscy konsumenci oczekują od banków usług, które poprawią komfort ich podróży – i są gotowi za nie płacić. Obecnie najczęściej korzystają z kont walutowych (39%), usług wymiany walut (38%) oraz ubezpieczenia podróżnego powiązanego z kartą płatniczą (19%). Jednocześnie chcieliby, aby banki oferowały m.in. większe zniżki na bilety lotnicze i hotele oraz programy lojalnościowe związane z podróżami.
– Jesteśmy obecnie świadkami niezwykle ciekawej transformacji, napędzanej przez dynamiczny rozwój technologii i zmieniające się preferencje konsumentów. Z naszego badania wynika, że Polacy chętnie korzystają z dodatkowych usług bankowych związanych z podróżami i są gotowi płacić za nie średnio 8,80 zł miesięcznie. 10% osób wskazuje natomiast na więcej niż 20 zł. To pokazuje, jak ważne jest regularne monitorowanie potrzeb konsumentów, by móc ich skutecznie wspierać. Dlatego też – poza zapewnianiem podróżnym bardziej bezproblemowych, bardziej bezpiecznych i wygodnych płatności zarówno na co dzień, jak i podczas wakacji – Visa współpracuje z bankami, oferując konsumentom spersonalizowane produkty i usługi około-podróżnicze oraz wsparcie i korzyści w trakcie wyjazdów krajowych jak i zagranicznych. Wśród nich są m.in. zniżki czy większa elastyczność w kontroli wydatków – mówi Mateusz Oleksy, p.o. dyrektora generalnego Visa w Polsce, dyrektor inicjatyw strategicznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.
Cyfrowy jak Polski turysta
Badanie Visa pokazuje, że płatności cyfrowe stają się dla Polaków codziennością zarówno w kraju, jak i podczas zagranicznych podróży. Ponad 4 na 5 polskich turystów deklaruje, że będąc na wakacjach w innym kraju będzie płacić kartą, smartfonem lub smartwatchem (wzrost o 4% rok do roku[2]). Szczególnie dynamicznie rośnie popularność portfeli mobilnych – aż o 60% w ujęciu rocznym[3]. Dla jednej trzeciej Polaków to dziś preferowana metoda płatności podczas zagranicznych wyjazdów. Korzystanie z kart Visa umożliwia szybsze i bardziej bezpieczne płatności w ponad 150 milionach punktów handlowych na terenie 200+ państw i terytoriów zależnych, w przeszło 180 walutach. Znaczenie tych aspektów podkreślają również podróżni z regionu CEE – najczęściej wskazując na wygodę (64%), szybkość (61%) i bezpieczeństwo (55%) jako główne zalety płacenia kartą za granicą.
Choć Polacy już teraz dobrze radzą sobie z zarządzaniem wakacyjnym budżetem, to – jak pokazuje badanie Visa – dostrzegają rozwiązania, które mogłyby jeszcze ułatwić ten proces. Oprócz konta lub karty wielowalutowej z dostępem do aktualnych kursów walut, najczęściej wskazują na aplikację bankową z podglądem wydatków w czasie rzeczywistym i ich automatyczną kategoryzacją oraz na specjalną kartę podróżną. Rozwój spersonalizowanych usług w tym obszarze staje się więc kluczowy w przyciąganiu, angażowaniu i utrzymywaniu klientów.
Polacy planują średnio ponad 8 dni wypoczynku za granicą
O 10% więcej osób niż w ubiegłym roku[4] zamierza spędzić tegoroczne wakacje poza krajem – najczęściej wybierając Włochy, Hiszpanię i Grecję. Większość zorganizuje wyjazd samodzielnie, choć 2 na 5 konsumentów zdecyduje się na wakacje z biurem podróży. W obu przypadkach najczęściej skorzystają z kanałów online do zakupu usług i zapłacą cyfrowo. Samodzielne planowanie i rezerwowanie wyjazdów cieszą się szczególną popularnością wśród mieszkańców Węgier i Bułgarii.
– Z naszego badania wynika, że Polacy – zarówno na etapie planowania wyjazdu, jak i już podczas wakacji za granicą – chętnie korzystają z płatności za pomocą portfeli mobilnych, opartych na systemach i technologiach Visa. Kluczowa jest tutaj tokenizacja, zapewniająca dodatkową warstwę zabezpieczeń, dzięki czemu podróżujący mogą być spokojniejsi podczas dokonywania płatności – dodaje Mateusz Oleksy.
Oprócz ogólnych planów, Visa przyjrzała się również temu, jakie aspekty podróży konsumenci z regionu CEE uznają za najbardziej frustrujące. Okazuje się, że w czołówce znalazły się: nieoczekiwane zakłócenia podróży – opóźnienia i odwołania lotów, zagubiony bagaż oraz tłumy w popularnych miejscach turystycznych. I choć to wyzwanie nie znalazło się w regionalnej pierwszej trójce, aż co szósty polski turysta przyznaje, że zaskoczył go za granicą brak dostępu do preferowanych metod płatności – które po prostu nie były dostępne lub nie działały tak, jak w kraju.
Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i promocyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.
[1] O ile nie wskazano innego źródła, dane przytoczone w powyższym materiale pochodzą z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2025, które objęło: Bułgarię, Chorwację, Czechy, Węgry, Polskę, Rumunię i Słowację. Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą GfK – spółkę NIQ w marcu 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych krajów.
[2] W porównaniu do badania Visa CEE Travel and Payment Intentions 2024 obejmującego: Bułgarię, Chorwację, Czechy, Węgry, Polskę, Rumunię i Słowację, przeprowadzonego przez GFK Polonia w kwietniu 2024 r. na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z wymienionych państw.
[3] Ibidem.
[4] Ibidem.