Ponad 150 tysięcy Profili Zaufanych w PKO Banku Polskim

  • Od połowy października ubiegłego roku do dziś klienci PKO Banku Polskiego oraz Inteligo założyli ponad 150 tys. Profili Zaufanych (eGO) w bankowości elektronicznej
  • Tempo zakładania nowych Profili nabrało wyraźnego przyspieszenia po uruchomieniu przez Ministerstwo Cyfryzacji opcji sprawdzania punktów karnych przez internet
  • Szybko rosnąca liczba PZ pokazuje, że Polacy chcą i coraz chętniej korzystają z administracji online

Po ponad siedmiu miesiącach od startu usługi, Profil Zaufany w serwisach transakcyjnych banku utworzyło przeszło 150 tysięcy klientów. Dzięki niemu klienci załatwiają swoje sprawy urzędowe online i korzystają z nowo wprowadzanych usług. Sezonem wakacyjny to dobry moment na założenie PZ przez tych, którzy do tej pory tego nie zrobili – z jego pomocą można bowiem złożyć online wniosek o kartę EKUZ czy Dużej Rodziny, które mogą przydać się podczas wakacji.

Do momentu uruchomienia możliwości zakładania Profili Zaufanych w serwisach PKO Banku Polskiego – iPKO i Inteligo, z opcji tej korzystało zaledwie kilka procent Polaków, z czego większość stanowili urzędnicy. Wyraźna zmiana trendu w liczbie zakładanych Profili zaczęła zmieniać się po udostępnieniu i upowszechnieniu tej usługi przez banki.  W PKO Banku Polskim w ciągu trzech pierwszych dni od startu usługi przez serwisy transakcyjne klienci założyli blisko 9 tys. Profili, po kolejnych sześciu dniach było już ich ponad 25 tysięcy. Dziś jest to pula ponad 150 tysięcy Profili. Zdecydowany ich przyrost nastąpił w ostatnim tygodniu kwietnia tego roku i startu usługi sprawdzania punktów karnych przez internet – w tym czasie ponad 40 tysięcy klientów założyło swój PZ.

Tak wysoka liczba otwartych do tej pory Profili Zaufanych pokazuje dużą potrzebę załatwiania ważnych urzędowych spraw bez konieczności wizyty w urzędzie.

Klienci, którzy nie mają jeszcze PZ mogą założyć go w każdej chwili. Profil Zaufany może przydać się jeszcze przed wyjazdem np. na zagraniczny urlop. Dzięki niemu można np. złożyć wniosek o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Taka karta może być przydatna podczas zagranicznych podróży gdy będzie potrzeba skorzystania ze świadczeń zdrowotnych.  Wtedy koszt wizyty lekarskiej w publicznej przychodni czy leczenia szpitalnego poniesie polski NFZ. Podczas rodzinnych podróży może z kolei przydać się też karta Dużej Rodziny uprawniająca do zniżek i dodatkowych uprawnień dla rodzin m.in. tańszych biletów na wydarzenia kulturalne, wystawy, do muzeów, ośrodków rekreacyjnych, sklepów czy przejazdów komunikacją publiczną.

Jak korzystać z Profilu Zaufanego?

Profil Zaufany umożliwia dostęp m.in. do serwisów ePUAP, PUE ZUS, CEIDG,  obywatel.gov.plbiznes.gov.pl oraz regionalnych platform e-administracji, np. Wrota Mazowsza, SEKAP, Cyfrowa Małopolska. Dzięki niemu można złożyć wniosek o dowód lub prawo jazdy, zawiadomić o zbyciu pojazdu, uzyskać odpisy aktów urodzenia, małżeństwa lub zgonu, czy zarejestrować działalność gospodarczą. Można też swobodnie korzystać ze wszystkich funkcji serwisu PUE ZUS, szybko uzyskać zaświadczenie o niekaralności czy indywidualną interpretację podatkową. Jest tez możliwość elektronicznego podpisywania wniosków i pism urzędowych.

Aby go założyć wystarczy zalogować się do serwisu transakcyjnego iPKO lub Inteligo i wybrać zakładkę e-Urząd. Następnie sprawdzić poprawność swoich danych oraz nadać login potrzebny do korzystania z Profilu Zaufanego. Operację potwierdza się kodem z narzędzia autoryzacji. Na adres e-mail podany we wniosku przesyłana jest wiadomość z potwierdzeniem założenia Profilu Zaufanego. Z kolei logowanie za pomocą tak utworzonego Profilu Zaufanego do poszczególnych usług administracji publicznej odbywa się na podobnej zasadzie, jak w przypadku  szybkich płatności w sklepach internetowych – bank uwierzytelnia klienta po podaniu przez niego danych, a następnie przelogowuje go do wybranego serwisu lub umożliwia potwierdzenie dyspozycji czy złożonego wniosku.

Exit mobile version