Najnowsze badanie KIR oraz ZBP pokazuje, że Polacy chętnie i często wykorzystują bankowość elektroniczną jako sposób zdalnego uwierzytelniania – nie tylko w obszarze usług publicznych, czyli e-administracji, ale także w sektorze komercyjnym, m.in. w ramach dostępu do usług finansowych, medycznych, telekomunikacyjnych czy dostaw mediów.
Jak wynika z danych zebranych w tegorocznym badaniu KIR i ZBP*, Polacy wykorzystują bankowość elektroniczną do uwierzytelniania w różnych sektorach gospodarki. 51 proc. badanych loguje się przez bankowość elektroniczną do usług administracji publicznej (w 2024 – 43%), 40 proc. korzysta z tożsamości bankowej w usługach finansowych (w 2024 – 22%), 22 proc. w usługach medycznych (w 2024 – 21%) i w kontaktach z dostawcami mediów (w 2024 – 26%). 20 proc. badanych deklaruje wykorzystanie uwierzytelniania bankowego w kontaktach z dostawcami usług telekomunikacyjnych (w 2024 – 15%), a 15 proc. z firmami ubezpieczeniowymi (w 2024 – 18%).
Co ciekawe, najczęściej wykorzystywanym obszarem uwierzytelniania bankowego w usługach sektora komercyjnego pozostają usługi finansowe. To potwierdza, że bankowość elektroniczna stała się podstawowym narzędziem zarządzania finansami osobistymi, obejmującym nie tylko tradycyjne przelewy, ale także inwestycje, kredyty i produkty oszczędnościowe. Równolegle jednak rośnie znaczenie zdalnego uwierzytelnienia w sektorach, które jeszcze niedawno rzadziej korzystały z cyfrowej identyfikacji, jak ochrona zdrowia czy telekomunikacja. Rozszerzająca się lista usługodawców i obszarów zastosowania bankowej tożsamości wskazuje, że jesteśmy świadkami dojrzewania rynku cyfrowego, który odważnie stawia na bezpieczeństwo i interoperacyjność.
Najbardziej popularnym i powszechnym w Polsce sposobem zdalnego potwierdzania tożsamości, z wykorzystaniem bankowości elektronicznej, jest usługa mojeID dostarczana przez KIR. mojeID od ponad 6 lat wyznacza nowe standardy bezpiecznego i wygodnego potwierdzania tożsamości online. Jego powszechna dostępność znacząco usprawniła komunikację z administracją publiczną i zmieniła doświadczenia związane z korzystaniem z usług świadczonych online. mojeID jest wykorzystywane do logowania się do urzędów i serwisów, m.in. do ePUAP, Internetowego Konta Pacjenta, portalu biznes.gov.pl czy praca.gov.pl, co ułatwia załatwianie spraw urzędowych przez internet.
mojeID umożliwia również potwierdzenie tożsamości w procesie zakładania i wykorzystywania Profilu Zaufanego oraz aktywacji aplikacji mObywatel. Średnia dzienna liczba potwierdzeń tożsamości poprzez mojeID wynosi ponad 420 tys.
– Wraz z dynamicznym przenoszeniem wielu procesów biznesowych i prywatnych do internetu, rośnie znaczenie narzędzi, które gwarantują bezpieczeństwo i autentyczność danych użytkownika. mojeID odpowiada na te potrzeby – upraszcza codzienne funkcjonowanie w świecie usług online i jednocześnie wspiera rozwój cyfrowej gospodarki, podkreśla Piotr Wichowski, Dyrektor Linii biznesowej usług identyfikacji i Ognivo w KIR.
Z mojeID może dziś korzystać ponad 22,5 mln klientów bankowości elektronicznej. Bankowa tożsamość w ramach mojeID jest dostarczana przez 12 banków komercyjnych, sieć ok. 500 banków spółdzielczych oraz SKOK im. F. Stefczyka.
* Badanie ośrodka Minds&Roses, kwiecień 2025, N=1000