W związku z nadchodzącymi zmianami na rynku finansowym, związanymi m.in. z wejściem w życie dyrektywy PSD2, Mastercard wspólnie z Harvard Business Review Analytic Services przeprowadził globalne badanie wśród 300 przedstawicieli firm z branży finansowej nt. ich podejścia wobec fintechów. W ten sposób powstał raport pt. „Tradycyjne instytucje finansowe pod wpływem fintechowej rewolucji” (Traditional Financial Institutions Embrace Fintech Disruption).
Niektóre z najciekawszych wniosków dot. relacji tradycyjnych instytucji finansowych i fintechów to:
- Już 2/3 (64%) dużych graczy wykorzystuje możliwości fintechów jako platformę do rozwoju, przy czym ten odsetek ma wzrosnąć do 77% w ciągu najbliższych trzech lat
- Jednocześnie branża finansowa jest świadoma swojej przewagi nad fintechami: 72% wskazało na większą rozpoznawalność marki, 53% na zaufanie klientów, zaś 43% na doświadczenie w działaniu na uregulowanym rynku
- Z kolei zaletami fintechów mają być według bankowców: zwinność w biznesie (58%), strategia nastawiona w pierwszej kolejności na cyfrowość (44%) i przedsiębiorczy sposób myślenia (43%)
Zmiany spowodują również rozwój idei otwartej bankowości w ciągu najbliższych trzech lat:
- Dwa razy więcej tradycyjnych instytucji finansowych (51% vs. 25% obecnie) planuje wdrożyć nowe produkty i usługi oparte na otwartej bankowości
- Dwa razy więcej graczy o ugruntowanej już pozycji chce rozwijać nowe formy autoryzacji płatności (45% vs. 22% obecnie)
- Niemal dwa razy więcej bankowców (49% vs. 28%) planuje fintegrację – partnerstwo z fintechem, w celu lepszego wykorzystania idei otwartej bankowości
HBR_Mastercard_Report_Traditional_Financial_Institutions_Embrace_Fintech_Disruption