Realne oszczędności w firmach dzięki kartom służbowym

Polacy coraz chętniej korzystają z płatności bezgotówkowych. Według raportów NBP wzrost liczby kart płatniczych oraz transakcji nimi wykonywanych jest wyraźnie widoczny, nawet na poziomie kwartalnym. Prawie 85 proc. wszystkich operacji kartą stanowiły w ubiegłym roku transakcje bezgotówkowe. Tendencję wzrostową można też zauważyć w wykorzystaniu kart służbowych w MŚP.

Zgodnie z badaniem Diners Club „Podróże Służbowe w MŚP”, użycie kart firmowych wzrosło aż o 6,9 proc. na przestrzeni dwóch lat. W 2015 roku tylko 10 proc. przedsiębiorców korzystało ze służbowych kart kredytowych, podczas gdy w roku 2017 ich liczba wzrosła do prawie 17 procent.

Jak pracownicy w Pana/Pani firmie opłacają koszty podróży służbowych?

Zdecydowana większość przedsiębiorców, aż 86 proc., przy wyborze karty kieruje się tym, jak długi jest okres bezodsetkowy. Drugim najważniejszym czynnikiem jest wysokość oprocentowania karty (75 proc.). Ponad połowie przedsiębiorców (56 proc.) zależy również na dostępie administracyjnym przez Internet i możliwości stałego kontrolowania wydatków.

  – Na rynku pojawia się coraz więcej ofert kart kredytowych dla firm. Dla tych, którzy cenią sobie niskie oprocentowanie, jedną z najkorzystniejszych ofert jest karta Diners Club Partner wydawana przez Diners Club Polska (6 proc.). Przedsiębiorcy mają możliwość skorzystać z odroczonego, bezodsetkowego terminu płatności, nawet do 59 dni. – mówi Paweł Kałudow z Diners Club Polska.

Ułatwienie w prowadzeniu finansów firmy

Dzięki wprowadzeniu kart firmowych, a co za tym idzie płatności bezgotówkowych, przedsiębiorca może obniżyć koszty prowadzenia działalności. – Przechowywanie gotówki w firmie wymaga nie tylko odpowiednich fizycznych urządzeń, ale też systemu zabezpieczeń, co generuje koszty, jakie ponosi firma. – mówi Paweł Kałudow.

Ograniczenie transakcji gotówkowych jest też na pewno krokiem w stronę bezpieczniejszej firmy. Kradzież karty, szybko zauważona, jest mniej szkodliwa niż utrata gotówki, ponadto nie ma ryzyka natrafienia na sfałszowane banknoty. To jednak nie wszystkie korzyści jakie wynikają z posiadania służbowej karty.

– Korzystanie z płatności bezgotówkowych gwarantuje oszczędność czasu, a co za tym idzie, usprawnienie działania całego przedsiębiorstwa. – dodaje Paweł Kałudow.

Użytkowanie karty służbowej do opłacania podróży służbowych może nieść za sobą dodatkowe korzyści. Na przykład Diners Club oferuje do swoich kart firmowych pakiet ubezpieczenia podróżnego. Co prawda, przy podróżach na terenie Europy pracownik może się posługiwać kartą EKUZ, jednak  zapewnia ona tylko podstawową opiekę zdrowotną i nie gwarantuje w pełni bezpłatnego leczenia. W wielu krajach europejskich podróżujący musi opłacić samodzielnie pobyt w szpitalu, w niektórych, mimo posiadania karty EKUZ, płatna jest nawet wizyta u lekarza pierwszego kontaktu, czy wezwanie karetki. Zgodnie z przepisami, jeśli pracownik podczas wyjazdu służbowego będzie miał problemy zdrowotne i poniesie z tego tytułu dodatkowe koszty, pracodawca ma obowiązek pokrycia tych kosztów. Dlatego warto się zainteresować dodatkowym ubezpieczeniem pracowników.

Dodatkowo, karta służbowa może zapewnić jej użytkownikom szybsze odprawy na lotniskach, czy zniżki na hotele, co również wiąże się z oszczędnościami dla firmy.

Urzędy stawiają na płatności bezgotówkowe

Ponieważ obrót gotówką wiąże się z dodatkowymi kosztami, po pomyślnych testach i programie pilotażowym Ministerstwo Rozwoju zdecydowało się na program upowszechnienia płatności bezgotówkowych w urzędach. Jak wynika z danych KIR, do końca lutego 2018 do programu zgłosiło się aż 1398 rzędów, z czego ponad 80 proc. ma już podpisane umowy i zainstalowane terminale. Polacy bardzo chętnie korzystają z możliwości płatności kartą, dokonali już niemal 362 tys. płatności w urzędach o wartości 42,8 mln złotych.  Dzięki temu zmniejszył się również czas obsługi, co wpłynie korzystnie na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Terminale POS otrzymała też Policja, dzięki czemu za mandaty drogowe można zapłacić kartą, na miejscu.

Nota metodologiczna:

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych
w październiku 2017 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej grupie 500 przedsiębiorców.

ŹRÓDŁODiners Club