Revolut Travel Report: czego boją się polscy turyści?

  • Revolut Travel Report: 38% badanych Polaków obawia się oszustw związanych z podróżami, na przykład tego, że opłacony apartament po dotarciu na miejsce okaże się fikcją
  • Co dziesiąta osoba pytana w Polsce przyznała, że korzystanie z telefonu za granicą kosztowało ją krocie, a 18% że na urlopie za granicą transfer danych był powolny lub ograniczony
  • Revolut Bank liczy, że jego kartę płatniczą i aplikację mobilną z funkcją eSIM zabierze latem za granicę ponad 1 milion Polaków

Revolut, globalna aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 40 milionów klientów na świecie i europejski bank, gdzie swoje konto ma ponad 3 miliony polskich klientów, zapytał 15 tysięcy osób w 15 krajach (w tym tysiąc w Polsce) czego obawiają się w podróży – oto co odpowiedzieli.

Wakacje marzeń, co może pójść nie tak

Na pytanie jakie ryzyka związane z podróżowaniem budzą Twoją obawę (możliwy był wielokrotny wybór, do 3 odpowiedzi) najwięcej polskich respondentów wskazało, że jest nim zła pogoda i zdarzenia przyrodnicze takie jak deszcz nawalny lub pożary, które są w stanie doszczętnie popsuć urlop (41% wskazań). W kwietniu doświadczyły tego osoby, które podróżowały do Dubaju (powódź), a w 2023 r. turyści odwiedzający Grecję (pożary). Złej pogody na urlopie najbardziej boją się Rumuni (43%) i Chorwaci (48%), a najmniej Szwajcarzy (27%) i Hiszpanie (29%). Pogodą mniej przejmują się też młodsi Europejczycy w wieku 18-34 lata (34%).

Polki martwią się o bagaż
Drugą, równie powszechną obawą wśród badanych Polaków (40%) jest zgubienie, uszkodzenie lub kradzież bagażu, na przykład na lotnisku. Z kolei, odwołany lub opóźniony lot nie budzi takich obaw, martwi się nim co dziesiąta zapytana w Polsce osoba (22%). Utraty bagażu boją się bardziej Polki (43%) i jest to ogółem największa obawa polskich kobiet (większa niż nawałnice i pożary), niż Polacy (36%), których główną obawą pozostaje zła pogoda (43%). Utraty bagażu boją się też częściej młodzi Polacy w wieku 18-24 lata (57%) niż polscy seniorzy w wieku 65+ lat (25%). Ci ostatni najbardziej boją się złej pogody (45%). Incydent z bagażem jest zmorą obywateli krajów południa, Hiszpanów, Portugalczyków i Greków (odpowiednio 51%, 48%, 46%) a mniej boją się go Litwini, Węgrzy i Niemcy (23%, 26%, 26% wskazań). Opóźnień lotów najbardziej w Europie boją się Włosi (33%) i Hiszpanie (32%) a najmniej Chorwaci i Węgrzy (po 14%).

Uwaga na oszustów oferujących noclegi
Trzecią obawą “na podium” jest ryzyko oszustw, na przykład gdy opłacony apartament na miejscu wygląda gorzej niż w ofercie lub w ogóle nie istnieje. Tego boi się 38% badanych Polaków, choć bardziej kobiety (41%) niż panowie (35%) i bardziej młodzi w wieku 18-24 lat (57%), niż seniorzy 55+ lat (28%). Badani w Polsce martwią się też, że w razie wypadku lub choroby ubezpieczyciel odmówi im pomocy (31%). Znacznie mniej pytanych Polaków boi się utraty danych swojej karty i tego, że złodziej opróżni ich konto (21% wskazań).  9% badanych Polaków nie obawia się niczego, bo w podróżowaniu liczą się przygody! Tak odważni są głównie panowie (11%) i seniorzy w wieku 65+ (16%). A w Europie? Wakacyjnych oszustw najmniej boją się Litwini (20%) i Czesi (22%), a najbardziej Polacy (38%) i Portugalczycy (40%). O pomoc ubezpieczyciela przy wypadku i chorobie martwią się bardziej Portugalczycy i Hiszpanie (po 38%), niż Bułgarzy (20%) i Litwini (22%). Kradzieży danych karty obawiają się zwłaszcza Niemcy (31%), Austriacy i Szwajcarzy (po 30%).

W podróży warto mieć kontakt z bliskimi
W razie nieprzewidzianych zdarzeń w podróży warto być w kontakcie z rodziną w kraju, rezydentem biura podróży, konsulatem, mieć stały dostęp do internetu oraz dobry transfer danych. Niestety, zdarza się, że są z tym kłopoty. Na pytanie czy spotkał Cię kiedyś problem z telefonem/internetem w podróży zagranicznej wielu Polaków odpowiedziało twierdząco. Przyznali, że podczas wakacji (18%) lub podróży służbowej (6%) za granicą ich transfer danych był powolny/ograniczony, oraz że w trakcie wakacji (13%) lub podróży służbowej (4%) za granicą zanikał im sygnał GPS. Co dziesiąta badana osoba w Polsce (10%) przyznała, że korzystanie z telefonu/internetu za granicą kosztowało ją krocie, a 2% że jej urządzenie uległo zniszczeniu lub kradzieży w trakcie zagranicznej podróży.

Jak sobie radzić z dostępem do sieci?

Co trzecia badana w Polsce osoba (37%) nie doświadczyła nigdy problemów z telefonem lub internetem w podróży zagranicznej. Część respondentów z Polski ma sprawdzony sposób na to, by zabezpieczyć sobie dobry transfer danych za granicą: 9% wskazało, że kupują roaming od zaufanej firmy telekomunikacyjnej, 8% że podróżuję głównie po Unii Europejskiej, gdzie roaming jest tani, 4% używa mobilnego routera WiFi, a 3% wykupuję cyfrową kartę eSIM i używa jej za granicą. Taką opcję od niedawna oferuje także Revolut.

Udostępnienie cyfrowej karty eSIM w aplikacji Revolut sprawia, że Polacy mogą liczyć na wsparcie na każdym etapie podróży. Od wyszukiwania i rezerwacji miejsca pobytu dzięki usłudze Noclegi (Stays), przez dostęp do ponad 1000 saloników lotniskowych na świecie i ochronę ubezpieczeniową w podróży (plan Metal i Ultra), wyszukiwarkę lokalnych aktywności z pomocą funkcji Atrakcje (Experiences) po konkurencyjne kursy wymiany walut. Teraz, dzięki cyfrowej karcie eSIM, klienci nie muszą się też martwić nieoczekiwanym kosztem roamingu” – mówi Stefan Bogucki, Communications Manager Revolut w Polsce.

Revolut jest jednym z pierwszych banków cyfrowych z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, który zaoferował w aplikacji cyfrowe karty eSIM – efektywny kosztowo sposób na korzystanie z przesyłu danych w ponad 100 krajach i uniknięcie niespodziewanych opłat roamingowych. Od 25 marca 2024 r., klienci Revolut w Polsce, którzy posiadają telefon obsługujący funkcję eSIM, mogą aktywować cyfrową kartę eSIM i doładować ją w dowolnym momencie pakietami przesyłu danych za granicą, bez konieczności użycia fizycznej karty SIM. Cyfrowa karta eSIM może być używana równolegle z fizyczną kartą SIM, dzięki czemu klienci mogą przełączać się pomiędzy operatorami i kontrolować koszty. Łączenie się z pomocą eSIM pozwala też klientom na korzystanie z aplikacji Revolut, bez korzystania z limitu transferu danych. Jeśli klient Revolut znajdzie się w kraju poza zasięgiem usługi przesyłu danych swojego operatora, będzie mógł nadal otworzyć aplikację Revolut i korzystać z wszystkich usług i funkcji (na przykład doładować kartę eSIM pakietem przesyłu danych).

* * *

Źródła:

Badanie Revolut Travel Report zlecone firmie badawczej Dynata objęło 15000 osób w 15 krajach (Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Grecji, Chorwacji, Hiszpanii, Portugalii, Polsce, Litwie, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii i Bułgarii), w tym 1000 respondentów w Polsce (15 marca 2024 r).

* * *
Uwagi:

Karty eSIM w Revolut są zgodne z większością smartfonów 4G/5G z systemem operacyjnym Apple i Android, są łatwe w instalacji, bez konieczności pobrania dodatkowej aplikacji lub użycia fizycznej karty SIM.
Produkt jest dostępny dla wszystkich klientów, którzy pobrali aplikację Revolut w wersji 10.14 (lub nowszą).

Ceny w danym kraju za 1 GB mobilnego przesyłu danych zaczynają się 1 EUR (5 PLN), można wybierać spośród ponad 100 krajów docelowych. Usługa obejmuje wiele różnych planów do wyboru, od 1 GB do 20 GB przesyłu danych, klienci będą mogli także wykupić poszczególne pakiety regionalne, obejmujące wiele krajów lub pakiet globalny, na cały świat (wszystkie wspierane kraje).

* * *
Wyniki (Polska):

(1) Jakich ryzyk związanych z podróżowaniem się obawiasz? (wielokrotny wybór, max 3)

41% – Zła pogoda, zdarzenia przyrodnicze (deszcz nawalny, pożary)
40% – Zgubiony, uszkodzony lub skradziony bagaż (np. na lotnisku)
38% – Oszustw (np. okazuje się, że opłacony apartament nie istnieje)

31% – W razie wypadku/choroby ubezpieczyciel odmawia pomocy

22% – Mój lot jest odwołany lub opóźniony (długi pobyt na lotnisku)

21% – Wyciek danych mojej karty (np. złodziej opróżnia moje konto)

6% – Konflikty w grupie współtowarzyszy podróży (stres, napięcie)

9% – Niczego się nie obawiam, podróżowanie to przygody

0,2% – Inne (jakie)___ (pytanie otwarte)

4% – Nie wiem  (jednokrotny wybór)

(2) Czy spotkał Cię kiedyś problem z telefonem/internetem w podróży zagranicznej? (wielokrotny wybór gdy odpowiedź Tak)    

18% – Tak, w trakcie wakacji za granicą mój transfer danych był powolny/ograniczony
13% – Tak, w trakcie wakacji za granicą gubił mi się sygnał GPS

10% – Tak, korzystanie z telefonu/internetu za granicą kosztowało mnie krocie
6% – Tak, w trakcie zagranicznej podróży służbowej transfer danych był powolny/ograniczony

4% – Tak, w trakcie zagranicznej podróży służbowej gubił mi się sygnał GPS

2% – Tak, moje urządzenie uległo zniszczeniu/kradzieży w trakcie wyjazdu za granicę

9% – Nie było problemów, kupuję roaming od firmy telekomunikacyjnej (jednokrotny wybór)

8% – Nie było problemów, podróżuję po UE, tam roaming jest tani (jednokrotny wybór)

4% – Nie było problemów, używam mobilnego routera WiFi (jednokrotny wybór)

3% – Nie było problemów, kupuję kartę eSIM i używam jej za granicą (jednokrotny wybór)
37% – Nie, nigdy nie spotkały mnie takie problemy (jednokrotny wybór)

5% – Nie wiem (jednokrotny wybór)

ŹRÓDŁORevolut