Revolut ujawnia dane o wydatkach Polaków podczas Black Friday

  • Szał zakupów ponownie ogarnął Polskę podczas tegorocznego Black Friday, krajowe i zagraniczne wydatki z Revolut przekroczyły poziomy z 2023 roku
  • Polscy klienci Revolut najchętniej wybierali zakupy online w Amazon, natomiast na zakupy offline najczęściej kierowali się do Media Expert
  • Podczas tegorocznego Black Friday w Polsce Revolut zapobiegł oszustwom zakupowym o łącznej wartości 1,7 mln zł
  • Funkcjami Revolut szczególnie wykorzystywanymi w Black Friday były karty jednorazowe ze zmiennym numerem oraz bramki płatnicze Revolut Pay

Revolut opublikował dane dotyczące zeszłotygodniowych transakcji klientów podczas Black Friday/Black Week (25-29 listopada 2024). Czy faktyczne dane o transakcjach klientów różnią się znacząco od planów Polaków na Black Friday, które Revolut badał miesiąc temu?

Rekordowa liczba transakcji
Czarny Piątek okazał się rekordowy dla kupujących i firm w Polsce. Wewnętrzne dane Revolut wskazują na istotny wzrost liczby transakcji, których łączny wolumen wzrósł w 2024 roku o +39% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Klienci Revolut wydali w tym roku średnio 300 zł na osobę w porównaniu do 343 zł w ubiegłym roku, co odzwierciedla większą powściągliwość jeśli chodzi o przedświąteczne zakupy. To dane, które współgrają z wynikami badania opinii Revolut Money Report z października, gdy 33% respondentów w Polsce przyznało, że wyda mniej w tym roku na zakupy przedświąteczne, a 30% planowało bardziej selektywne zakupy.

Najchętniej wybierane sklepy

Ulubionym sprzedawcą detalicznym online podczas tegorocznego Black Friday wśród kupujących w Polsce okazał się Amazon – to tam klienci Revolut zostawili największe kwoty (Amazon dominował w Europie, Temu wyprzedził go jedynie w Bułgarii, Węgrzech i Chorwacji, a Alza w Czechach i Słowacji). Wśród sprzedawców stacjonarnych w Polsce liderem okazał się Media Expert. Godne uwagi były także preferencje klientów Revolut co do zakupów online i offline – wydatki online stanowiły 60% całkowitej kwoty zakupów, a wydatki w sklepach stacjonarnych 40%. To wynik, który koresponduje z badaniem opinii, gdzie 29% zapytanych Polaków wskazało, że preferuje zakupy online, bo chcą mieć większy wybór, a 22% woli kupować online ponieważ nie lubi kolejek i tłumów.

Wzrósł udział zakupów w kraju 

Tegoroczny Czarny Piątek upłynął znów pod znakiem wydatków zagranicznych, które stanowiły 61% całkowitej wartości zakupów, podczas gdy zakupy krajowe stanowiły 39% wydatków ogółem. Jest to podobny rozkład jak w 2023 roku, gdy 66% wydatków polskich klientów Revolut trafiło do sprzedawców zagranicznych, a 34% do krajowych, może jednak wskazywać na rosnące znaczenie sprzedawców krajowych wśród kupujących w Polsce.

Bezpieczniejsze zakupy

Revolut zwiększył działania na rzecz bezpieczeństwa transakcji klientów podczas Black Friday w Polsce, co pozwoliło zapobiec nieuczciwym transakcjom na łączną kwotę 1,7 miliona zł. Kluczowym czynnikiem zwiększającym bezpieczeństwo klientów było wykorzystanie podczas zakupów online kart jednorazowych ze zmiennym numerem. Były one wykorzystywane o 11% częściej niż w 2023 roku. Dzięki dodatkowej warstwie bezpieczeństwa, wszyscy klienci Revolut kupujący online mogli czerpać korzyści z bezpieczniejszych i wygodniejszych zakupów. W Czarny Piątek znaczny wzrost odnotowały także transakcje Revolut Pay. To rozwiązanie płatnicze, które umożliwia klientom szybkie, płynne i bezpieczne transakcje, Transakcje polskich klientów z pomocą Revolut Pay wzrosły w Black Friday o 222% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

* * *

Revolut otrzymał europejską licencję bankową pod koniec 2018 roku od Banku Litwy i Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Dziś Revolut Bank jest obecny na 30 rynkach w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) gdzie obsługuje ponad 30 milionów klientów (indywidualnych i firmowych), w tym ponad 4 miliony klientów w Polsce. Od 1 stycznia 2024 roku Revolut Bank UAB został sklasyfikowany jako nadzorowany bank o “istotnym znaczeniu” w strefie euro, dołączając do ponad 100 największych banków nadzorowanych bezpośrednio przez Europejski Bank Centralny (EBC).

* * *

Źródła:

*Dane Revolut dotyczące transakcji w Black Friday/Czarny Piątek obejmują okres od 25 do 29 listopada w 2023 i 2024 roku (obejmują więc cały Black Week/Czarny Tydzień).
**Badanie Revolut Money Report zlecone firmie badawczej Dynata objęło 21000 osób w 21 krajach (Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Grecji, Chorwacji, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Belgii, Holandii, Irlandii, Wielkiej  Brytanii, Polsce, Litwie, Łotwie, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii i Bułgarii), w tym 1000 respondentów w Polsce (18 października 2024 r).

* * *
Wyniki (Polska, n=1000):

(1) Czy koszty życia lub finansowa niepewność wpłyną w tym roku na Twoje zakupy przedświąteczne (np. Black Friday, Boże Narodzenie)? (pojedynczy wybór)

33% – Tak, wydam mniej, przez wyższe koszty życia mam mniej pieniędzy na wydatki

30% – Tak, moja siła nabywcza się nie zmieniła, ale podchodzę bardziej selektywnie i odpowiedzialnie do wydatków

26% – Nie, wydam tyle samo co zwykle

8% – Nie, planuję wydać więcej niż zwykle

4% – Nie wiem

(2) Co sprawia, że robisz zakupy na Black Friday? (wielokrotny wybór, max 3, wśród pierwszych 7 odpowiedzi)

39,8% – Obniżki i promocje na artykuły, które regularnie kupuję w ciągu roku

39,6% – Obniżki i promocje na artykuły, których na ogół nie kupuję, bo są zbyt drogie

37,5% – Kupuję prezenty świąteczne

28,2% – Robię sobie przyjemność

13,5% – Okazje, które mogą się nie powtórzyć (efekt FOMO)

7,7% – Kupuję na zapas produkty pierwszej potrzeby (toaletowe, detergenty, etc)

0,1% – Inne (wymień jakie)

18,8% – Nie kupuję na Black Friday

(3) Czy uważasz, że Black Friday wciąż daje możliwość wyszukania świetnych okazji zakupowych? (wielokrotny wybór, wśród odpowiedzi na nie albo wśród odpowiedzi na tak)

33,8% – Tak, zazwyczaj udaje mi się znaleźć dobre okazje na Black Friday

8,1% – Tak, gdy wpada mi w oko wyjątkowa okazja zakupowa, mogę użyć karty kredytowej lub pożyczki by ją zdobyć, wiem że się opłaci

2,9% – Tak, oszczędzam cały rok po to, by zrobić okazyjne zakupy na Black Friday

23,6% – Tak, jeśli wiesz czego szukasz i potrafisz przeszukiwać oferty

2,7% – Tak, ale nie interesuje mnie to i nie kupuję

3,7% – Tak, ale nie lubię tej presji zakupowej, wolę robić zakupy kiedy indziej

2,1% – Tak, ale jest wtedy dużo scamów i obawiam się padnę ofiarą oszustów

8,0% – Nie, nie ma teraz już tak dużych obniżek i promocji jak kiedyś

5,8% – Nie, jest zbyt dużo oszukańczych stron, ofert i sprzedawców podczas Black Friday

3,1% – Nie, świadomie bojkotuję Black Friday

6,2% – Nie wiem

(4) Czy wolisz kupować online czy offline podczas Black Friday? (wielokrotny wybór, wśród odpowiedzi offline i wśród odpowiedzi online)

24,1% – Offline w sklepie, bo można mieć produkt od ręki i nie trzeba czekać długo na wysyłkę

11,3% – Offline w sklepie, bo nie trzeba się martwić o zwrot towaru, zły rozmiar, etc.

5,1% – Offline w sklepie, by wesprzeć właścicieli sklepów, zwłaszcza tych mniejszych

7,9% – Offline w sklepie, by uniknąć oszustw, których jest dużo online w Black Friday

29,1% – Online, by mieć dostęp do większej ilości sklepów i większy wybór

22,1% – Online, bo nie lubię kolejek i tłumów ludzi

14,2% – Online, bo najlepsze promocje Black Friday są w Internecie

16,6% – Online, bo jest to wygodniejsze

10,3% – Nie wiem

Wyniki (Europa, 21 państw, n=21000):


(1) Czy koszty życia lub finansowa niepewność wpłyną w tym roku na Twoje zakupy przedświąteczne (np. Black Friday, Boże Narodzenie)? (pojedynczy wybór)

42% – Tak, wydam mniej, przez wyższe koszty życia mam mniej pieniędzy na wydatki

30% – Tak, moja siła nabywcza się nie zmieniła, ale podchodzę bardziej selektywnie i odpowiedzialnie do wydatków

24% – Nie, wydam tyle samo co zwykle

2% – Nie, planuję wydać więcej niż zwykle

2% – Nie wiem

(2) Co sprawia, że robisz zakupy na Black Friday? (wielokrotny wybór, max 3, wśród pierwszych 7 odpowiedzi)

38,2% – Obniżki i promocje na artykuły, które regularnie kupuję w ciągu roku

41,5% – Obniżki i promocje na artykuły, których na ogół nie kupuję, bo są zbyt drogie

33,5% – Kupuję prezenty świąteczne

22,1% – Robię sobie przyjemność

2,4% – Okazje, które mogą się nie powtórzyć (efekt FOMO)

10,1% – Kupuję na zapas produkty pierwszej potrzeby (toaletowe, detergenty, etc)

0,4% – Inne (wymień jakie)

20,2% – Nie kupuję na Black Friday

(3) Czy uważasz, że Black Friday wciąż daje możliwość wyszukania świetnych okazji zakupowych? (wielokrotny wybór, wśród odpowiedzi na nie albo wśród odpowiedzi na tak)

33,8% – Tak, zazwyczaj udaje mi się znaleźć dobre okazje na Black Friday

4,8% – Tak, gdy wpada mi w oko wyjątkowa okazja zakupowa, mogę użyć karty kredytowej lub pożyczki by ją zdobyć, wiem że się opłaci

2,8% – Tak, oszczędzam cały rok po to, by zrobić okazyjne zakupy na Black Friday

19,5% – Tak, jeśli wiesz czego szukasz i potrafisz przeszukiwać oferty

4,2% – Tak, ale nie interesuje mnie to i nie kupuję

3,2% – Tak, ale nie lubię tej presji zakupowej, wolę robić zakupy kiedy indziej

3,9% – Tak, ale jest wtedy dużo scamów i obawiam się padnę ofiarą oszustów

11,5% – Nie, nie ma teraz już tak dużych obniżek i promocji jak kiedyś

5,4% – Nie, jest zbyt dużo oszukańczych stron, ofert i sprzedawców podczas Black Friday

4,7% – Nie, świadomie bojkotuję Black Friday

6,1% – Nie wiem

(4) Czy wolisz kupować online czy offline podczas Black Friday? (wielokrotny wybór, wśród odpowiedzi offline i wśród odpowiedzi online)

26,1% – Offline w sklepie, bo można mieć produkt od ręki i nie trzeba czekać długo na wysyłkę

15,1% – Offline w sklepie, bo nie trzeba się martwić o zwrot towaru, zły rozmiar, etc.

7,4% – Offline w sklepie, by wesprzeć właścicieli sklepów, zwłaszcza tych mniejszych

8,9% – Offline w sklepie, by uniknąć oszustw, których jest dużo online w Black Friday

28,6% – Online, by mieć dostęp do większej ilości sklepów i większy wybór

18,2% – Online, bo nie lubię kolejek i tłumów ludzi

9,4% – Online, bo najlepsze promocje Black Friday są w Internecie

15,9% – Online, bo jest to wygodniejsze

11,1% – Nie wiem

Exit mobile version