Rusza wystawa konkursowa Spojrzenia 2017 – Nagroda Deutsche Bank

Od 8 września w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki będzie można zobaczyć wystawę konkursową Spojrzenia 2017 — Nagroda Deutsche Bank. Projekt wspiera rozwój młodej sztuki polskiej, wyłaniając najciekawsze postawy artystyczne i promując najlepszych twórców młodego pokolenia w Polsce i za granicą. Laureatów konkursu poznamy 26 października. Spojrzenia odbywają się co dwa lata od 2003. Od samego początku Deutsche Bank jest mecenasem tego wydarzenia.

Konkurs Spojrzenia – Nagroda Deutsche Bank to bez wątpienia obecnie jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej sztuce współczesnej. W tym roku odbywa się ósma edycja tego wydarzenia. Piątkę finalistów wytypował komitet nominujący pod przewodnictwem malarki Pauliny Ołowskiej. W tegorocznych Spojrzeniach biorą udział twórcy urodzeni pomiędzy rokiem 1984 i 1987, reprezentujący różne części Polski, których sztukę łączy jednak zainteresowanie człowiekiem — zarówno jednostkowe, jak i w perspektywie społecznej – Ewa Axelrad, Przemysław Branas, Agata Kus, Honorata Martin i Łukasz Surowiec.

Deutsche Bank wspiera projekt Spojrzenia od jego pierwszej edycji. – Wspólnie z Zachętą – Narodową Galerią Sztuki z ogromną satysfakcją realizujemy ten ambitny projekt, mając jednocześnie świadomość, jak unikalną pełni on rolę dla środowiska artystycznego w polskiej sztuki współczesnej – mówi dr hab. Krzysztof Kalicki, Prezes Zarządu Deutsche Bank Polska. – Prestiżowa nagroda w konkursie „Spojrzenia” pomaga młodym artystom rozwijać ich artystyczne kariery, często stając się przepustką do największych galerii na świecie.

– Wspieranie sztuki współczesnej to jeden z filarów kultury korporacyjnej naszego banku. Od ponad 30 lat Deutsche Bank angażuje się we współpracę z muzeami, targami sztuki i instytucjami, nagradzając i promując wschodzące talenty – dodaje Sabina Salamon, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, Deutsche Bank Polska. – Nazwiska uczestników poprzednich edycji Spojrzeń – Pawła Althamera, Moniki Sosnowskiej, Janka Simona, Wojciecha Bąkowskiego czy Konrada Smoleńskiego należą w tej chwili do czołówki najwyżej cenionych artystów nowoczesnych.

Który z artystów otrzyma w tym roku główną nagrodę (60 tysięcy złotych), przekonamy się 26 października podczas uroczystej gali. Do zdobycia jest także wyjazd studyjny do Villa Romana we Florencji oraz nagroda publiczności. Wystawa będzie dostępna dla publiczności do 12 listopada 2017. Kuratorką tegorocznej wystawy jest Dorota Monkiewicz — wieloletnia kustoszka sztuki współczesnej w Muzeum Narodowym w Warszawie, twórczyni koncepcji i dyrektorka Muzeum Współczesnego Wrocław (do 2016), obecnie związana z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Informacje o artystach:

Ewa Axelrad od lat mieszka i pracuje w Londynie oraz Gliwicach. Jest autorką instalacji, fotografii, wideo i obiektów rzeźbiarskich. Jednym z tematów powracających w jej pracach jest przemoc obserwowana w relacjach międzyludzkich i społecznych, a przede wszystkim jej przejawy w przedmiotach codziennego użytku czy układach architektonicznych.  Przemysław Branas — performer i twórca wideo oraz instalacji — w swoich działaniach łączy wątki biograficzne z symbolami. Interesuje go przekraczanie barier, jakie wyznaczają ciało, kultura i mechanizmy społecznego funkcjonowania.  Agata Kus jest przede wszystkim malarką, choć pracuje także z medium wideo. Maluje przede wszystkim ludzi. Charakterystyczna dla jej obrazów jest równoczesna wielość narracji spojona w jedną kompozycję, ich nieoczywistość i dwuznaczność. Stosuje gry formalne, takie jak malarskie kolaże, pseudowycinanki, wklejki, zamazywania i destrukcje. Mieszkająca i pracująca w Gdańsku Honorata Martin jest artystką multimedialną, malarką i performerką. Znana z radykalizmu swoich akcji, poszukiwania granic wytrzymałości fizycznej i psychicznej. Bada sytuacje ekstremalne, silne emocje, jakie towarzyszą pokonywaniu własnych lęków.  Łukasz Surowiec to artysta interdyscyplinarny oraz autor akcji społecznych. Interesują go zagadnienia polityczne, historyczne, relacje międzyludzkie, ale także ciało i jego granice. Uprawia sztukę społecznie zaangażowana — pracuje wśród ludzi zepchniętych na margines, inicjuje procesy, które unaoczniają często najbardziej niewygodne problemy.

ŹRÓDŁODeutsche Bank