Santander Consumer Bank: Kartami kredytowymi chętniej płacimy za elektronikę, gry, platformy VOD i e-booki

Podczas pandemii Polacy zaczęli częściej płacić kartami kredytowymi w internecie i wydawać na to większe sumy – wynika z analizy Santander Consumer Banku – banku od kredytów, który porównał dane zebrane na przełomie kwietnia i maja 2019 oraz 2020 roku.

Jak wynika z danych banku, liczba transakcji kartami kredytowymi online wzrosła o 17 proc., a ich wartość o ponad 28 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Co ciekawe, na zakupy w internecie więcej – i to o ponad połowę (54 proc.) – wydali mężczyźni.

Społeczna izolacja i zmiana nawyków spowodowane pandemią sprawiły, że Polacy częściej opłacali kartami kredytowymi m.in. subskrypcję na platformach VOD, zakup elektroniki czy e-booków. Wzrosła również ilość sprzedanych w ten sposób gier komputerowych (o 144 proc.).

Jak wynika z danych zebranych przez Santander Consumer Bank – bank od kredytów, podczas pandemii koronawirusa zainteresowanie Polaków płatnościami kartami kredytowymi w internecie wzrosło. Na przełomie kwietnia i maja było o 17 proc. więcej transakcji niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liczba płatności internetowych zwiększyła się wśród kobiet o ponad 20 proc., podczas gdy u mężczyzn wzrost wyniósł prawie 15 proc. r/r. O ponad 28 proc. skoczyła również wartość transakcji. To jednak panowie wydali na zakupy internetowe więcej. Różnica w wartości wszystkich transakcji między mężczyznami a kobietami wyniosła na przełomie kwietnia i maja 2020 roku aż 54 proc.

Kartami kredytowymi w internecie, podobnie jak w roku ubiegłym, najchętniej płacili 30-latkowie. Zwiększone zainteresowanie takimi płatnościami zaobserwowano natomiast w grupie osób w wieku 41-50 lat (o niecałe 26 proc. w przypadku kobiet i ok. 27 proc. u mężczyzn względem analogicznego okresu poprzedniego roku). Znacząco wzrosła także wartość transakcji dokonywanych w tej grupie wiekowej. Panie przeznaczyły na zakupy o ponad 24 proc., a panowie o 36 proc. więcej niż w roku poprzednim.

– Zagrożenie koronawirusem sprawiło, że Polacy częściej zaczęli korzystać z płatności kartami kredytowymi w internecie. Wzrost ilości transakcji jest zauważalny zwłaszcza w przypadku pań oraz osób po 40. roku życia, które w czasie pandemii przekonały się do częstszego korzystania z tego rodzaju płatności – mówi Agnieszka Kociemska, zastępca dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich Santander Consumer Banku. – Dowodzi to, że Polacy mają zaufanie do kart jako bezpiecznego i wygodnego środka płatniczego.

W izolacji Polacy zwiększają wydatki na rozrywkę

Poza sprzętem elektronicznym, niezbędnym ze względu na zmianę modelu pracy wielu firm i zdalne funkcjonowanie szkół, do najchętniej opłacanych produktów za pomocą kart kredytowych w internecie należały m.in. gry komputerowe. Wzrost w tej kategorii w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku wyniósł aż 144 proc., co może świadczyć o zwiększonej potrzebie rozrywki wśród Polaków, pozbawionych wielu dotychczasowych sposobów spędzania wolnego czasu. Znacząco zwiększyły się również płatności za platformy streamingowe typu VOD takie jak popularny Netflix, czy HBO GO, a także za telewizje kablowe. Liczba transakcji w tym obszarze wzrosła o ponad 94 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Santander Consumer Bank zaobserwował też wzrost zainteresowania zakupem mediów cyfrowych w tym e-booków, audiobooków, muzyki czy filmów. Liczba transakcji w ich przypadku wzrosła o ponad 62 proc.

Prezentowane dane na oparto na analizie wszystkich płatności klientów Santander Consumer Banku – banku od kredytów posiadających karty kredytowe i korzystających z nich między 15.04.2020 a 15.05.2020 r. oraz 15.04.2019 a 15.05.2019 r.

ŹRÓDŁOSantander Consumer Bank